צילום: דוברות הבית הלבן

היועצת של טראמפ: "יישא בקרוב הצהרה משמעותית בנוגע לריבונות"

לקראת החלת הריבונות: היועצת הבכירה של נשיא ארה"ב טראמפ הודיעה שהוא יישא בקרוב הצהרה משמעותית בנוגע להחלת הריבונות של ישראל, אשר צפויה לצאת לדרך ב-1 ביולי. "יש שיחות שמתנהלות בשלב זה - אשאיר לו לתת לכם הצהרה משמעותית"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לקראת הכרזה על החלת ריבונות? קליאן קונוויי, יועצת בכירה לנשיא ארה"ב, אמרה הלילה (חמישי) כי טראמפ צפוי לצאת הצהרה גדולה בנושא הסיפוח. "אני מאמינה שלנשיא יהיה מה לומר והוא ישמח לעשות זאת", אמרה קונוויי. "הוא דיבר על כך בעבר ואני אשאיר לו לתת הצהרה גדולה". עוד אמרה היועצת כי "התחזיות המבהילות של העבר התבדו. הנשיא רוצה להיות סוכן של שלום במזרח התיכון והוא מנסה לעשות זאת".

היועצת הבכירה אישרה גם שבימים הקרובים מתקיימות שיחות בין בכירים בבית הלבן בנושא הסיפוח, אך לא ציינה מי הם והאם טראמפ מעורב בשיחות. דבריה מגיעים על רקע הביקורת הנוקבת מצד מדינות העולם, ובעיקר מדינות אירופה, לקראת מהלך ישראלי אפשרי, כפי שבא לידי ביטוי אמש במועצת הביטחון של האו"ם.

טראמפ יכול לתמוך באופן מלא בנתניהו, שהציב את 1 ביולי כתאריך היעד לתחילת קידום הליך החלת הריבונות, לאמץ עמדה מקלה יותר או להתנגד למהלך – תרחיש שלא נחשב סביר. אף שהתאריך אינו חקוק בסלע, ראש הממשלה צפוי לפעול במהירות בהתחשב באי הוודאות לגבי סיכויו של הנשיא האמריקני להיבחר לכהונה שנייה, בעוד יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן מתנגד לסיפוח.

עבור וושינגטון, על כף המאזניים מונחים היחסים שטיפח טראמפ עם שותפיו הערבים ועם מדינות אירופה, עמן פתח חזית בכמה נושאים – משינויי אקלים, למסחר ועד הסכם הגרעין עם איראן. הטיעון המשכנע יותר עבור הנשיא וצוותו הוא כי ההחלטה תשפיע על עמדתם של האוונגליסטים, שלתמיכתם הוא זקוק על מנת להיבחר שנית לנשיאות. הקהילה הבינלאומית אמנם מתנגדת לתכנית הסיפוח, אך תומכיו העיקריים של טראמפ מצודדים בה בהתלהבות.

כזכור, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא אתמול (רביעי) לממשלת ישראל לנטוש את התכניות להחלת ריבונות, ואמר כי מדובר ב"הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. במהלך הדיון התקופתי של מועצת הביטחון על המזרח התיכון קרא גוטרש לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים ולכנס ועידת שלום בינלאומית תחת חסות הקוורטט הבינלאומי – ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי – ובהשתתפות ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב לדון בנושא.

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני הגיע לקו פרשת המים", הוסיף גוטרש, "ועצם ביצוע הסיפוח צפוי לפגוע באופן קשה באפשרות של פתרון שתי המדינות, ותפגע באפשרות החידוש של המשא ומתן בין הצדדים". הוא הוסיף: "המטרה שלנו היא ליישם את החזון של שתי המדינות – ישראלית ופלסטינית עצמאית, דמוקרטית, רציפה, ריבונית ובת קיימא – החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון, בגבולות מאובטחים ומוכרים, על בסיס גבולות 67', עם ירושלים כבירתם המשותפת".

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב הזהיר בדיון כי "סיפוח עשוי לשנות באופן בלתי הפיך את יחסי ישראל והפלסטינים. יש סכנה ליותר מרבע מאה של מאמצים בינלאומיים לתמיכה במדינה פלסטינית בת-קיימא חיה בשלום, ביטחון והכרה הדדית עם מדינת ישראל. ככל שהסיכוי להגיע לפתרון שתי המדינות קטן, כך הסכנה לכעס, הקצנה ואלימות מתגברת. מעבר להשלכות המשפטיות, ביטחוניות, וכלכליות של הסיפוח, סיפוח חלקים מהגדה יעביר מסר אחד: משא ומתן דו-צדדי לא יכול להשיג שלום".

בדיון, שנערך בזום בגלל מגבלות הקורונה, מועצת הביטחון של האומות המאוחדת מקיימת דיון מיוחד בנושא להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון שאמורה לצאת לפועל בעוד כשבוע, לוקחים חלק אופן חריג גם שרי חוץ וסגני שרי חוץ ולא רק השגרירים באו"ם, זאת כדי להגביר את הלחץ על ישראל וארה"ב לסגת מהצעדים בשטח.

במרכז הדיון שנערך בשעה זו עומדת סוגיית הסיפוח. בשל כך, באופן חריג, משתתפים בו כמה משרי החוץ של המדינות במקומם של השגרירים. השר לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, קרא גם הוא לישראל שלא לבצע את תוכנית הסיפוח המנוגדת לחוק הבינלאומי. קלברלי הוסיף כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה שבה תוכל ישראל לשמר את זהותה היהודית-ציונית.

שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קרפט, אמרה בדיונה החודשי של מועצת הביטחון של האו"ם על המצב במזרח התיכון כי "תוכניתו של הנשיא טראמפ לשלום במזרח התיכון היא גאונית". לדבריה, "דרוש אומץ רב של הממשל הישראלי כדי להגיע לפשרה בנושא". היא קראה "להנהגה הפלסטינית לשמור על ראש פתוח ולעבוד איתנו כדי לממש את החזון", והוסיפה: "זה לא הסכם מחייב של 'הכל או כלום', אלא הצעה פתוחה".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר בתדרוך לכתבים כי "הצגנו תוכנית שלום לפני כמה חודשים ואנחנו ממשיכים לעבוד עליה. החלטות לגבי סיפוח ישראלי הן החלטות שהישראלים צריכים לקבל. אנחנו מדברים עם כל המדינות באזור לגבי התהליך הזה. המטרה שלנו היא שתוכנית השלום שלנו תצליח – גם נתניהו דיבר על זה".

"אני מצר על כך שהפלסטינים דחו את התוכנית על הסף", הוסיף פומפאו. "ביקשנו שיבואו למו"מ על בסיס תוכנית השלום שלנו אבל הם העדיפו לאיים, להפסיק את התאום הביטחוני עם ישראל ולעשות דברים אחרים. אני מקווה שבשבועות הקרובים נשיג התקדמות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture