מחדל משטרתי מזעזע: חרדי מבוגר שנעצר ב"טעות" שוחרר לקור הלילי – ואושפז

המשטרה עצרה בכוח תושב מאה שערים שחשבה כי הוא חשוד באיומים. לאחר שהתברר כי מדובר בטעות בזיהוי, הוא שוחרר מהתחנה בחמש בבוקר. אחרי זמן קצר הוא הוכרז כנעדר, ואותר בהמשך כשהוא זקוק לטיפול רפואי. המשטרה שיקרה והחליפה גרסאות לגבי התקרית

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יוסף פליישמן, דמות מוכרת בשכונת מאה שערים הירושלמית ואדם הלוקה בנפשו, נעצר בלילה שבין רביעי לחמישי על ידי שוטרים שהגיעו לדירתו, שלפו אותו ממיטתו ולקחו אותו בכח לעבר ניידת המשטרה שהמתינה בקצה הרחוב כשהוא יחף ובלי ציוד חורף. רק לאחר שהבינו כי מדובר בטעות בזיהוי הוא שוחרר לחופשי באמצע הרחוב, כשהוא עדיין יחף וללא ביגוד חם.

במשך כל יום חמישי הוא נעדר, ורק ביום חמישי, סמוך לשעה 22:00 בערב, הוא אותר בשטח פתוח בשכונת גבעת המטוס על ידי מתנדבי רפואה וזק"א שערכו אחריו חיפושים. הוא נמצא שוכב ומנסה להתכסות באדמה מפני הקור. פליישמן נמצא כשהוא במצב היפותרמיה קשה, תשוש, ללא יכולת לתקשר עם הסביבה. הוא פונה ע"י אמבולנס לבית החולים כשמצבו מוגדר בינוני.

תחילה טענה המשטרה כי הגבר שוחרר לאחר שתקלה טכנית לא הצליחה לאמת את זהותו. אתמול שינתה המשטרה את גרסתה ובתגובה רשמית הודתה כי טעתה כשעצרה אותו. מהמשטרה נמסר: "בעקבות תלונה שהתקבלה במשטרה על איומים, השוטרים הגיעו לכתובת שמסר להם המתלונן. שם הם פגשו באדם שסירב להזדהות כנדרש, ולכן נאלצו לעכבו ומשסירב לשתף פעולה הובא לתחנת המשטרה".

עוד נמסר: "לאחר פעולות זיהוי שבוצעו בתחנת המשטרה, התברר כי לא מדובר בחשוד הדרוש לחקירה בגין האיומים, לכן האיש שוחרר לדרכו מיד. בהמשך היום התקבל דיווח כי האיש נעדר והמשטרה החלה בביצוע מגוון פעולות עד שאותר. לצד האמור, בכוונתנו לבדוק את המקרה ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ביקר הערב את פליישמן בבית החולים שערי צדק שם הוא מאושפז יחד ראש הצוות לענייני החברה החרדית, ניצב (בדימוס) אריק יקואל. "הבעתי בפני יוסף את צערי העמוק על מה שאירע. שלחתי לו בשם אזרחים רבים שפנו אלי חיבוק מחזק ואיחולי בריאות טובה. משטרת ישראל תתחקר את האירוע ותפיק ממנו את הלקחים לצמצום הישנות מקרים מסוג זה", אמר אוחנה אחרי הביקור. במקביל, מפקד מחוז ירושלים הודיע בשעה האחרונה לסגן השר פרוש שהוא מינה קצין בודק שיחקור את מה שאירע עם פליישמן.

סגן השר פרוש: "אני מזועזע ממה שקרה. שוחחתי עם המשטרה לפני שמצאו אותו ביום חמישי בערב. כך גם דברתי איתם ותמהתי, איך שחררתם אותו מבלי שהובלתם אותו לביתו עם רכב. גם ביום שישי דברתי עם קציני המשטרה ושאלתי שוב, ולא קבלתי תשובות מניחות את הדעת. הנושא חייב להיחקר".

סגן השר אורי מקלב שוחח בדקות האחרונות עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. סגה"ש מקלב שיבח את השר לבט"פ על המעשה האצילי והאנושי בביקור הפצוע (יוסף פליישמן) הערב בבית החולים, "שמחים לראות את לקיחת האחריות, השר אוחנה הוא שר שמאזן את עבודת המשטרה. זה נותן אור ותקווה אל מול המעשים הקשים הללו". השר אוחנה עידכן את סגה"ש מקלב כי מינה קצין בוחן לבדיקת המקרה וכי יעמוד על כך כי הבדיקה תהיה יסודית ומעמיקה עד לבירור העניין והפקת הלקחי

ח"כ ינון אזולאי אמר הערב כי "כל אזרח ישראלי, חרדי ושאינו חרדי, צריך להיות מודאג ומזועזע מהתנהלות משטרת ישראל כלפי יוסף פליישמן. התנהלות חסרת אחריות, רגש ומצפון, חייבת להיבדק לעמוק. אני דורש מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לחקור את האירוע ברצינות ולהשעות במיידי את אותם שוטרים שהתנהגו כאחרוני הפושעים".

ח"כ משה ארבל שיגר פנייה דחופה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן ולראש מח"ש עו"ד קרן בן מנחם בו פירט את פרטי האירוע: "בליל 17 בדצמבר 2020 פשטו שוטרים מתחנת לב הבירה על ביתו של תושב שכונת בית ישראל בירושלים, מר יוסף פליישמן, העירו אותו משנתו וגררו אותו כשהוא יחף לתחנת המשטרה. כעבור מספר שעות, בשעה 5 לפנות בוקר, כאשר הובן במשטרה שמדובר בטעות בזיהוי מר פליישמן שוחרר מבלי לבדוק האם הוא מסוגל להגיע לביתו ומבלי לספק לו גרביים ונעליים. מר פליישמן, יהודי חרדי מבוגר וחולה המתקשה לתקשר עם סביבתו, נראה מתחנן בפני השוטרים שהוא מתקשה ללכת בשל מצבו. אחרי שחרורו מר פליישמן הוכרז כנעדר, נערך חיפוש אחר עקבותיו ורק לאחר למעלה מ-12 שעות אותר כשהוא סובל מהיפותרמיה חריפה ופונה באט"ן לבית החולים".

"בעוד את הטעות בזיהוי ניתן אולי לתרץ ולהסביר הרי שאת התנהגות השוטרים למר פליישמן, התנהגות קשה וגסה שיכולה הייתה לעלות בחייו, לא ניתן להסביר בשום פנים ואופן ולא ניתן להסכים לה. גרירת אדם מבוגר וחולה מביתו בלילה חורפי קר מבלי לתת לו שהות קצרה לנעול נעליים, ולאחר מכן שחרורו לרחוב בלילה כשהוא יחף מבלי לוודא כי הוא מבין היכן הוא נמצא, מדוע נלקח וכיצד לשוב לביתו מהווה התרשלות חמורה ביותר שמחייבת בדיקה מעמיקה וחקירה פלילית".

"לצערי הרב נדמה כי מקרה זה אינו מקרה בודד אלא חלק מדפוס רחב יותר של התנהגות לוקה וגסה של שוטרים, בעיקר ממחוז ירושלים, כלפי אנשים מהציבור החרדי וכלפי אנשים בעלי מוגבלויות. התנהלות משטרתית מול קבוצות מיעוט באוכלוסייה ומול אוכלוסיות שונות מחייבת רגישות, הבנה והיערכות שניתן להשיג אך ורק דרך הכשרה ייעודית ונהלים ברורים. אני רואה חשיבות עליונה בכך שמקרה קשה זה לא יוביל רק לחקירת התנהלות השוטרים המעורבים והענשתם אלא לבחינת התנהלות המשטרה ויחסה לקבוצות מיעוט ולאנשים בעלי מוגבלויות בחברה".

"ראוי שמשטרת ישראל תתקדם גם היא, בדומה למקבילות לה במדינות המערב, לעבר פתיחות והבנה רבה יותר לאחר ולשונה. יהיה בכך כדי לתרום למשטרה ולחברה שלנו רבות. למען הגילוי הנאות אציין כי אתמול פניתי לשר לביטחון פנים בשאילתה בעניין מקרה זה והתנהלותה של המשטרה אשר טרם נענתה, ובמקביל לפניה זו פניתי הערב לראש המחלקה לחקירות שוטרים בבקשה לחקירת האירוע והעמדתם המהירה לדין של האחראים למחדל".

"אבקש כי תבחן במסגרת סמכויותיך את התנהלות השוטרים והפיקוד בתחנת לב הבירה בעניינו של מר פליישמן. לצד זאת, אבקש כי משרד מבקר המדינה יבחן בהקדם את ההכשרה והנהלים של משטרת ישראל בכל הנוגע למגע עם אוכלוסיות מיעוט ואוכלוסיית בעלי המוגבלויות. מקרה זה מדגים כיצד בורות, גסות הלב והיעדר הכשרה מתאימה עשויה לגרום לאובדן חיים. מי ייתן ומקרה קשה זה ינוצל לטובה וללימוד ע"י כלל הגורמים המעורבים לשם תיקון עולם", לשון המכתב של ארבל.

במכתב לראש מח"ש הוסיף: "אבקשך כי כבר מחר תפתח המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה פלילית בעניין התנהלות השוטרים והמפקדים בתחנת לב הבירה בעניינו של מר פליישמן. רק העמדה לדין של האחראים למחדל העצום יוכל למנוע את האסון הבא ולהביא לשינוי בהתנהגות משטרת מחוז ירושלים כלפי האוכלוסייה החרדית בעיר ואוכלוסיית בעלי המוגבלויות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture