דני שם טוב. דוברות הכנסת

כהנא: "אם אראה שהרבנות הראשית משתפת פעולה אשנה את התכנית"

ועדת שירותי דת יהודיים בראשות ישראל ביתנו דנה ברפורמת ההרס של השר לשירותי דת. הנציגות החרדית החרימה את הדיון: "מתן וחבריו סה"כ קבלני ביצוע של שר האוצר ליברמן". מעוז "כהנא פוגע בכשרות, בגיור ובכותל"

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי החלה היום בדיון ראשון ברפורמת הכשרות ההרסנית מתוך חוק ההסדרים. יו"ר הוועדה, מישראל ביתנו, הציגה מצגת שהכינה בנושא הכשרות ובו נתונים על מצב הכשרות נכון להיום.

לדבריה, "אנחנו לא יודעים כמה זמן המשגיח מקצה לעסק והיכן הוא משגיח במקביל. זה יוצר כפילויות ופוגע באיכות הכשרות. כולנו צריכים את הכשרות ומשלמים על כך הרבה מאוד כסף בין אם אנחנו דתיים או לא. זה משפיע על כולנו בכל מקום ומקום. עלינו על כך שיש נוהל לבית מלון שרוצה כשרות הוא שמשגיח צריך לקבל חדר בבית מלון לו ולמשפחתו בסוף שבוע. ברור שאנחנו משלמים על זה. אין הכשרות למשגיחים והם חופשיים".

יו"ר הוועדה הציגה לציבור ולמצלמות את בורותה בנושא הכשרות והביאה לדיון מגוון מוצרים שאינם מוצרי מזון כגון: אקונומיקה, סבון כלים, קיסמי שיניים ועוד שעליהם יש כשרויות.

השר לשירותי דת מתן כהנא הגיע לדיון והציג את תוכניותו ההרסנית: "הכותרת של התוכנית היא פתיחת שוק הכשרות בתחרות ויצירה של מאזן ע"י גוף פיקוח חזק ושני הדברים האלה אמורים לטפל במרבית הבעיות המדוברות. בתוכנית שלי הרבנות הופכת להיות הרגולטור שקובע את הסטנדרטים של מה זה ״כשר״ במדינת ישראל. גוף כשרות פוגש את הרבנות בפעם ראשונה בזה שהרבנות קובעת את הסטנדרטים. לרבנות יש גוף פיקוח חזק שיכול לשלול סמכות כשרות. וזה הכוח החזק שניתן לרבנות".

"מה שעד היום ניתן ע"י תיווך של המועצה הדתית בדמות החיבור בין בעל העסק למשגיח ואת הפיקוח- יינתן ע"י גופים פרטיים . כל גופי הכשרות שיקבלו אישור, יוכלו לתת כשרות בהתאם לסטנדרטים אלו ויהיה גוף שיבקר את זה . גוף שנקרא ״ממונה״ גוף שאחראי על מנהלות שהוא גם בתיאום עם הרבנות הראשית".

"כיום בתכנית המוצעת יש דבר שנקרא מסלול שלושת הרבנים – הרעיון הוא שיש כל 3 רבני עיר שעוסקים בנתינת כשרות שיכולים להגדיר סטנדרטים על פיהם גוף כשרות יכול לעבוד. אני אומר בצורה מאוד ברורה: זה לא החלום שלי. אני לא מעוניין במסלול הזה, אבל כרגע אני נאלץ להיות בנתיב הזה של שלושת הרבנים. אם עכשיו אני אראה שהרבנות משתפת פעולה עם התוכנית, אז אנחנו בקלות נוכל למצוא דרך להורדת המתווה מהתוכנית".

לטענתו, הבעיה המרכזית היא חוסר סטנדרט בסיסי לכלל הכשרויות של הרבנות, כשלכל רב אזורי יש סטנדרטים משלו: "תארו לכם שתי משאיות שאוספות מאותו שדה ברוקולי אחד למפעל "סנפרוסט" והשנייה למפעל "פרי גליל". לאחד המפעלים הרב המקומי ייתן כשרות ואילו הרב המקומי במקום בו המפעל האחר נמצא – לא. אני לא קובע מי צודק, יכול להיות שהרב המחמיר צודק אבל בסוף אין אחידות וכל רב קובע מה שנראה לו. תכנית הכשרות שלי תהפוך את הרבנות לגוף מפקח עם סטנדרטים אחידים בכל הארץ".

הנציגות החרדית החרימה את הדיון הצבוע בוועדה. ח"כ ינון אזולאי הסביר לרונן כץ ב'קול ברמה': "לא ניתן לגיטימציה למתן כהנא, אני לא בטוח שהוא מאמין ברפורמה, מי שמנהל אותו הוא ליברמן. הם לא מבינים ולא יודעים מה שהם עושים, הם לא התייעצו עם הרבנים הראשים הם מונעים מאג'נדה בלבד. מתן כהנא לא ראוי לעמוד בראש המשרד לשירותי דת הממונה גם על הרבנות הראשית, הוא רומס ברגל גסה את כל הקדוש במדינה היהודית". מתן וחבריו סה"כ קבלני ביצוע של שר האוצר ליברמן".

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז אמר בדיון כי הרפורמה בכשרות של השר מתן כהנא מובילה את ישראל למדינת כל אזרחיה. ח"כ מעוז פנה לשר כהנא בשם ציבור הציוניות הדתית וביקש כי לא יפגע ברבנות הראשית אותה הקים מרן הרב קוק זצ"ל.

"אני רוצה לדבר אליך בשם הציונות הדתית התורה ניתנה לכלל, היא לא ניתנה לפרט", פתח מעוז את דבריו לשר מתן כהנא "אין אדם שמחויב בתרי"ג מצוות, אדם פרטי לא יכול להיות מחויב בתרי"ג מצוות כי בתוך התרי"ג מצוות יש מצוות לכהנים, ללויים ולישראל. יש מצוות לנשים ויש מצוות לגברים. תרי"ג מצוות ניתנו לכלל עם ישראל. אנחנו דנים כרגע על הכלל ועל הציבור, אני רוצה להתייחס לרפורמה באופן כללי", אמר מעוז.

לדברי מעוז, מערך כשרות ממלכתי בישראל הוא הפרצוף היהודי של המדינה "הרבנות הראשית שאותה הקים מרן הרב קוק זצ"ל, היא נשמת המדינה היהודית, זה הפרצוף היהודי של המדינה, אין למדינה פרצוף יהודי אחר. אתה בדברייך, אולי לא שמת לב, אמרת שהרפורמה הזו היא בדיוק כמו שמאשרים כשרויות בחוץ לארץ, וזה בדיוק ההבדל. כי בחוץ לארץ כלל הכשרויות הן פרטיות. אבל אצלנו, ברוך ה', כשהמדינה נבנתה עם פרצוף יהודי ויש לה זהות יהודית, ואבותינו הצליחו לבנות כאן מערך כשרות ממלכתי שבמדינת ישראל אוכלים כשר. ומי שרוצה לאכול כשר וכך רוב תושבי מדינת ישראל, הם יכולים להיכנס לכל חנות ולקנות מוצרים כשרים. וזה הכשרות הבסיסית", הוסיף יו"ר נעם.

מעוז פנה לשר כהנא "אתה כנראה התאהבת באות כ"ף. כהנא שמך. בזמנך במשרד הדתות הבאת שלוש רפורמות עד כה, כשרות, כותל, כניסה לישראל (גיור). אתה על ידי שלוש הרפורמות האלה מביא לדבר אחד – להסיר את המונופול של הרבנות הראשית כמו שאתם קוראים לזה מחיינו הציבוריים. ברגע שאתה מסיר את המונופול של הרבנות הראשית מחיינו הציבוריים, הפכת את מדינת ישראל לכ"ף החמישית. מדינת כל אזרחיה".

"אתה מפריט את הכשרות, אתה הולך להפריט את הכניסה לעם ישראל בגיור, אתה הולך להפריט את הכותל, ובזה את הופך את התורה לפרוטות. אתה מפריט אותה. ולכן אני אומר, עצם הדבר שאתה הולך על הראש של הרבנות הראשית, ויושב פה איתנו ממלא מקום המנכ"ל ברבנות הראשית שהגיש לך דו"ח של הרבנות מסודר שהוא חתום עליו בין היתר. ובמקום שתגיד לרבנות בואו ניקח את הדו"ח ונממש אותו ואותו נעביר אותו בחוק, אתה הולך על הראש של הרבנות הראשית", סיים מעוז. מעוז רצה לומר דברים נוספים אך יו"ר הוועדה יוליה מלינובסקי חתכה את דבריו ולא נתנה לו להמשיך את דבריו.

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לשם ההברה
אקונומיקה/נוזל כלים וכל דבר שפגום לאכילה בכלל לא זקוק לכשרות
מצג השווא של יוליה שיש צורך בזה משולל המציאות ובעל העסק פונה לגופי כשרות שיבואו למפעל על מנת לקבל חותמת על דבר שמלכתחילה לא היה בו צורך (וגם מודיעים בפניו כך לפני)
הדבר היחיד שכן יש להתחשב בו במקרה הזה האם המפעל עובד ביום שבת על ידי יהודים

חצוף, בריון.
הכהנא הזה לא צדק

חצוף!!! חושב שהוא עושה תנאים לרבנות. תלמד קצת לפני שאתה מבלבל את המוח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו