צילום: דוברת הכנסת, עדינה ולמן

האוזר מקדם החלת חוק 'משאל עם' גם על ישובי יהודה ושומרון

יו"ר ועדת החוץ והבטחון מקדם החלת חוק משאל עם גם על ישובי יהודה ושומרון: "בהנתן שראש הממשלה החליט על הקפאת ההיערכות להחלת החוק הישראלי ביו"ש. רעיון משאל העם מוסכם על כלל מרכיבי הקואליציה ואף מופיע במצע של 'כחול לבן' על כל מרכיביה"

יו"ר ועדת החוץ והבטחון, ח"כ צבי האוזר מקדם החלת חוק משאל עם גם על ישובי יהודה ושומרון: בהנתן שראש הממשלה החליט על הקפאת ההיערכות להחלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון; יש לתקן בדחיפות את 'חוק יסוד: משאל עם' כך שיחול באופן מלא ומיידי גם על יישובי יהודה ושומרון. הגשתי הצעת חוק ברוח זו בשבוע שעבר", הסביר האוזר.

"ההצעה תואמת גם את רעיון הליבה בתכנית השלום של הנשיא טראמפ, המכירה ביישובים הישראלים ביהודה ושומרון, בהם חיים כחצי מיליון ישראלים, כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. אדגיש שרעיון משאל העם מוסכם על כלל מרכיבי הקואליציה ואף מופיע במצע של 'כחול לבן' על כל מרכיביה, בשלושת מערכות הבחירות האחרונות".

"כחלק מלקחי העבר, ולאורם של ערכי כבוד האדם וקניינו ואחדות ישראל – כל החלטה היסטורית העלולה לפגוע במעמדם של היישובים הישראלים ביהודה ושומרון, אם בכלל תהיה כזאת, מחייבת הכרעה במנגנון הסכמה לאומי בדומה לזה החל בגולן ובירושלים. בכוונתי לבקש כבר השבוע פטור מחובת הנחה להצעת החוק מתוך הבנה כי לחוק זה יש תמיכה רחבה ויש לקדמו במקביל לקידום הסדרי השלום", דברי יו"ר ועדת החוץ והבטחון.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "ביהודה ושומרון קיימים 130 יישובים אשר ממשלת ישראל החליטה על הקמתם ובהם מתגוררים כחצי מיליון אזרחים ישראלים. יישובים אלה אינם מצויים באזור בו חלים המשפט, השיפוט והמנהל של מדינת ישראל. שלא כמו בשטח הריבוני של ישראל, במצב החוקי הנוכחי, לא חלה חובה לקיים משאל-עם או לאשר ברוב מיוחד בכנסת, החלטת ממשלה לשנות את הסטטוס של אותם יישובים ולהעביר את האחריות הכוללת בשטחם, לגורם זר".

"החלטה שכזו, אם תתקבל, טומנת בחובה פגיעה בכבוד האדם וזכות הקניין של תושבי יישובים אלה. מניסיון העבר אנו גם למדים שהחלטה היסטורית בסדר גודל כזה נושאת בחובה השלכות מרחיקות לכת. כל אלה מחייבים הכרעה במנגנון הסכמה לאומי רחב ככל האפשר. מנגנון משאל-עם הוא מנגנון אופטימאלי לפתרון מחלוקות עמוקות ולקבלת החלטות אשר עלולות לעורר ריב ומדון בחברה הישראלית. על כן מוצע להחיל את המנגנון הקיים בחוק-יסוד: משאל-עם גם על החלטות בשטחם של יישובים שממשלת ישראל החליטה על הקמתם באזור יהודה ושומרון", לשון הצעת החוק.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו