בדרך לנשיא: מפת ההמלצות הצפויה והדרך לקבלת המנדט • כל הפרטים

Noam Revkin Fenton/FLASH90

בדרך לנשיא: מפת ההמלצות הצפויה והדרך לקבלת המנדט • כל הפרטים

לנתניהו יש את מספר הממליצים המובטחים הגדול ביותר גם ללא תמיכה של בנט ועבאס, אך לפיד ינסה לקבל גם את המלצות גנץ והמשותפת ובכך להתייצב עם מספר ממליצים קרוב לנתניהו • כל מה שצריך לדעת לקראת ההמלצות אצל הנשיא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המרוץ לקבלת המנדט להרכבת ממשלה יצא מחר (שני) כשנציגי המפלגות יגיעו בזה אחר זה אל בית הנשיא ויתבקשו להודיע על מי הם ממליצים לקראת הטלת המנדט. בימים האחרונים פעלו בליכוד וביש עתיד להשיג את תמיכתם של בנט ורע"ם במטרה לקבל את המנדט ראשונים ולנסות להקים ממשלה.

ביום שישי יו"ר ימינה נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמש המגעים המשיכו אל תוך הלילה עם פגישתם של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה בנט. על אף שעדיין לא ברור על מי ימליץ בנט, כבר היום ניתן לחזות את מפת ההמלצות, אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון.

לנתניהו מובטחות 52 המלצות, המספר הגבוה ביותר מבין המועמדים – 30 מהליכוד, 9 מש"ס, 7 מיהדות התורה ו-6 מהציונות הדתית. נתניהו ישמח לקבל המלצות גם משבעת חברת הכנסת של ימינה ומארבעת חברת הכנסת של רע"מ – אך כרגע נראה שרוב הסיכויים שאלו לא ימליצו על נתניהו.

ללפיד צפויים להמליץ 50 מושבים מהכנסת הבאה – 17 מיש עתיד, 7 מישראל ביתנו, 6 ממרצ ו-7 מהעבודה. בנוסף, קיימת סבירות גבוהה שגם כחול לבן בראשות גנץ ששווה 8 מנדטים תמליץ על לפיד.

במקרה זה, יו"ר יש עתיד יקבל 45 המלצות (כולל גנץ). טרם ברור האם חמשת חברי הרשימה המשותפת ימליצו על מועמד כל שהוא אך נציג בל"ד כבר הודיע כי לא ימליץ על אף מועמד. ובמקרה הכי טוב מבחינת לפיד הוא יקבל 50 ממליצים – עם כל חברי המשותפת. במקרה זה לפיד מתייצב קרוב לנתניהו ועובדה זאת משאירה פתח לשיקול דעת של הנשיא.

מועמד נוסף שצפוי לקבל תמיכה הוא יו"ר ימינה נפתלי בנט שימליץ על עצמו (7 מנדטים) ואולי גם גדעון סער (6) – מה שמעמיד את בנט על 13 ממליצים בלבד, כך שאין לו סיכויים אמיתיים לקבל את המנדט. רע"מ לא נכללה בספירה הזו, ועולה שאלה גדולה אם היא תמליץ על מישהו.

השאלה מי יקבל את המנדט חשובה, מכיוון שבניגוד לפעמים קודמות, ייתכן מאוד שהפעם, אם המועמד הראשון שיתבקש להרכיב את הממשלה לא יצליח לעשות כן – הנשיא ריבלין לא יעביר את המנדט למועמד השני אלא יעביר אותו ישר לכנסת.

חוק-יסוד הממשלה​ קובע כי בתוך שבעה ימים מפרסום תוצאות הבחירות לכנסת יטיל נשיא המדינה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך את התפקיד להרכיב ממשלה. הנשיא יעשה זאת לאחר התייעצויות עם נציגי הסיעות. חבר הכנסת שעליו הטיל נשיא המדינה את התפקיד יעשה זאת בתוך 28 יום. אך הנשיא רשאי להאריך תקופה זו בתקופות נוספות, ובלבד שלא יעלו יחד על 14 יום. בשלב זה יכול הנשיא להעביר את המנדט למועמד אחר או להעבירו לכנסת.

בנוסף, אחרי שנציגי המפלגות ימליצו על אחד המועמדים, ריבלין ישאל אותם מהי העדיפות השנייה שלהם, והאם יהיו מוכנים לנהל משא ומתן גם עם מועמד אחר. באופן הזה תהיה לנשיא יכולת לאמוד למי יש סיכויים טובים יותר – מבלי שיהיו לו בהכרח יותר ממליצים מהמועמד השני. ריבלין הודיע כי הוא יתן את המנדט להרכבת הממשלה למועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר ולא למועמד שישיג רוב ממליצים יוצאים.

לאחר הודעתו יצאו בכירי הליכוד במתקפה חריפה וחסרת תקדים נגד נשיא המדינה שלטענתם נהפך להיות "שחקן פוליטי". בהודעה שיצאה מטעם יו״ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר הבט״פ אמיר אוחנה, נכתב: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות! אסור לו להיות שחקן פוליטי". עוד נכתב בהודעה המשותפת, "מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר – וכך צריך להיות גם הפעם".

מבית הנשיא נמסר בתגובה למתקפה: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו״ר הכנסת, אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם, שלא יאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".

בתום סבב ההתייעצויות והשאלות, ועד יום רביעי, יודיע הנשיא על מי החליט להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture