הכור הגרעיני בבושהר. צילום: ויקיפדיה

חשש בישראל: ארה"ב תאפשר לאיראן פצצת גרעין בתוך מספר חודשים

החשש הגדול בישראל נובע בין היתר מכך שבארצות הברית החליטו על הסרת סנקציות למסחר בתוכנית הגרעין האיראנית, דבר שמצביע על חזרה להסכם הגרעין המקורי שיאפשר לאיראן את השגת הפצצה בתוך חצי שנה

שיחות הגרעין בוינה: בצל המגעים על חידוש הסכם הגרעין משנת 2015 בין מעצמות המערב לאיראן – ארצות הברית השעתה את העיצומים שהטילה על תוכנית הגרעין האזרחית של איראן. משרד החוץ האמריקני הבהיר כי מדובר בצעד טכני בלבד עבור התקדמות השיחות, ולא בסימן שהסכם עומד בפתח. כך דווח הערב (מוצאי שבת) ב'כאן חדשות'.

הסרת העיצומים מאשרת למעשה לחברות מסוימות לסחור עם תוכנית הגרעין האיראנית – לצרכים אזרחיים. בישראל הסרת הסנקציות גורם לחשש גדול כי זהו איתות למה שיתרחש בקרוב בוינה – חזרה להסכם הגרעין הישן משנת 2015, שיגרום לאיראן להיות במרחק של כמה חודשים בודדים בלבד מהשגת מספיק חומר לייצור פצצת גרעין.

ההסכם המקורי השאיר את איראן במרחק של שנה אחת בלבד מפצצת גרעין, והחשש בישראל כאמור הוא שארצות הברית תחתום על אותו הסכם בדיוק, גם כשהם יודעים שההסכם משאיר את איראן במרחק של כמה חודשים בלבד מפצצה – אולי חצי שנה ואולי שבעה חודשים.

בנוסף, בכירים אמריקנים אמרו השבוע בפומבי כי למעשה אין דרך לחזור להסכם שירחיק את איראן מפצצה. עם זאת, בארצות הברית הבהירו כי ללא חתימה על הסכם גרעין שכזה – איראן תהיה רחוקה מרחק של מספר שבועות בודדים בלבד מפצצת גרעין, כך שמדובר בדחיית הקץ במספר חודשים. החודש הקרוב צפוי להיות מאוד מכריע בשאלה לאן הולך הסכם הגרעין.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו