צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.

בתי הדין הרבניים מזהירים: ללא תקצוב מיידי מערכות המחשוב יושבתו

ועדת החוקה קיימה דיון מיוחד בנושא מחשוב בתי הדין הרבניים, במהלכו טענו נציגי בתי הדין כי בעוד יחס התיקים הוא בסך הכל פי 8 למערכת המשפט אך יחס התקציב הוא פי 20 לטובת בתי המשפט ולרעת בתי הדין. אשר: "להשוות בין תקציב בתי הדין לבין מערכת המשפט"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת החוקה קיימה אתמול (שני) דיון מיוחד בנושא מחשוב בתי הדין הרבניים, במהלכו טענו נציגי בתי הדין כי בעוד יחס התיקים הוא בסך הכל פי 8 למערכת המשפט אך יחס התקציב הוא פי 20 לטובת בתי המשפט ולרעת בתי הדין, וכי בשנה הקודמת קוצץ תקציב הבסיס למחשוב ב-40%. נציג האוצר טען כי "שנת הכספים הנוכחית היא שנה ללא תקציב אך תקנת התקציב למחשוב בתיה"ד לא נפגעה והכספים זמינים עוד מההסכמות שהגענו אליהן מלפני שנתיים.

יו"ר הוועדה ח"כ הרב יעקב אשר אמר: "אני פונה לכל אלו שרוממות השוויון והדאגה לפרט ולמתדיינים בבתיה"ד בגרונם, אין ספק שצריך לעקוב ולוודא שהמערכת עובדת, גם ערכית זה נכון, אבל התפקיד שלנו הוא לדאוג שיהיו להם את התנאים האופטימליים. לא מדובר על פינוק אלא על כלי עבודה שגורם לכך שבסוף במרוץ הסמכויות המצב מפלה את בתיה"ד לרעה, וזאת מאחר ופתיחת תיק בביהמ"ש נוחה ומהירה יותר טכנית מזו של בית הדין, וכך דיונים שהמתדיינים רצו שהם יתקיימו בבתי הדין נופלים בחלקם של בתי המשפט ושלא בצדק".

עוד אמר: "שוחחתי בנושא המיחשוב עם סגן ראש אגף התקציבים בנשרד האוצר ויש תמימות דעים שחייבים להחליף את המערכת ושההוצאות על המערכות הישנות עולות במצטבר על פיתוח והקמת מערכת חדשה. תפקידנו הוא לתת לביה"ד את היכולת להעניק את השירות הטוב ביותר. אסור להרפות מהדבר הזה. חייבת להיות אקוויוולנטיות בטיפול בשיפור המערכות".

ח"כ הרב אשר התייחס גם להשוואת מערכות המשפט בנושא שמירה ואבטחה ואמר: "בישיבה עם שר המשפטים העליתי רעיון לשימוש במשמר בתי המשפט שהוא גוף מתפקד וממומן, במקום עבודה עם חברה חיצונית יקרה שפחות מתאימה לצרכי בתי הדין, הוא הבטיח לשקול את ההצעה ואני מקווה שיהיו לנו בשורות טובות בנושא הזה".

נציג לשכת מנהל בתי הדין הזהיר כי "אם לא יטפלו בסיפור התקציבי של המחשוב, בתחילת השנה הבאה מערכות מחשוב בתי הדין יורדות ולא תוכלנה לפעול יותר. יחס התיקים הוא פי 8 למערכת המשפט אך יחס התקציב הוא פי 20 וזה מסביר למה אנחנו במצב כ"כ קשה. בשנת הכספים הנוכחית קוצץ תקציב הבסיס למחשוב ב-40% והמשמעות היא להפסיק את פעילות אגף המחשוב על כל המשתמע. אין שקל אחד לפיתוח.

יו"ר נציגות הדיינים דחה את טענותיהם של הח"כים החילונים על הפניית משאבים לצרכי בירור יהדות: "כל מה שאנחנו עושים הוא מכוח החוק ובתיאום מלא מעל השולחן עם משרד המשפטים. אכן יש שאלה מקצועית מה קורה כשפונה אליי "ראובן" לבירור יהדות, לגבי אחיו "שמעון" שלא פנה לבתיה"ד. בסוף "שמעון" יבוא לרשם הנישואים והוא יצטרך להחליט מה לעשות וחלק מהמידע הוא בירור היהדות שערך אחיו. ברוב המקרים הבירור הזה דווקא עוזר לאנשים. מנגנוני החיפוש בתיקים הוא לא רק צורך הלכתי לבירור יהדות וכל המערכות במדינה פועלות באותה דרך".

עודד פלוס מנכ"ל המשרד לשירותי דת התייחס לפערים בין מערכת בתי המשפט למערכת בתי הדין הרבניים: "בשנים האחרונות נחשפתי למערכת מתפקדת וראויה לשבח למרות הפערים. אני מקווה שוועדת החוקה תיקח אפוטרופסות על בתי הדין כדי שנוכל לסגור את הפער. אין סיבה שבתיה"ד הרבניים יפלו באיכות ובשירות שלהם מבתיה"ד למשפחה. לשתי מערכות אלו יש מטרה משותפת בנוגע לבני המשפחה, אולם בעוד מערכת בתי המשפט עברה קפיצת מדרגה, מערכת בתיה"ד נותרה מאחור לא רק במחשוב. הפער הגדול הוא בבינוי וכן יש את נושא העוזרים המשפטיים שהדיינים לא זוכים להם. אני שמח שהרב יעקב אשר לקח על עצמו לטפל בנושא ומהיכרותי רבת השנים עמו אני בטוח שהוא יעשה זאת היטב".

רפאל אלטמן ראש לשכת נשיא ביה"ד הגדול הגר"ד לאו שליט"א הוסיף כי "בישיבה עם השר לשירותי דת בעקבות הישיבה הקודמת שהייתה בוועדת החוקה הוזכר סכום של 12 מלש"ח שנאכל ע"י השוטף. אני מצטרף בכל פה להצעתו של יו"ר הוועדה הרב אשר שחייבים הפרדה בין השוטף לפיתוח".

נציג משרד האוצר טען בתגובה כי "הכסף לפיתוח המערכת קיים היום ואין שום חסם תקציבי. יש 17.5 מלש"ח בתקנה והוצאו 10 מלש"ח. מה שהוצג כאן הוא תקציב הבסיס אך לאורך השנה התווסף יותר מפי 2 לתקציב הבסיס. הוסכם בשיתוף בתיה"ד לתקציב שיועבר גם לשוטף וגם לפיתוח. הכספים זמינים עוד מההסכמות שהגענו אליהן לפני שנתיים. הסיבה שהקטנו את הבסיס בשנה זו היא קשיי התקציב".

יו"ר הוועדה ח"כ הרב אשר נזף בנציג האוצר: "יש פה דיפלומטיה תקציבית. אתם מגיעים איתם לסיכום על תקציבי פיתוח יחד עם השוטף. איך אפשר ללכת אחורה בשוטף? אתם יורים לעצמכם ולכולנו ברגל. אני לא מבין למה הם צריכים לרדת מ-9.5 מלש"ח שהוקצו בשנה הקודמת ב-4 מלש"ח. זה אבסורד. אי אפשר לתפעל כך את המערכת, זה בלתי הגיוני".

לאחר מכן פנה לנציגי בתיה"ד: "אני רואה חשיבות גדולה ביציאה למכרז. מה מונע מכם להכין את המכרז? אבקש מכם להכין את כל ההזמנות הלא חתומות ולהגיע עם זה לסף דלתו של משרד האוצר. תכינו את הכל, כולל הספקים והמכרזים וכשיש לכם את זה תודיעו לי. אני לא רוצה שכספי השוטף והפיתוח יבואו אחד על גבי השני".

בתום הדיון אמר: "אני מבקש שבתוך חודש ייצאו הזמנות לא חתומות המבטאות את כל ההליך לשדרוג המערכת למערכת חדשה. אם ההזמנות לא יאושרו, נקיים דיון מול האוצר בדגש על הפיתוח. המטרה היא להגדיר אחת ולתמיד את עניין התקציב. בנוסף, נערוך דיון על כל רכיבי הדוח שהכינו בתיה"ד ולא נרפה מדרישתנו להשוואת תנאי מערכת בתיה"ד לתנאים הנהוגים ביתר מערכות המשפט בישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture