צילומים: מתוך ערוץ כנסת

פחות מ-24 שעות ל'דד-ליין': ועדת הכספים בדיון לילי על חוק דחיית התקציב

אחרי שראש הממשלה הביע תמיכה בהצעת הפשרה של האוזר, ועדת הכספים צפויה להצביע עליה הלילה. במהלך הדיון דנה הועדה בהגדלת ההוצאה לשנת 2020, ובאופן בו ניתן להקצות את הכספים לצרכים השונים, שהעלו חברי הכנסת, בניהם כספי התמיכות לעמותות, רווחה, ישיבות וצרכים נוספים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הדיון בוועדת הכספים בהצעת החוק לדחיית אישור התקציב במאה ימים לקריאה שנייה ושלישית, התחדש בשעה 21:30 ונמשכת גם בשעה זו לאחר שהופסק בשעות הצהריים. הח"כים דנים בהצעה מחודשת לדחות את אישור התקציב ב-120 יום, ולא במאה ימים כפי שקבעה ההצעה המקורית. דחיית אישור התקציב נידונה במטרה למנוע, או לכל הפחות לדחות, את פיזור הכנסת ה-23. עם זאת, בשל חוסר הסכמות בין הליכוד לכחול לבן, ההצבעות נדחו לשעות הערב.

שר האוצר ישראל כץ הגיע לדיון ואמר כי "אנחנו כאן סביב הצעת חוק פרטית, שבאה לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב מדינה, ומאחר ויש רצון לקדם את זה, נכנסים מרכיבים נוספים, בעיקר סביב הצורך לעבות את התקציב הקיים. זה לא סוד שאני חשבתי וחושב שהיה טוב מאוד אם היו מאפשרים להביא תקציב ל-2020, הכנו תקציב וחוק הסדרים. הייתי שמח לראות את הכנסת נכנסת לדיונים מהירים. אבל מאחר ונעשתה פשרה פוליטית ולא ניתן להביא את תקציב 2020, השאלה באיזו דרך נרחיב את האפשרות לתקצב כל מיני תחומים דחופים למשק, על סמך תקציב 2019 שנוהג גם ב-2020".

"החשב הכללי אמון על הפעלת תקציב 1 חלקי 12 בתקציב הקיים בשיתוף אג"ת, ולא מעט דברים פתרנו במאמץ משותף. החינוך המשלים לדוגמא, הם נשארו עם חשש כבד שלא יכולו לתפקד השנה, ואי אפשר להשתמש בתקציב קורונה. לכן נוצר פער עצום. הובילו החשב הכללי ואג"ת מאמץ גדול, ומצאנו עם שר החינוך פתרון להפעיל זאת. הגיע גם נושא כיתות הלימוד ודברים כאלה, עכשיו מנסים לפתור זאת, זו הדרך שמתנהל תקציב המשכי".

"ברגע שיתקבל התיקון של תוספת לפי מגבלת ההוצאה, עוד 12-12 מיליארד ₪ על ה-400, זה מאפשר תוספת לביטחון, הישיבות וגורמים אחרים, לא כמעודפים על אחרים, אלא כי זה מה שמגיע להם".

"הקטע שנוגע ישירות לתפקודי כשר אוצר וליכולת לעמוד בצורך לתגבר ולפעול בתנאים האלה שאינם אופטימליים, אין תקציב לכן צריך את הדרך המוסכמת, ולהמשיך ב-1 חלקי 12, ויש את החשב שאמון על זה. לאחר שתעבור ההחלטה בחוק, הוא יכול לשחרר את הכסף, מה שלא קיים היום, וגם להפעיל שיקול דעת לגבי התוספות. כל חקיקה אחרת של קופסת תקציב, היא פשוט הפוך לגמרי מהנוהל הזה. זו פשרה שהיא לא הדבר המיטבי, הייתי מעדיף שיהיה תקציב".

לשאלת חברי הכנסת, הבהיר שר האוצר כי התקציב המוקצה יכלול את התוספת לכספי התמיכות לצרכי רווחה וצרכים נוספים שעלו במסגרת דיוני הוועדה. "החשב ינהל את זה לפי הצרכים והתקציב ועקרונות תקציב 2019. לא אומר לו תעביר לפה או לשם, אני מאפשר לו לעבוד בשיתוף כל הגומרים המקצועיים במשרד האוצר. אבל כל הפרשנות שזה כן תקציב או לא, זו כבר כניסה לתפקיד הפוליטי".

במהלך הדיון בחוק דנה ועדת הכספים בהגדלת ההוצאה לשנת 2020, ובאופן בו ניתן להקצות את הכספים לצרכים השונים, שהעלו חברי הכנסת, בניהם כספי התמיכות לעמותות, רווחה, ישיבות וצרכים נוספים. במהלך הדיון עלה ויכוח האם כספים שהוגדרו כפוליטיים בתקציב 2019, עדיין נחשבים כאלה במסגרת תקציב המשכי

החשב הכללי, רוני חזקיהו בדיון: "החשב מנהל את התקציב ההמשכי ב-8 החודשים האחרונים, אם יהיה צורך בכך ואני מקווה שלא, נוכל להתכנס ליותר מ-400 מיליארד, זה יצריך פעולות קיצוץ נוספות למה שעשינו עד היום. אנחנו עומדים על 6 מיליארד ₪ שחסכנו בתקציבי המשרדים. אנחנו נדרשים ל-2 סוגיות: סוגיית הסכום, ככל שיוחלט על סכום, נדע לעלות מעל ל-400. לפי הטייס האוטומטי אנחנו אמורים לעמוד על 414 -415, אנחנו מציעים לא לעבור את ה-412, שזו מגבלת ההוצאה.

"אנחנו פועלים בהוצאה של התקציב ההמשכי לפי הסדר של: מה שהחוק מחייב, הסכם, חוזה, שכר, וכן הלאה. ככל שנשאר כסף כתוצאה מהעניין הזה, אנחנו נשלם לפי העדיפות של השנה הקודמת ובעדיפות שקבעה הממשלה. בתחילת השנה נדרשנו לעניין הזה, הממשלה קיבלה החלטה לשלם סכום מסוים לגבי אחת הערים".

"לגבי הסכום שהוצהר פה, אותו סכום של המקדמות של ה-70 אחוזים לתמיכות, אם יהיה לנו את התקציב המתאים עד מגבלת ההוצאה, נדע לשלם 100 אחוז מהתמיכות שדובר עליהן, רוחבית לכל מה שדובר עליהן. הסדר גודל הוא של מיליארד ש"ח שחסרים לתמיכות, נוסף על מה שיצא כבר. נהגנו על פי סדרי העדיפויות ב-8 החודשים האחרונים, גם צמצמנו בכספי המשרדים, ברגע שיאושר לנו סכום, נדע לעמוד בסכום התמיכות. מה מעבר לזה, אני לא יודע".

אסי מסינג, יועמ"ש משרד האוצר: "כפי שציינתי בבוקר, ואחזור. יש חוק יסוד משק המדינה, סעיף 3ב', קובע אמות מידה בהם מקצים כסף בהעדר תקציב, בסוף סדר העדיפויות יש פעולות דחופות בתקציב הקודם שניתן לכלול או לא לכלול אותן. אם עולה הצעה כפי שהציע שר האוצר להגיע לתקרת ההוצאה, זו ממש הקצאת תקציב באופן מלא. הוראת היועמ"ש ציינה איך מקצים כספים להסכמים פוליטיים, אותו בוודאי החשב הכללי לא יוכל ליישם ללא שיקוף של הדבר הזה כבר עכשיו. לכן כל מה שציינתי בבוקר, שהנחיית היועץ קובעת את האופן בו מקבלים החלטות בדבר יישום כספים פוליטיים וקואליציוניים. למשל בכסף שדובר לדוגמא, יש כספים שלא נמצאים בבסיס התקציב, הם סוכמו בשנה הקודמת כסעיף תקציבי. אפשר לעשות החלטות כאלה, הממשלה תתכבד לקבל אותן ויוקצה לכך כסף לפי נוהל היועמ"ש".

ח"כ יצחק פינדרוס: "כעת הם לא כספים קואליציוניים, הם חלק מתקציב השנה הקודמת".

המשנה ליועמ"ש משפט כלכלי, מאיר לוין: "דרך המלך היא להביא תקציב ביניים. לצד כך, סברנו שההצעה שהניחה הוועדה ממתנת את הקושי המשפטי, בדרך שכלולה בה החלטת ממשלה ואישור ועדת כספים. לעניין כספים שהיו כספים קואליציוניים בתקציב 2019, בוודאי שלא ניתן לעקוף את החלטת היועמ"ש לעניין שקיפות, אני לא חושב שצריכה להיות התנגדות לגבי אותם כספים קואליציוניים, שינהגו בהם כפי שמתייחסים אליהם בשנה רגילה".

שר האוצר, ישראל כץ: "למרות שאני לא חושב שזה משפטי, אם ההתקרבות למגבלת ההוצאה, שהיא בכלל מונח משפטי, תעשה את ההבדל, א במקום 13-14 התוספת תהייה 10 מיליארד, שיהיה 10 מיליארד, ואני אומר שוב תשקול את זה, כי אנחנו מדברים על הביטחון לבד 3 מיליארד, נגיע במהירות לקצה הזה, שיביא שוב את החשב להחליט בין סדר עדיפויות ולפגוע בנושאים. אם אין לזה משמעות, אני מציע להשאיר את מגבלת ההוצאה כגבול".

ח"כ מיקי לוי: "אומר לכם נציג היועמ"ש לצד יועמ"ש משרד האוצר, שיש בזה קשיים משפטיים משמעותיים מאוד, אני אומר לכם לפתור את זה, אחרת זה עלול להגיע לבג"ץ. אין ספק שזו הצעה שאינה חוקית ודרך לעקוף את הכנסת".

נתניהו: "החלטתי לקבל את הצעת הפשרה של האוזר, היא מונעת צורך בבחירות" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture