אלוף אשל: 'מכה מקדימה' של חיל האוויר על האויב עלולה לסכן את העורף

מפקד חיל האוויר מנה ארבע סיבות לשלילת המהלך אשר בוצע בהצלחה בפתיחת מלחמת ששת הימים והכריע את גורל המערכה כולה • הלגיטימציה שפחתה, נשק הנ"מ המשוכלל שבידי האויב, הקושי בהפתעה והסכנה לעורף • ניתוח מרתק ומדאיג כאחד

מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, סבור כי היכולת הישראלית להנחתת 'מכה מקדימה' על האויב בטרם הוא תוקף את ישראל, בעייתית כיום יותר מתמיד. הדברים נאמרים כשברקע ההתעצמות הגלויה והעלייה ברף האומץ של חיזבאללה מצד אחד, ומאידך השלמת מערכת ההגנה על שמי ישראל עם סיום פיתוחה של מערכת 'שרביט קסמים'.

אלוף אשל נשא דברים בכנס של מכון כנרת בתל אביב, והתייחס לאפשרות ש'מבצע מוקד', הלא הוא המתקפה הישראלית על צבאות ערב אשר השמידה את רוב חילות האוויר של האויב ופתחה למעשה את מלחמת ששת הימים ב-1967, יחזור על עצמו בתנאים של היום. לדבריו של אשל, היכולות של חיל האוויר גבוהות מאי פעם, אולם הוא הטיל ספק בתבונה שבמהלך מקדים להשמדת כוחו העיקרי של האויב.

קרא עוד:

[postim]

"תחילה, ישנה שאלה אסטרטגית", הסביר אשל. "האם בכלל לישראל יש לגיטימציה למכה מקדימה? מדינת ישראל, בניגוד לתקופה ההיא, נתפשת כחזקה. הפעולות הצבאיות של ישראל נדרשות ללגיטימציה בינלאומית. פעולה כזו, בהפתעה – האם היא משיגה את הלגיטימציה? אני חושב שזה שינוי משמעותי. אז היינו החלש. היום אנחנו במקום אחר", אמר מפקד חיל האוויר, והדגיש כי האויב, ביחס לששת הימים, השתנה דרמטית. "אם מתעלמים מסוגיית הנשק הבלתי-קונבנציונאלי, אני לא חושב שאנחנו חונים בנקודה של איום קיומי".

"סוללות הנ"מ של האויב יושבות ומחכות שמישהו יגיע"

הסיבה השנייה להימנעות ממהלך של מכה מקדימה, היא ההתקדמות הטכנולוגית של טילי הנ"מ שבידי האויב. "מאז 1967, נבנו סוללות טילי קרקע-אוויר שנועדו למנוע את ההישג הזה. הן חיות, קיימות ונושמות, 24/7, ומחכות שמישהו יגיע. וכדי להגיע למטרות, אתה חייב לצלוח את הדבר הזה – לא בהכרח באופן פיזי – אבל זה בהחלט אתגר: לתקוף את המטרות ולצלוח את כל מה שמגן עליהן".

אלוף אשל העלה גם את ההיבט של אפקט ההפתעה במכה המקדימה. "האם במדינת ישראל, במאפיינים שלה, ניתן לייצר יכולת להפתיע? אנחנו עם שמדבר הרבה, ואני מדבר על מבצע גדול – לא על דברים יותר מצומצמים – האם זה לא ידלוף מבפנים? האם סימנים כאלה ואחרים לא ייצאו לאור בכלל מגורמי חוץ, כי הם רוצים להשפיע על המהלך?", שאל אשל רטורית.

ההיבט האזרחי הוא אולי החשוב מכל בסוגיה כבדת משקל זאת: "אם לאויב יש יכולת לפגוע בנו עם האש והרקטות, עד כמה אנחנו מוכנים להיות פחות מוכנים בהגנה עבור ההתקפה הזאת? זו דילמה קשה מאוד", הסביר מפקד חיל האוויר, והוסיף כי היערכות הגנתית טובה עלולה לסכל את יכולת ההפתעה.

לדבריו של אלוף אשל, חשיבותו של חיל האוויר בכל עימות שהוא נותרה מכרעת, ולכן הוא "משוכנע שבסיסי חיל האוויר הם המטרה מספר אחת של חיזבאללה ברגע שיתחיל העימות הזה".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו