בזכות 'בעל התניא': נחנך בית כנסת בכלא פטרבורג

213 שנים לאחר ש'בעל התניא' יצא מהכלא בפטרבורג, נחנך בית כנסת לאסירים יהודים באותו בית כלא • הגר"ב לאזאר: "המהפכה היהודית לא פוסחת על אף תחום"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ

"בית הכנסת זה הוא השמיני מתוך בתי הכנסת שנפתחו בבתי הכלא השונים ברוסיה, אך יש כאן משהו סימבולי מיוחד, והוא הסמיכות לחג הגאולה – י"ט כסלו שבו יצא האדמו"ר הזקן 'בעל התניא' ממאסרו בפטרבורג, כך שמבחינתנו הדבר מהווה סגירת מעגל". כך אמר הגר"ב לאזאר רבה הראשי של רוסיה, לאנשי תקשורת רבים שצבאו אתמול (ב') על כותלי הכלא בפטרבורג, כדי לסקר מקרוב את פתיחת בית הכנסת היהודי בבית הכלא.

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

[postim]

הפעילות להקמת בתי כנסת בתוככי בתי הכלא ברוסיה נעשית במלוא התוקף מזה מספר שנים על ידי הרבנות הצבאית לרוסיה, מתוך ידיעה כי חיזוק האמונה ושמירת המצוות בקרב האסירים היהודים, תביא לכך שהם גם יצאו ממעגל הפשע, ולפיכך גם רשויות הכלא מעודדים את הקמת בית הכנסת, ומקדישים אולמות לשם כך.

על הקמת בית הכנסת בכלא בפטרבורג עמלים כבר מזה תקופה ארוכה. בבית הכלא כבר נערכות תפילות ושיעורי תורה מזה זמן רב, אולם הגיע הזמן למסד את הפעילות ולפתוח בית כנסת קבוע במקום.

אכן בהשגחה פרטית של ממש, הגיעה ההודעה מהנהלת בית הכלא לקהילה היהודית כי הכשרת המקום הסתיימה, וניתן לחנוך את בית הכנסת.

עיון בלוח השנה גילה את העובדה המרנינה, כי פתיחת שערי בית הכנסת הינה בדיוק בסמיכות לתאריך של 'חג הגאולה' שבא יצא האדמו"ר הזקן בעל התניא והשו"ע, ממאסרו המפורסם בפטרבורג.

רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר יצא בטיסה מיוחדת ממוסקבה לפטרבורג, בכדי ליטול חלק במעמד ההיסטורי, ולשאת דברי עידוד וחיזוק ליהודים הכלואים בבית הכלא.

הגר"ב לאזאר כובד בקביעת המזוזה ולאחר מכן נערכה תפילה ראשונה וקריאת התורה, כאשר רבה הראשי של פטרבורג הרב מנחם מנדל פאוזנר משמש כבעל קורא.

רב צבא רוסיה הרב אהרן גורביץ אודה במילים נרגשות למפקדי והנהלת הכלא שנכחו במקום על שעשו ועושים הכול למען האסירים היהודים, תוך התחשבות נאותה באמונתם ובתורתם, והביע תקווה להמשך שיתוף פעולה פורה שיביא להקמת בתי כנסת גם במקומות נוספים.

הרב גורביץ העלה על נס את הרב אברמוב משלוחי חב"ד בפטרבורג, שפועל במשך כל השנה עם האסירים היהודים והוא גם זה שידאג לנהל את בית הכנסת החדש, בתמיכת ועזרת רבה של פטרבורג הרב פאוזנר.

"היה זה מאורע מרגש ביותר", סיכם הרב לאזאר את רשמיו מהמעמד ההיסטורי. "אנו כיהודים יודעים את החשיבות של הצלת נפש אחת מישראל, בוודאי שעשייה שכזו בקרב אנשים שהתדרדרו להיכן שהתדרדרו היא רווח והצלה מבחינתם, וניצוץ תקווה שיחד עם הבערת הנקודה היהודית שבקרבם, יוכלו גם להתחזק בשמירה על ערכים ויצאו מאפילה לאור גדול".

(לחצו על התמונות להגדלה)

בחצר בית הכלא בפטרבורג (1)בחצר בית הכלא בפטרבורג (2)בחצר בית הכלא בפטרבורג (3)בחצר בית הכלא בפטרבורג (4)גוזרים את הסרטהאסירים היהודים מניחים תפילין (1)האסירים היהודים מניחים תפילין (2)העיר פטרבורגהרב הצבאי הרב גורביץ מוסר תעודות הערכה למנהלי ומפקדי הכלאהרב הראשי מודה למפקדי הכלאהתוועדות חסידית עם האסירים לרגל חג הגאולה י''ט כסלו בו יצא האדמו''ר הזקן בעל התניא מהמאסר המפורסם בעיר פטרבורג (1)התוועדות חסידית עם האסירים לרגל חג הגאולה י''ט כסלו בו יצא האדמו''ר הזקן בעל התניא מהמאסר המפורסם בעיר פטרבורג (2)מסיבת עיתונאיםפנים בית הכנסת הגדול של חבד בעיר פטרבורג (1)פנים בית הכנסת הגדול של חבד בעיר פטרבורג (2)פנים בית הכנסת הגדול של חבד בעיר פטרבורג (3)פנים בית הכנסת הגדול של חבד בעיר פטרבורג (4)רבה הראשי של רוסיה הגרב לאזאר ורבה הראשי של פטרבורג הרב פעווזנעררבה הראשי של רוסיה הגרב לאזאר קובע מזוזה בפתח בית הכנסת החדש בכלא בפטרבורגתפלה וקריאת התורה בבית הכנסת החדש לאסירים היהודים (1)תפלה וקריאת התורה בבית הכנסת החדש לאסירים היהודים (2)

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture