Tomer Neuberg/Flash90

בראשות קושנר ובן שבת: משלחת ישראלית – אמריקנית תצא בשבוע הבא למרוקו

יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית יעמוד בראש המשלחת למרוקו בשבוע הבא. המשלחת תצא בטיסה מסחרית ישירה ראשונה של אל על למרוקו ותכלול את השליח למזרח התיכון אבי ברקוביץ' ובכירים נוספים. קושנר ואנשיו יגיעו לישראל ביום שני וייפגשו עם נתניהו, גנץ ואשכנזי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

משלחת ישראלית-אמריקנית ראשונה תצא ביום שלישי בשבוע הבא למרוקו, כחלק מהסכם נרמול היחסים בין ישראל למרוקו. בראש המשלחת יעמוד ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואת הצד הישראלי יוביל ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. קושנר יגיע לישראל ומכאן ימריא למרוקו עם המשלחת.

על קושנר יצטרפו השליח לעניינים בינלאומיים של הבית הלבן אבי ברקוביץ', וראש תאגיד הפיתוח הכלכלי הבינלאומי של ארה"ב אדם בולר. לבן שבת, שקיבל השבוע את העיטור הגבוה ביותר ממשרד ההגנה האמריקני, צפויים להצטרף בכירים ישראליים נוספים.

קושנר ואנשיו יגיעו לישראל ביום שני וייפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. למחרת, ביום שלישי, ימריאו בטיסה מספר 212 לרבאט – הטיסה הישירה ראשונה של חברת תעופה ישראלית למרוקו.

כזכור, נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ הודיע ביום חמישי) בציוץ בטוויטר כי ישראל ומרוקו הסכימו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. "פריצת דרך היסטורית נוספת היום – שתי הידידות הגדולות שלנו, ישראל ומרוקו, הסכימו לכונן קשרים דיפלומטיים מלאים. זו פריצת דרך ענקית לשלום במזרח התיכון", כתב.

המרוקנים ביצעו את המהלך בעקבות הודעתו של טראמפ כי ארצות הברית תכיר בסהרה המערבית הכבושה כחלק ממרוקו. "מרוקו הכירה בארצות הברית בשנת 1777. לכן ראוי שנכיר בריבונותם על סהרה המערבית", צייץ טראמפ. הוא הוסיף כי הצעתה של מרוקו לבדלנים שיקימו אוטונומיה נרחבת בסהרה המערבית היא הצעה "רצינית, אמינה ומציאותית, שמהווה את הבסיס היחיד לפתרון צודק ומתמשך לשלום ולשגשוג".

טראמפ אמר כי ישראל ומרוקו יפתחו בקרוב את משרדי הקישור בתל אביב וברבאט, ובסופו של דבר יקימו גם שגרירויות זו אצל זו. מהבית הלבן נמסר כי ישראל ומרוקו יקיימו שיתוף פעולה כלכלי ותרבותי לקידום היציבות במזרח התיכון. גורמים אמריקנים אמרו כי בעקבות ההסכם מטוסים ישראלים יוכלו לטוס בשמי מרוקו. ישראל כבר טסה היום מעל מצרי ג'יברלטר, אך אישור לטוס מעל מרוקו יקצר את הטיסות לטנריף.

ישראל ומרוקו אמנם מקיימות יחסים ביניהן מאז שנות ה-60 ותיירים מישראל יכולים להגיע אליה ולבקר בה ללא חשש, אך עד כה היחסים בין המדינות לא היו יחסים רשמיים. "יתקיימו שיתופי פעולה כלכליים בין חברות ישראליות ומרוקאיות", אמר יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, "זוהי אבן דרך היסטורית נוספת של ממשל טראמפ, שהוביל להשגת הסכם רביעי בין ישראל לאומה ערבית בתוך ארבעה חודשים".

קושנר אף אמר לכתבים כי "נורמליזציה בין ישראל וסעודיה היא בלתי נמנעת". לדבריו, "היום, הממשל כבש עוד אבן דרך היסטורית. הנשיא טראמפ תיווך הסכם שלום בין המדינות. כחלק מהמהלך ההיסטורי, מרוקו תחזק את קשריה עם הקהילה היהודית המתגוררת בשטחה. הצעד ישפר אף יותר את בטחונה של ישראל, תוך יצירת הזדמנות להעמיק את הקשרים בין שתי המדינות, יחד עם טיפוח קשרים כלכליים".

ב'ישראל היום' דווח כי גורמים בממשל טוענים כי פריצת הדרך הושגה לאחר מאמץ ממושך שבראשו עמדו ג'ארד קושנר ואבי ברקוביץ. בכיר בבית הלבן מסר: "זה יהיה השלום הכי גדול מהארבעה. המרוקנים רוצים בכך". יועצו הבכיר של מלך מרוקו אנדריי אזולאי אמר ל'ישראל היום': "מדובר בהסכם רשמי עם יחסים דיפלומטיים מלאים.. כולנו מאוד שמחים ונרגשים. אני מאחל לעם ישראל אושר ושמחה וחג חנוכה שמח לכולנו".

עוד דווח כי מי שעמד בראש המאמץ מצידה של ראבט, הוא שר החוץ, נאסר בוריטה. ההתפתחויות המהירות בין ישראל למדינות המפרץ עודדה את המרוקנים לעשות את הצעד. על רקע ההיסטוריה היהודית במרוקו, הממלכה מעוניינת בשיתוף פעולה עסקי נרחב עם ישראל.

גורם בכיר במשרד החוץ ברבאט צוטט ב'ישראל היום': "ישראל ואיחוד האמירויות היו אלו שהובילו את המהלך להכרה אמריקנית במערב הסהרה בתמורה לכינון היחסים הדיפלומטיים עם ישראל". לדבריו ההסכם כולל גם סיוע כלכלי אמריקני למרוקו שכלכלתה המסתמכת על תיירות נפגעה באורח קשה מאוד מהקורונה. כמו כן ישראל תעביר סיוע חקלאי, רפואי וטכנולוגי למרוקו.

ב'וואלה' דווח כי ישראל עודדה את ממשל טראמפ בשנים האחרונות לקדם עסקה של הכרה בסהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המגעים בנושא נוהלו בשנה האחרונה ישירות בין הבית הלבן לבין ממשלת מרוקו. בשבועות האחרונים עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בירושלים על פריצת דרך אפשרית.

סוכנות הידיעות הרשמית של מרוקו דיווחה כי מלך מרוקו, מוחמד השישי, קיים היום שיחה טלפונית עם הנשיא האמריקני. במהלך שיחה זו עדכן טראמפ את מלך מרוקו כי הוציא צו נשיאותי, בעל תוקף חוקי מדיני ומיידי, ובו מכירה ארה"ב, בפעם הראשונה בהיסטוריה, בריבונות הממלכה המרוקנית על כל אזור הסהרה המערבית.

לאחר ההודעה הרשמית, סוכנות ידיעות במרוקו אישרה את ההצהרה, ופרסמה: "ההסכם על סהרה המערבית נעשה במגעים בין המלך לטראמפ". כמו כן, שגרירות ארצות הברית במרוקו הביעה את תמיכתה וכתבה: "ההצהרה היא אבן דרך לאחר יותר מ-200 שנות ידידות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture