האלפים ברחובות טהרן

ההפגנות באיראן: שגריר בריטניה תיעד ונעצר – האינטרנט נחסם • תיעוד מטהרן

לפי הדיווחים, הנציג של הממלכה המאוחדת צילם את המחאות בטהרן בעקבות הפלת המטוס האוקראיני, נעצר לכמה שעות ושוחרר. שר החוץ הבריטי: "זלזול בחוק הבינלאומי". טראמפ לאזרחי איראן: "עומד לצדכם, האומץ שלכם מעורר השראה"


צפו: תיעוד מהמהומות באיראן. צילום: מתוך הטוויטר של מייק פומפאו

לאחר שאיראן הודתה שהפילה את המטוס האוקראיני, מאות אזרחים איראנים מחו הערב (מוצאי שבת) ברחובות טהראן ומחוצה לה ותקפו את משמרות המהפכה. על פי הדיווחים באיראן משמרות המהפכה חסמו את הגישה לאינטרנט מחשש להרחבת המחאה. במהלך האירועים, שגריר בריטניה במדינה נעצר אחרי שתיעד את ההפגנות בטהראן – ושוחרר בתום כמה שעות של חקירה בהתערבות דיפלומטית.

מהשגרירות נמסר כי השגריר הלך לעצרת זיכרון להרוגי התרסקות המטוס, אך כשהעצרת הפכה להפגנה הוא עזב את המקום. בדרכו חזרה נעצר, עוכב למשך שעתיים, במהלכן התנהלו שיחות בין לונדון לטהרן. על פי האופוזיציה בטהרן, הנציג של הממלכה המאוחדת נעצר משום שתיעד את ההפגנות, בעוד אחת מסוכנות הידיעות המקומיות דיווחה כי הוא נעצר בגין הסתת מפגינים נגד השלטון.

השגריר שנעצר

משרד החוץ הבריטי אישר את דבר המעצר והוסיף כי בריטניה רואה בחומרה את המעצר וכי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. שר החוץ הבריטי דומיניק ראב אמר שהמעצר הוא "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". עוד הוסיף כי "הממשל האיראני על פרשת דרכים, הוא יכול להמשיך לצעוד לעבד נידוי ובידוד פוליטי וכלכלי, או לנקוט צעדים להרגעת המתיחות ולהיות מעורב בדרך דיפלומטית".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיגר מסר לאזרחים האיראנים: "אני עומד לצידכם מתחילת כהונתי כנשיא, וממשלתי תמשיך לעמוד לצידכם", כתב בטוויטר בפרסית, "אני עוקב מקרוב אחרי ההפגנות, האומץ שלכם מעורר השראה". טראמפ הוסיף כי, "על ממשלת איראן לאפשר לארגוני זכויות אדם לפקח ולדווח על מה שקורה במחאה המתמשכת של העם האיראני – לא יכול להיות טבח נוסף של מפגינים או השבתת רשת האינטרנט, העולם צופה".

הציוץ של טראמפ בפרסית

המפגינים קראו קריאות בגנות המשטר ודרשו את העמדתם לדין של האחראים להפלת המטוס. הם אף צעקו: "משמרות המהפכה הם בושה, לכו מהמדינה", וקראו להתפטרותו של המנהיג העליון עלי חמינאי. "מוות לדיקטטור, מוות לשקרנים", צעקו חלק מהמפגינים. כוחות הביטחון ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע. "משמרות המהפכה הביאו חרפה על המדינה שלנו", צעקו מפגינים אחרים.

כזכור, במהלך נובמבר נערכו באיראן הפגנות ענק, בהן השתתפו על פי דיווחים כ-200 אלף משתתפים. בכיר אמריקאי מסר הערכה לפיה נהרגו מעל 1000 איש ע"י השלטונות במהלך המחאות, מספר גדול בהרבה מזה שפורסם על ידי ארגון זכויות האדם, אמנסטי אינטרנשיונל, שם דווח על כ-208 אזרחים שחייהם קופחו עקב המהומות והעימותים.

איראן לקחה אחריות על הפלת המטוס האוקראיני: "זוהה בטעות כטיל שיוט"

הצבא האיראני הודיע אתמול באופן רשמי כי המטוס האוקראיני שנפל בשטח המדינה הופל בשוגג, בעקבות מה שהם כינו "טעות אנוש". זאת, לאחר שבימים האחרונים מאז התרסקות המטוס, בה נהרגו 176 בני אדם, בטהראן הכחישו את הטענות כלפיהם וטענו כי המטוס התרסק בעקבות תקלה. צבא איראן הודיע כי יערוך שינויים יסודיים בנהליו המבצעיים, וכי האחראים ל"טעות" יעברו לטיפול מערכת המשפט של הצבא.

נשיא איראן, חסן רוחאני, הביע צער עמוק על "הטעות הנוראה שהביאה להפלת המטוס", והוסיף כי בתחקיר האירוע בקרב כוחות הביטחון עלה כי המטוס נפגע מטילי נ"מ, "שגרמו למותם של 176 נוסעים חפים מפשע". רוחאני אמר כי החוקרים ימשיכו לבדוק את נסיבות "הטעות הבלתי-נסלחת", כדבריו. "מחשבותיי ותפילותיי עם משפחות הנספים", הוסיף הנשיא האיראני.

מפקד חיל האוויר במשמרות המהפכה של איראן, אמיר עלי חאג'יזאדה, הודה שכבר ביום רביעי דיווח על שיגור מוטעה של טיל. זאת, בניגוד לטענות של בכירים בארצו, כי מדובר בתקלה טכנית. במסיבת עיתונאים, ששודרה בטלוויזיה הממלכתית, אמר הגנרל האיראני, כי מטוס הנוסעים של חברת "אוקראיינה אינטרנשיונל איירליינס" זוהה בטעות כטיל שיוט מדגם קרוז – ובעקבות כך שוגר לעברו טיל נ"מ לטווח קצר.

זירת התרסקות המטוס. צילום: רשתות ערביות

חאג'יזאדה אמר כי "משמרות המהפכה של איראן נושאים באחריות מלאה של הפלת המטוס". הוא הוסיף כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו שלחה אות למטוס, ואחרי עשר שניות שלא התקבלה תגובה – הוחלט להפילו". לדבריו, הכוח היה ערוך "למלחמה כוללת" עם ארצות הברית, מאחר שהתאונה התרחשה אחרי מתקפת הטילים על בסיסים בעיראק, בתגובה לחיסול קאסם סולימאני. "הייתי מעדיף למות", אמר הבכיר האיראני.

באוקראינה לא התרשמו מדבריו של מפקד חיל האוויר וככל הנראה חוששים מהמשך הטיוח. "אנו מצפים לערובות מאיראן על נכונותה לחקירה מלאה ופתוחה, להביא את האחראים לדין, להשיב גופות המתים, לשלם פיצויים, ולהתנצל באופן רשמי בערוצים דיפלומטיים", אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. גם חברת התעופה "אוקראינה אירליינס" שהפעילה את הטיסה מתחו ביקורת קשה ביותר על איראן.

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בושה רוצחים

רק באיראן יש דברים כאלו
צריך פשוט לחסל את משמרות המהפכה משהורש

אירן=עמלק

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו