אימון משותף של חיל האוויר הישראלי והאמריקני, היום בשמי ישראל. צילום: מחלקת המדינה של ארה"ב

גורם ביטחוני: "הנורמליזציה תביא לעסקאות נשק נוספות – עדיף לנו שזה עם ארה"ב"

הגורם התייחס לפגישות של גנץ בארה"ב והסביר כי "אלו מדינות שיש בהן הרבה כסף והרבה אינטרסים לשדרג את הצבאות, ולאמריקנים יש אינטרס למכור נשק שאחרים לא ימכרו". הוא הוסיף כי "מתישהו" סעודיה תתחיל במגעים עם ישראל, וכינון יחסים עם סודאן הוא "עניין של הימים הקרובים"

גורם ביטחוני בכיר אמר הערב (חמישי) כי הסכמי שלום נוספים של ישראל עם מדינות ערביות יובילו לעסקאות נשק שלהן עם ארצות הברית – מעבר לעסקת מטוסי האף-35 שיגיעו לאיחוד האמירויות. לדבריו בשלב זה לא ידוע אילו עסקאות נרקמות מאחורי הקלעים בהסכמה ישראלית שקטה, אך ניתן להעריך שמדובר ברכש במיליארדי דולרים של אמצעי לחימה מתקדמים, בעיקר עבור חילות אוויר.

לדבריו, "בסופו של דבר אלו מדינות שיש בהן הרבה כסף והרבה אינטרסים לשדרג את הצבאות. לאמריקנים יש אינטרס למכור נשק שאחרים לא ימכרו". עוד הוסיף, "לנו יש יתרון שהאמריקנים מוכרים ולא אחרים. אני מניח שעוד נראה הרבה עסקאות נשק מסתובבות". הגורם לא התייחס ישירות לאפשרות של מכירת מטוסי F-35 למדינות ערביות נוספות.

בשיחות סוכמו כוונות הרכש של מדינת ישראל מהאמריקאים לשנים הקרובות. בפגישה עלה בין השאר נושא הרכש הצפוי של טייסת קרב חדשה של מטוסי F-35 וכן של מערך המסוקים שיחליפו את מסוקי היסעור: הסופר יסעור קיי של לוקהיד מרטין או הצ'ינוק של בואינג, עם אפשרות לשלב גם את המטוס-מסוק מדגם V22.

"הייתה פגישה טובה, שעסקה ביתרון האיכותי של ישראל", אמר הגורם הביטחוני. "עסקנו בנושאי ההצטיידות, החימוש, המשך שיתוף הפעולה המודיעיני והמבצעי במזרח התיכון". עוד הוסיף הבכיר כי "חידשנו את הנדרים על ההתחייבות האמריקנית ליתרון האיכותי הישראלי – וזה חשוב מאד במיוחד בשל ההסכמים במזרח התיכון".

הגורם הבכיר הוסיף כי בשיחות בארצות הברית נידונו גם המגעים לנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב. "מתישהו סעודיה תתחיל לצאת מהארון", אמר. "יש מגמה בהתהוות לגבי הנורמליזציה, הם לא הולכים לשום מקום וגם אנחנו לא. המגמה הזו תימשך וטוב שכך". לדבריו, גם כינון יחסים עם סודאן הוא "עניין של הימים הקרובים".

במקביל, אמר הגורם כי ביקורו של גנץ לא בהכרח נגע לבחירות בארה"ב, שיתקיימו בעוד פחות משבועיים. "השמירה על היתרון האיכותי של ישראל נמשכת, התמיכה הזו חוצת מפלגות", אמר. "אנחנו רואים שטראמפ הוא ידיד גדול של ישראל והיחסים בינינו לבין ארה"ב בתחום הביטחוני-אסטרטגי הם לגמרי דו-מפלגתיים, גם בתוך ישראל".

כזכור, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ חתם היום בוושינגטון עם מזכיר ההגנה האמריקני מארק אספר על הצהרה המבטיחה את המחויבות האסטרטגית של ארצות הברית לשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במזרח התיכון עשרות שנים קדימה. גנץ, שהגיע לביקור בזק בארה"ב, חתם על ההצהרה המשותפת במפגש עם המזכיר אספר בפנטגון.

אספר אמר בהצהרה משותפת עם גנץ בתום הפגישה כי "היה לי חשוב לאשר שוב את היחסים המיוחדים בין שתי מדינותינו, את המחויבות שהתחייבנו לביטחון ישראל על סמך הערכים המשותפים שלנו, ההיסטוריה המשותפת שלנו, ואני רוצה להודות לך על המאמצים האישיים שלך בשבועות האחרונים".

גנץ אמר בסיום הפגישה כי "הובלנו בשבועות האחרונים דיונים חשובים שמבטיחים את המחויבות של ישראל לשימור עליונותה הביטחונית". גנץ הוסיף: "אנחנו נכנסים לעידן של נורמליזציה במזרח התיכון, שתוכל לסייע מול התוקפנות האיראנית באזור. ביחד עם ארה"ב וידידותינו הוותיקות והחדשות, נבטיח שיתוף פעולה פורה. אני מבקש להודות לממשל האמריקאי ובפרט לידידי, מזכיר ההגנה אספר שקידם ביחד איתי את הנושא".

גנץ כתב לאחר מכן ברשתות החברתיות כי "היום בוושינגטון הגיעה לשיאה עבודה של חודשים–חתימה משותפת עם מזכיר ההגנה האמריקאי אספר, על הצהרה המבטיחה את מחויבות ארה"ב לעליונות הביטחונית של ישראל לעשרות שנים קדימה. להצהרה כמובן יש צעדים פרקטיים, שזה לא המקום להרחיב עליהם, אבל אומר זאת: ביטחון ישראל עשה היום קפיצת מדרגה משמעותית".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו