Pixabay

למרות היעדרות נציגי הימין: הוועדה אישרה 61 מינויי שופטים – כולל שנויים במחולקת

למרות היעדרות רגב, מארק והאוזר, הישיבה התקיימה והוועדה הודיעה על מינויים של 61 שופטים חדשים, ביניהם השופט עבאס עאסי שאת קידומו ניסו למנוע השרה וחברת הכנסת. בנוסף, מנדלבליט מנע מרגב להשתתף בדיון על קידום שופט שדחה בעבר תביעת לשון הרע שהגישה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

דיון הוועדה לבחירת שופטים שהיה אמור להתחיל הערב (אמש) בשעה 17:00 נדחה, לאור חרם של נציגי הימין בוועדה – השרה מירי רגב, וחברי הכנסת אסנת מארק (הליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ). השלושה החרימו את הדיון בשל חוסר הסכמה עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, נציגי בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין.

בתום הדיון שכונס באיחור, שנערך ללא השתתפות השלושה, הוועדה הודיעה על מינויים של 61 שופטים חדשים, ביניהם, השופט עבאס עאסי שמונה לבית המשפט המחוזי בירושלים ואת קידומו ניסו למנוע שרת התחבורה מירי רגב וחברת הכנסת אסנת מארק. הן מחו בעבר על אפשרות הקידום וציינו כי פסיקותיו מעידות על כך שהוא "אנטי ציוני".

למרות היעדרם של נציגי הימין, הוועדה התכנסה בכל זאת, בהסתמך על חוות דעתה של יועמ"שית משרד המשפטים, לאה רקובר. על פי חוות הדעת, הוועדה יכולה להתכנס גם אם מספר חבריה פחת משבעה. רגב ומארק אינן מקבלות את חוות הדעת וטוענות שחוק יסוד "השפיטה" קובע כי הוועדה לבחירת שופטים מונה תשעה חברים, וכי היא רשאית לפעול אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד לא פחת משבעה.

בעיצומה של ישיבת הוועדה ביקשו רגב ומארק מניסנקורן להפסיקה. במכתב ששיגרו השתיים לשר המשפטים נכתב כי "נבקשך להפסיק באופן מידי את כינוס הוועדה, שאינו בהתאם להוראות חוק היסוד. הדבר מתחייב הן מלשונו של החוק, והן מהאחריות המיוחדת המוטלת על כתפך שלא לנהל הליך מינוי שופטים שאמור להיות ללא רבב וללא עוררין, בדרך שנויה במחלוקת".

"מספר חברי הוועדה פחת משבעה, ואין מדובר בהיעדרות אקראית. בפועל כרגע הוועדה פועלת מבלי שנציגי הריבון, הרשות המחוקקת, נוכחים בה. אין מדובר בפוליטיקה מפלגתית או מוסדית, שכן מדובר בנציגים משתי סיעות שונות", הוסיפו. השתיים איימו לפנות לבג"ץ אם הישיבה לא תיעצר מיד.

לשון החוק קובעת כי על מנת לקיים את הוועדה יש צורך בשבעה מחבריה: "הוועדה רשאית לפעול אף אם פחת מספר חבריה, כל עוד הוא לא פחת משבעה". אלא ששר המשפטים ביקש וגם קיבל לפני מספר שבועות חוות דעת משפטית מטעם עוה"ד לאה רקובר, היועצת המשפטית של משרד המשפטים, שפירשה את החוק כך שכוונתו היא לרוב חברי הוועדה בלבד ולא במקרה שאלו עזבו במהלך ישיבה.

"שאלה זו לא הוכרעה בפסיקה, והושארה ב'צריך עיון'", כתבה רקובר כשהיא מתייחסת לאפשרות של המשך פעילותה של הוועדה במקרה של נטישה של חלק מחבריה. "הצעתנו היא לפרש את הסעיף 'לחומרה', כמתייחס לשאלת הנוכחות בוועדה וקובע כי נדרשת נוכחות של רוב חבריה החוקיים של הוועדה – דהיינו, חמישה חברים ומעלה".

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע מוקדם יותר לשרת התחבורה מירי רגב כי היא נמצאת בניגוד עניינים מהשתתפות בדיון של הוועדה למינוי שופטים על השופט עבאס עאסי, זאת בשל פסיקתו נגדה בתביעתה נגד חדשות 10 והכתב ספי עובדיה, פסיקה שבית המשפט המחוזי הפך בתום ערעור שהגישה.

מלשכתה של השרה רגב נמסר בתגובה: ״השרה פנתה ביוזמתה מבעוד מועד לשר המשפטים וליועמ״ש כדי לקבל חוות דעת משפטית באשר להשתתפותה בדיון בעניין קידומו של השופט עבאס עסאי, שדן בעבר בעניינה. חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, שהנחה את השרה שלא לקחת חלק בדיון בעניינו, נמסרה בכתב לשרה, כ-25 דקות לפני כינוס הוועדה והשרה קיבלה את עמדת היועץ בנושא ופעלה בהתאם. אי השתתפותה של השרה רגב בדיון בעניין שופטים אחרים, הינו משום שלא התגבשו הסכמות בין חברי הוועדה. כל טענה אחרת בעניין מטעה ומסלפת. צר לנו ששר המשפטים ניסנקורן בהיותו יו״ר הוועדה, קיים את הדיון ללא שלושה מנציגי הציבור, דבר שגורם למשבר אמון חריף של הציבור בפעילות הוועדה והעומד בראשה״.

יו"ר הועדה שר המשפטים אבי ניסנקורן כתב בטוויטר בתום הדיון: "סיימנו כעת ישיבה של הוועדה לבחירת שופטים. מינינו עד כה כמאה שופטות, שופטים ורשמים מצויינים. רעשי הרקע והניסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לטובת עסקנות פוליטית לא צלחו ולא יצלחו. נמשיך לפעול ללא משוא פנים למינוי שופטים, על פי קריטריונים מקצועיים. לא אתן לאף שיקול זר להיכנס למרחב הזה".

חברת הועדה ח"כ אסנת מארק כתבה: "שר המשפטים עומד כחומה בצורה נגד הניסיון להשיב את אמון הציבור במערכת המשפט. במחטף דורסני, בלי פרוטוקול, בלי פיקוח, בפורום לא חוקי של שישה חברי ועדה, נדנו היום מאות מועמדים ומונו 61 שופטים בשעתיים, בערך 3 דקות למועמד. בסבב הקודם ערכנו דיון של 5 וחצי שעות כדי למנות פחות מ-20 שופטים".

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הגיב לסערה: "כך לא פועלת ממשלת אחדות. כחול לבן דוהרים לבחירות. מינוי השופטים שנעשה היום באופן חד צדדי, הוא עוד פרק עצוב בגישה המתריסה והלא מכובדת של כחול לבן. במקום לאחות את הקרעים ולפעול לביטול הבחירות, הם עושים בדיוק את ההפך. גם בתקשורת (שהכי לא אובייקטיבית נגדנו) יתקשו להלבין את מעשיהם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture