צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.

הדיונים בבית הלבן הסתיימו ללא החלטה – השליח ברקוביץ' יגיע לישראל

במשך שלושה ימים דנו יועציו של טראמפ בבית הלבן בשאלה האם לתת לישראל "אור ירוק" לתוכנית החלת הריבונות, אך לא הכריעו בנושא: "אין עדיין החלטה סופית". השליח האמריקני המיוחד אבי ברקוביץ' צפוי להגיע לישראל ולהיפגש עם נתניהו, גנץ ואשכנזי

שלושה ימי דיונים בבית הלבן בשאלה האם לתת לישראל "אור ירוק" לתוכנית להחלת ריבונות הסתיימו ללא החלטה – כך אמרו הערב (חמישי) גורמים אמריקנים בכירים שצוטטו ב'רויטרס'. בדיונים השתתפו יועציו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. "אין עדיין החלטה סופית לגבי הצעדים הבאים ליישום התוכנית של טראמפ", אמר אחד הגורמים בהתייחסו ל"עסקת המאה".

גורם אמריקני אחר אמר כי יהיה צורך בניתוחים ובדיונים נוספים לפני שתקבע החלטה סופית בארצות הברית. בשלושת הימים האחרונים ניהלו בכירים בבית הלבן שיחות על התכנית, המגיעה במסגרת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. היום, יועציו של טראמפ לביטחון לאומי נפגשו בבית הלבן כדי לדון בנושא.

ב'חדשות 13' דווח כי שליח הבית הלבן, אבי ברקוביץ', יגיע לישראל בימים הקרובים לדון בהחלת הריבונות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. השליח ברקוביץ' צפוי להגיע לישראל עם השגריר דיוויד פרידמן שטס השבוע לארה"ב בכדי להשתתף בדיונים עם היועץ הבכיר לנשיא ג'ארד קושנר, מזכיר המדינה מייק פומפאו ובכירים נוספים.

בכיר בממשל לקראת הדיון: "תיתכן החלת ריבונות רק באזור ירושלים"

בתוך כך, 189 חברי בית הנבחרים האמריקאי מטעם המפלגה הדמוקרטית, המהווים רוב גדול מחברי הבית הדמוקרטים, שלחו היום מכתב לנתניהו, גנץ, ואשכנזי בקריאה להימנע מקידום מהלכים חד צדדיים. "סיפוח חד-צדדי עשוי לסכן את ההתקדמות המשמעותית של ישראל בנורמליזציה עם מדינות ערב, מסכן את ירדן, עשוי ליצור סיכונים ביטחוניים נלווים חמורים לישראל ועלול ליצור בעיות חמורות לישראל עם חבריה האירופים ושותפיה האחרים ברחבי העולם", נכתב.

במכתב כתבו חברי הקונגרס: "כשותפיכם בתמיכה ובהגנה על היחסים המיוחדים בין ישראל וארצות הברית, אנו מבקשים להביע את דאגתנו העמוקה נוכח הכוונה המוצהרת לקדם צעד כלשהו של סיפוח חד צדדי של שטחים בגדה המערבית ומבקשים מממשלת ישראל לבחון שוב את תוכניותיה לעשות זאת. אנו חוששים שצעדים חד צדדיים, על ידי מי מהצדדים, ירחיקו את כולם מהאפשרות לחזרה למשא ומתן והגעה להסכם שלום סופי ומוסכם".

189 החותמים על המכתב שקודם על ידי חברי בית הנבחרים ג'אן שאקובסקי, טד דויטש, דיוויד פרייס ובראד שניידר, הצטרפו למנהיגים ומחוקקים דמוקרטיים נוספים שהתבטאו נגד החלת הריבונות, בהם המועמד לנשיאות ג'ו ביידן, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, 36 חברי סנאט דמוקרטיים ו-10 מתמודדים לסנאט.

מוקדם יותר השבוע, נשלחו שני מכתבים הפוכים מטעם חברי הסנאט והקונגרס של המפלגה הרפובליקנית לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולנתניהו, שהביעו תמיכה גורפת בזכותה של ישראל להחיל ריבונות. 109 חברי קונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית פרסמו הצהרת תמיכה ב"עסקת המאה" ובכוונת ישראל לספח חלקים מיהודה ושומרון במסגרתה. הם כתבו כי "לישראל יש זכות להחליט עצמאית, ללא לחץ, לקבל החלטות בנושא הריבונות שלה".

דריכות לקראת הדיון בבית הלבן – כאלף מחוקקים אירופיים במכתב נגד ישראל

כזכור, קליאן קונוויי, יועצת בכירה לנשיא ארה"ב, אמרה הלילה כי טראמפ צפוי לצאת הצהרה גדולה בנושא החלת הריבונות. "אני מאמינה שלנשיא יהיה מה לומר והוא ישמח לעשות זאת", אמרה קונוויי. "הוא דיבר על כך בעבר ואני אשאיר לו לתת הצהרה גדולה". עוד אמרה היועצת כי "התחזיות המבהילות של העבר התבדו. הנשיא רוצה להיות סוכן של שלום במזרח התיכון והוא מנסה לעשות זאת".

"אם מסתכלים על מה שמדווח לעומת המציאות בישראל, הישראלים מרגישים שהשיחות הללו (בנושא הסיפוח) לא יכלו אפילו להתנהל אלמלא שלוש השנים של טראמפ, כחבר הטוב ביותר של ישראל ונתניהו לעולם", אמרה קונוויי. "זה אומר לקיים את ההבטחה של שמונה נשיאים, כולל טראמפ, רפובליקנים ודמוקרטים, שהבטיחו להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בה כבירה. הוא גם הכיר ברמת הגולן, וניסה להביא שלום למזרח התיכון בדרכים רבות".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו