Tomer Neuberg/Flash90

שבוע אחרי פגישת נתניהו במפרץ: קושנר יצא לביקור בזק בסעודיה וקטאר

על רקע המתיחות באזור: חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ ובכירים נוספים יצאו לסעודיה לפגישה עם יורש העצר בן-סלמאן. בכירים אמריקנים אמרו כי קושנר מנסה להשיג עסקה לסיום המשבר בין סעודיה לקטאר שתסייע גם לתהליך הנורמליזציה. בכיר בממשל: "אין ודאות שיושג פיוס"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בהמשך השבוע תגיע למזרח התיכון משלחת בכירה מהבית הלבן, בראשות חתנו ג'ארד קושנר – חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יחד עם יועץ הנשיא אבי ברקוביץ, השליח לשעבר לענייני איראן בריאן הוק, ומנכ"ל תאגיד הפיתוח הבינלאומי האמריקני אדם בולר. על פי המסתמן, המשלחת צפויה להיפגש עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועם אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני.

פגישות קושנר במפרץ צפויות להתמקד בכמה סוגיות שעל הפרק: סיום המתיחות בין קאטר לסעודיה, אישור סופי של מעבר טיסות ישראליות מעל שטחה האווירי של סעודיה, בין אם הן נוחתות ביעדים במפרץ ובין אם לא, ובמאבק באיראן. נוסף על כך, ישנה אפשרות לקידום עסקאות נשק בין ארצות הברית לסעודיה, אך לא ברור מה ההיתכנות של המהלך בזמן שנותר לכהונת טראמפ בבית הלבן.

ביוני 2017 ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין הודיעו על השעיית היחסים עם קטאר, ועל סגירת המרחב האווירי והימי שלהן בפני מטוסים וכלי שייט קטארים. ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין טענו כי הסיבה לסנקציות הינה הסיוע הקטארי לארגוני טרור והיחסים בין המדינה הקטנה לבין איראן. ארה"ב ניסתה כמה פעמים למתן את המחלוקות בין הצדדים, ורק לפני שבועיים ביקר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בקטאר. אולם, עד כה לא נרשמה הצלחה.

במהלך כהונת טראמפ, קושנר גיבש יחסים מיוחדים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני. בכירים אמריקנים ציינו כי סיום המשבר בין ערב הסעודית לקטאר יחזיר את האחדות בין מדינות המפרץ, יגביר את היציבות באזור, יסייע לעגן את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבין העולם הערבי ויהווה הישג לממשל טראמפ ולקושנר, לפני סיום כהונת הנשיא ב-20 בינואר.

פקיד בכיר בממשל טראמפ צוטט ב'ישראל היום' אומר כי "הצוות גיבש את 'הסכמי אברהם' ינסה, בין היתר, לעבוד על פשרה בין מדינות ערב". עם זאת, הוא הדגיש כי אין ודאות שהתוצאה תהיה פיוס בתוך העולם הערבי או מול ישראל. "מוקדם להעריך האם התוצאה תהיה הסכם", ציין הבכיר האמריקני. דיפלומטים בארצות הברית ובמדינות המפרץ אמרו לוול-סטריט גו'רנל כי מטרת ביקור הבזק הינה "ניסיון אחרון" להגיע להישגים מדיניים במזרח התיכון.

ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו טס לסעודיה ביום ראשון בשבוע שעבר בתקווה לסגור את הפרטים על הסכם נורמליזציה, אבל נסיך הכתר מוחמד בן סלמן נסוג מכך בשל תוצאות הבחירות בארה"ב. אחד היועצים הסעודים המכירים את השיחות, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי פומפאו לא הצטרף לפגישה, כפי שדיווח בתחילה בישראל, אך תרם רבות להוצאתה אל הפועל.

בדיווח צוטטו גורמים סעודים ואמריקאים, שאמרו כי יורש העצר מעדיף לשמור הכרזה כזו למועד מאוחר יותר, כדי להיעזר בה בעת יצירת קשרים עם ממשל ביידן. גורמים בממלכה אמרו הנסיך "אינו מעוניין לבזבז" הכרזה כזו במהלך סוף כהונתו של ממשל טראמפ – כאשר הוא יכול להיעזר בה כדי לסייע לסעודיה לבסס יחסים עם הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, איתו הוא מעוניין ליצור קשרים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture