השר פייסל בן-פרחאן. צילום: טוויטר

שר החוץ הסעודי מכחיש את הפגישה בין נתניהו לבן סלמאן; רה"מ: "לא מתייחס"

השר פייסל בן-פרחאן אל סעוד הכחיש את הדיווחים שראש הממשלה נפגש אתמול עם יורש העצר הסעודי: "בפגישה השתתפו גורמים סעודים ואמריקאים בלבד". ראש הממשלה בכנסת: "מעולם לא התייחסתי לדברים כאלה במשך שנים ולא אתחיל בזה עכשיו. פועל שמעגל השלום יתרחב"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שר החוץ הסעודי, פייסל בן-פרחאן אל סעוד, מכחיש את הדיווחים היום (שני), לפיהם נפגש אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן, בניאום שלחופי הים האדום. לדבריו, בפגישה אתמול נכחו "גורמים סעודים ואמריקאים בלבד". עוד אמר שר החוץ הסעודי: "ראיתי דיווחים רבים על כך שיורש העצר נפגש עם בכירים ישראליים – לא התרחשה פגישה כזאת".

ראש הממשלה נתניהו התייחס בסיעת הליכוד לדיווחים ואמר כי "מעולם לא התייחסתי לדברים כאלה במשך שנים ולא אתחיל בזה עכשיו. אני רק יכול להגיד לכם שלאורך שנותי כראש ממשלה לא חסכתי שום מאמץ כדי לחזק את מדינת ישראל וכדי ולהרחיב את מעגל השלום. בעזרת ה' הצלחנו לעשות זאת עם שכנותינו באמירויות, בחריין, סודאן ואני מקווה שהמעגל הזה ילך ותתרחב".

עיתון ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח מוקדם יותר כי מקורות סעודיים רשמיים אישרו את הדיווחים בישראל, לפיהם נפגש אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן. גורם סעודי אמר לעיתון כי השיחה עסקה בסוגיית הנורמליזציה בין שתי המדינות וההתמודדות המשותפת עם האיום האיראני. עוד נמסר כי הפגישה ארכה מספר שעות, אך לא הושגו בה הסכמות מהותיות.

בכירים יודעי שצוטטו ב'ווינט' אמרו כי יורש העצר הסעודי לא התנגד שהפגישה החריגה בינו לבין ראש הממשלה הישראלי תפורסם. בפגישה, שעל קיומה עבדו בישראל זמן רב, לא הושגה הסכמה על נורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה – אך ייתכן שהדבר יקרה בהמשך. במפגש השתתף גם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ואל נתניהו התלווה ראש המוסד יוסי כהן.

פרסום הפגישה מעביר מסר לאיראן ולמזרח התיכון הוא שישראל וסעודיה הן ציר אחד בכל הקשור לאיום האיראני. בנוסף המסר לנשיא המיועד ג'ו ביידן הוא שסעודיה רוצה להתקדם בנורמליזציה מול עם ישראל. מסר נוסף שמעבירים נתניהו ובן סלמאן בפרסום הפגישה – גם אם ממשל ביידן ישנה את המדיניות האמריקנית בכל הנוגע לאיראן, ישראל וסעודיה עדיין רואות עין בעין אחת האיום ממזרח.

גורם העומד בקשר עם בכירים סעודים צוטט ב'ישראל היום' אומר כי יורש העצר הסעודי הסכים לפרסום הפגישה, במטרה לבחון את התגובות בממלכה ובעולם הערבי. לדבריו, זו איננה הפגישה הראשונה של נתניהו ובן סלמאן, ומפגשים כאלה נערכו גם בעת האחרונה. עם זאת, הפעם גם השותפים לפגישה הסכימו לפרסום, בין היתר על מנת להעביר מסרים לממשל החדש בארצות הברית.

נתניהו רמז אתמול לנושא בנאומו בטקס האזכרה לבן גוריון: "ראו את השינוי העצום שאנו מחוללים במרחב סביבנו. בזכות טיפוח שיטתי של עוצמתנו הצבאית והמודיעינית, ושל עוצמתנו הכלכלית והטכנולוגית – ומעל לכל, בזכות עמידתנו הנחרצת נגד ההתגרענות של איראן – ובזכות ההתנגדות שלנו להסכם הגרעין עם איראן. מדינות ערביות רבות שינו מן היסוד את גישתן לישראל".

"בד בבד עם ההכרה המתחזקת בעולם הערבי כשישראל נטועה לתמיד במולדתה – קמים מנהיגים ערבים נועזים ופורצי-דרך, שמבינים את יתרונות השלום. בהמשך להסכמי השלום עם מצרים וירדן, לאחרונה, תוך שישה שבועות, הבאנו שלושה הסכמי שלום ונורמליזציה חדשים: עם איחוד האמירויות, עם בחריין, ועם סודאן. אם נמשיך בדרך זו של חיזוק עוצמתה של ישראל, וחיזוק הקשר עם המחנה הערבי המתון ששואף ליציבות וקידמה – נראה עוד מדינות שמרחיבות את מעגל השלום", אמר נתניהו.

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית מוחמד אשתייה תקף את הפגישה ואמר כי "מדינות ערב בורחות מן האמת אם הן חושבות שנורמליזציה עם ישראל היא חלופה לשלום בערוץ הפלסטיני". דובר ארגון הטרור החמאס, סאמי אבו זהרי, מסר כי "תנועת החמאס ביקשה מערב הסעודית להבהיר את שפורסם בכלי התקשורת הישראלים על ביקור חשאי של ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד יוסי כהן בממלכה. הוא הוסיף כי הידיעות על הביקור "מסוכנות " אם יתבררו כנכונות. "אנו קוראים לסעודיה להבהיר את שקרה שכן הוא עלבון לאומה (הערבית) והפקרת הזכויות של העם הפלסטיני".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture