Orel Cohen/FLASH90

עכשיו זה רשמי: הכנסת ה-23 התפזרה – הבחירות ייערכו 4 ימים לפני פסח

אחרי שלא הועבר תקציב המדינה עד חצות - הכנסת התפזרה אוטומטית וישראל תצא למערכת בחירות רביעית בשנתיים. הבחירות לכנסת ה-24 צפויות להיערך בעוד 90 יום – ב-' בניסן תשפ"א, ה-23 במרץ 2021. לוין הכריז: "בשעה 00:00 תם המנדט" • צפו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כנסת ישראל ה-23 פוזרה הלילה (שלישי) באופן אוטומטי – פחות מעשרה חודשים מאז הושבעה, לאחר שתקציב המדינה לא אושר עד פקיעת המועד הקבוע בחוק, ואחרי כישלון הניסיונות לדחות מועד זה. עקב כך, מערכת הבחירות לכנסת ה-24 יוצאת לדרכה ואזרחי ישראל יצאו לקלפיות ב-1 בניסן תשפ"א, ה-23 במרץ 2021, ארבעה ימים לפני חג הפסח. זה יהיה סבב הבחירות הרביעי שנערך בישראל בתוך פחות משנתיים.

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין אמר סיום בישיבת המליאה כי "בשעה 00:00 תם המנדט, ומשלא אושר תקציב המדינה לשנת 2020, אני מכריז על התפזרות הכנסת ה-23. אנו מצויים בתקופה מורכבת ומרובת אתגרים, ועם זאת גם מרובת מחלוקות. המחלוקות הקיימות בציבור, מצאו את ביטוין באופן טבעי גם כאן בבניין הזה".

"אנו יוצאים למערכת בחירות לא פשוטה, אני קורא מכאן לכל אחת ואחד מאיתנו, וכל אחת ואחד מאזרחי ישראל – להימנע מלהחריף את המתחים ולעשות ככל שניתן כדי שמערכת הבחירות תתנהל ותסתיים באופן מסודר וללא גילויי אלימות. אני מודה לכלל חברות וחברי הכנסת, הנהלת הכנסת ועובדי הכנסת על המאמץ הגדול לקיים שגרה פרלמנטרית בתנאים מסובכים של תקופה מאתגרת זו", דברי לוין.

כשעה לפני פיזורה, לוין הקריא את חוות דעתה של היועצת המשפטית של הכנסת הקובעת כי הצעות החוק עליהן מצביעה המליא, הצעת חוק משק המדינה ויסודות התקציב, קובעות מנגנון עדכון לתקציב המשכי ואינן מהוות חוק תקציב ל-2021 ולכן לא מונעות את התפזרות הכנסת בחצות.

בעקבות הבהרת לוין כי התיקון לחוק לא יפגע בפיזור הכנסת, האופוזיציה משכה ברגע האחרון את כל הנאומים וההסתייגויות, והודיע כי תתמוך בתיקון החוק שיאפשר תקציב המשכי. הצעות החוק עברו בקריאה ראשונה ברוב של 63 בעד, עשרה מתנגדים ו-0 נמנעים ויועברו לוועדת הכספים להכנתן לקריאה שנייה ושלישית.

לוין נועל את הישיבה הקבועה האחרונה של הכנסת ה-23. צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

הערב אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית, רגע לפני פיזור הכנסת, את הוראת השעה לניהול הבחירות לכנסת ה-24 בזמן קורונה. לפי הצעת החוק, חלק מהקלפיות יוגדרו כייעודיות לבוחרים שנדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, וזאת על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר וועדת הבחירות המרכזית, בהתייעצות עם סגניו ועם מנכ"ל משרד הבריאות, לרבות לעניין אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי. לכל פרטי החוק לחץ כאן.

מערכת הבחירות תיארך 90 ימים – ובתקופה הקרובה ישנן מספר תחנות מפתח בדרך לקלפיות: פריימריז בליכוד שייתכן וייערכו, פיצולים ואיחודים של רשימות קיימות וכניסה למגרש של מפלגות חדשות, השקות קמפיינים ו"כוכבים" למפלגות השונות – וכמובן, יום הבחירות עצמו, שבסופו נדע או לא נדע, מי יהיה ראש הממשלה הבא ואת זהות הממשלה המסתמנת – אם ניתן יהיה להרכיב כזו.

תאריך היעד המשמעותי הבא שיש לשאת אליו עיניים בשלב זה הוא תאריך סגירת הרשימות המתמודדות לכנסת ה-24. רשמית מדובר ב-6 בפברואר (יום שבת) וסביר שהמועד הזה יוקדם ליום חמישי, 4 בפברואר. עד למועד הזה, 45 ימים לפני יום הבחירות, כל מפלגה יכולה להירשם להתמודדות, וניתן לערוך שינויים במיקומי המועמדים ברשימות השונות.

הבחירות צפויות לעלות למדינה לפחות שלושה מיליארד שקלים. 400 מיליון שקלים יוקצו לוועדת הבחירות המרכזית, חצי מהסכום הזה למימון מפלגות ושני מיליארד שקלים יעלה יום השבתון במשק. דברים נוספים שעשויים לייקר את התהליך הם אי העברת התקציב ל-2021, החשש מהפחתת דירוג האשראי של ישראל וכן התמגנות מפני הקורונה בבחירות.

כזכור, בשני בערב סוכל הניסיון האחרון להציל את הכנסת ה-35 מפיזור, בעזרת חוק שידחה את המועד האחרון להעברת התקציב, לאחר שארבעה חברי קואליציה, שלושה ממפלגת כחול לבן – אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, וחברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד (שמאז כבר הספיקה להודיע על תמיכתה במפלגתו של גדעון סער), הצביעו נגד החוק, והוא נפל ברוב של מתנגדים – 49 מול 47 תומכים.

מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד-תל"ם, ח"כ מאיר כהן: "הבחירות האלה הן הזדמנות בלתי חוזרת להחזיר את המדינה לאזרחים, להחליף את נתניהו ולהקים ממשלה שתטפל במשבר ולא בעצמה. יש עתיד בראשות יאיר לפיד היא האלטרנטיבה היחידה לנתניהו. אנו קוראים לכל מי שרוצה להוביל את השינוי להתייצב אחרי יש עתיד בדרך להקמת ממשלה שתוביל את ישראל בשנים הבאות".

ח"כ עידן רול, הוסיף: "אסור שבתקופת משבר המעסיקים ישאו בעלויות יום שבתון לצורך בחירות, לכן על משרד האוצר לממן פיצוי למעסיקים על יום השבתון. גם בתקופת הבחירות אנו נמשיך לפעול למען מאות אלפי המובטלים, עשרות אלפי בעלי העסקים שקרסו, ולמען כל המעסיקים האחראים למקור פרנסתם של מיליוני אזרחים ואזרחיות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture