פרגודים כפולים וקלפיות "הצבע וסע": כך יתקיימו הבחירות בצל הקורונה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית פירטה שורת אמצעים שיינקטו במטרה לאפשר את קיום הבחירות תחת אתגרי המגיפה, לרבות הוספת ציוד מיגון ומאות עמדות הצבעה, והקמת קלפיות במלוניות, מחלקות קורונה ובבתי אבות. עדס: "צופים חצי מיליון מעטפות כפולות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס קיימה היום (שני) מסיבת עיתונאים על היערכות הוועדה לבחירות הקרובות, בצל מגפת הקורונה. היא ציינה כי מספר הבוחרים בכל קלפי יירד למקסימום 650, ויהיו בין 3,000 ל-3,500 קלפיות נוספות. "מדובר במיזם ענק שבו במשך כ-90 ימים אנחנו פועלים באופן אינטנסיבי ומקיימים את כל ההכנות הנדרשות שמתרכזות ליום הבחירות", אמרה עדס, "בכל אחת ממערכות הבחירות הללו התמודדנו עם אינסוף אתגרים, האתגר הכי גדול שאותו לא צפינו בבחירות לכנסת ה-23 הוא הנגיף המסתורי שהתפשט בעולם. אנחנו המדינה הראשונה שהתמודדה עם בחירות בצל קורונה".

"יום הבחירות הוא יום שצריך להיות יום עם אפס תקלות, ואין לנו אפשרות לחזרה גנראלית, אין במקרה באירוע זה הזדמנות שניה. הקו המנחה לגבי מערכת הבחירות הנוכחית: לבצע את מערכת הבחירות תוך כדי קיום כל הערכים של מדינה דמוקרטית לצד נקיטת כל האמצעים האפשריים לשמירת בריאות הציבור".

"כבר בחודשים האחרונים החלו במטה המקצועי של ועדת הבחירות דיונים פנימיים לקראת האפשרות שהבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו בצל מגפת הקורונה. בבחירות לכנסת ה-23 אנחנו היינו המדינה הראשונה שהתמודדה עם ניהול מערכת הבחירות בצל מגיפת הקורונה. בבחירות הקודמות, בחירות לכנסת ה-23 התמודדנו עם 4000 מבודדים, כיום עומד מספר המבודדים על 120,000 ,וכ-35,000 חולים".

המנכ"לית עדס, הדגישה בדבריה את החשיבות בשמירה על בריאות הציבור במהלך יום הבחירות ועל שמירת בריאותם של כל העוסקים בבחירות: "ננחה את הציבור ואת עובדי הקלפיות על חשיבות השמירה על המרחקים וריווח התורים לקלפיות ועל חובת עטיית המסכה נוסף פרגוד נוסף בקלפי באותם מקומות בהן ניתן, באופן זה יתקצרו זמני ההצבעה ומשך ההמתנה מחוץ לחדר ועדת הקלפי יתקצר משמעותית".

הוועדה ניתחה באמצעות מומחית מאקדמיה לחקר הביצועים את מספר הבוחרים האופטימאלי לכל קלפי, כך שהתור הצפוי בכל קלפי יצטמטם באופן ניכר, על בסיס הניתוח שנערך, החליטה הוועדה לפצל קלפיות. בקלפיות שרשומים היום 800 בעלי זכות הבחירה – הקלפי תוקטן עד למספר של 650 בעלי זכות הבחירה. כתוצאה מכך יתווספו כ-1250 קלפיות נוספות ברחבי הארץ. בקלפיות בהן קיימים 650 בעלי זכות הבחירה, יוקמו שני תאי הצבעה (באם ניתן מבחינת המקום) כך שההצבעה תתקיים במקביל, בכדי להבטיח זרימה חלקה של מצביעים במהלך היום.

ריכוזי קלפיות בהם 7 קלפיות ומעלה יפוצלו לשני ריכוזים בשני מבנים נפרדים, היה ויאותר מבנה מתאים בסמוך. גם פעולה זו תפחית את העומסים וההתקהלויות. יוקמו קלפיות מיוחדות למבודדים )אשר אינם חולים( ולמבודדים חולים. חלקן במבנה קבע וחלקן בעמדות הצבע וסע. על פי התרחיש היחוס הנוכחי, אך לא סופי, יוקמו כ-500 קלפיות חולים וכ-500 קלפיות למבודדים, ובנוסף יהיו קלפיות הצבע וסע.

הוועדה תקים לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת למבודדים, בכל רשות מקומית, מועצה איזורית ועירייה, בהתאם לפריסת החולים סמוך ליום הבחירות. פעולה נוספת שתבוצע, היא הקמת מערך קלפיות ייעודיות לאוכלוסיית הגיל השלישי: בבתי אבות, דיור מוגן, מקבצי דיור של עולים קשישים, בתי גיל הזהב. למעשה הקלפיות הייעודיות יוקמו בכל מוסד בו יש 30 דיירים לפחות, מדובר ב-720 מקומות בהם יוקמו קלפיות ייעודיות.

הוועדה עומדת להציב בכל קלפי מפקח טוהר הבחירות, שיהיה מצויד במצלמת גוף. המפקח יפעיל את המצלמה רק במקרים מיוחדים, בהם יופר ההליך התקין של ההצבעה. מודגש בזה, כי במהלך יום הבחירות, הליך ההצבעה לא יצולם כלל. עם סגירת הקלפיות, הליך ספירת הקלפיות בכל קלפי יתועד על ידי מפקח טוהר הבחירות.

בבחירות לכנסת ה-23 ,הורחב מצבע מפקחי טוהר הבחירות, גוייסו כ-5000 מפקחי טוהר הבחירות וכל מפקח פקד במהלך יום הבחירות 2 קלפיות. בבחירות לכנסת ה-24 יגוייסו סה"כ 14,000 מפקחי טוהר הבחירות.

לכל הפעולות שיינקטו לקיום הבחירות בצל הנגיף יהיו השלכות משמעותיות על תקציב הוועדה שיידרש תוספת מוערכת של לפחות 120 מיליון ש"ח. (כל קלפי מוערכת בעלות של למעלה מ-20 אלף ₪. ציוד המיגון שיירכש, צפוי לעמוד על כ-35 מיליון ₪).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture