Yonatan Sindel/Flash90

תם סבב ההתייעצויות אצל הנשיא: באם לא יהיו שינויים המנדט יוטל על נתניהו

בתום פגישות ארוכות שהחלו בשעות הבוקר והסתיימו הערב הגיעו נציגי המפלגות בזה אחר זה להמליץ על המועמד המועדף עליהם להרכבת הממשלה. נתניהו זכה ב-52 ממליצים לעומת יאיר לפיד שזכה ב-45, בנט זכה לתמיכת סיעתו - שבעה במספר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בזה אחר זה הגיעו משעות הבוקר (שני) נציגי המפלגות למשכן נשיא המדינה ראובן ריבלין בירושלים ומסרו את המלצותיהם למועמד המועדף עליהם להרכבת הממשלה. בתום יום ארוך של התייעצויות, ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה במספר הממליצים הגבוה ביותר -52, לעומת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שקיבל 45 ממליצים ונפתלי בנט שנשאר עם 7 המלצות שהגיעו מחברי מפלגתו, מפלגת ימינה.

כעת, המנדט נמצא בידיו של נשיא המדינה ראובן ריבלין שהוא עתיד להחליט במהלך הלילה למי הוא יעניק את המנדט להרכבת הממשלה, על פי הצפי נשיא המדינה יודיע על המועמד כבר מחר. עוד דווח כי באם מספר ההמלצות תישארנה כפי שהן עכשיו נשיא המדינה ראובן ריבלין יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

החל משעת הטלת המנדט על המועמד יחל המועמד להרכבת הממשלה בנסיון לאתר שישים ואחת אצבעות, באם ימצא במסגרת הזמן שניתן לו הוא יוכל להכריז על הקמת ממשלה חדשה, באם לא יצליח המועמד ככל הנראה יחזיר נשיא המדינה את המנדט לכנסת ואז כל חבר כנסת שיביא 61 חתימות יוכל להקים ממשלה.

במהלך היום האחרון עלו ובאו כלל נציגי המפלגות. מפלגות הליכוד, הציונות הדתית, יהדות התורה וש"ס הביעו את המלצתם על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שזכה כאמור ב-52 ממליצים. מפלגות כחול לבן, יש עתיד, העבודה, ישראל בתינו ומר"צ תמכו ביאיר לפיד שזכה ב-45 ממליצים. מפלגת ימינה המליצה על היו"ר נפתלי בנט שזכה ב-7 ממליצים. מפלגות רע"מ, המשותפת ותקווה חדשה של סער לא המליצו על אף מועמד.

החל משעות הצהריים גברו הלחצים על יו"ר תקווה חדשה גדעון סער שימליץ על יאיר לפיד ואז הוא יזכה לרוב ממליצים כאשר גם הערבים יתמכו בו, אלא שברגע האחרון הודיעו במפלגה לנשיא המדינה כי הם לא ימליצו על אף מועמד. גם מפלגת רע"מ אמרה כי היא תתמוך בכל מועמד שיקבל את המנדט מידי הנשיא.

כעת, עוקבים בדריכות במערכת הפוליטית לראות האם בנט או סער לא ישנו את החלטתם במהלך הלילה ואז כללי המשחק ישתנו, באם דעתם לא תשתנה הנשיא יטיל את המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו שינסה להקים ממשלה, על אף שנראה כעת שסיכוייו קלושים עד בלתי אפשריים בעליל.

מלשכת הנשיא נמסר לאחר סבב ההתיעצויות כי, מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

בטרם פתיחת ההתייעצויות אמר הנשיא: "משנסתיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24, אנחנו פותחים כעת את סבב ההתייעצויות לקראת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד או אחת מחברי הכנסת הנבחרים. תהליך הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על ידי נשיא המדינה נקבע בחוק יסוד: הממשלה. וכך קובע סעיף 7 לחוק ואני מצטט: 'משיש לכונן ממשלה חדשה יטיל נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, את התפקיד להרכיב ממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך'. עד כאן לשון החוק".

עוד אמר הנשיא, "מטרתו של התהליך הקבוע בחוק היסוד היא להביא להרכבת ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה שנבחרה על ידי הציבור. ולפיכך, וכפי שאמרתי בעבר, ואני שב ואומר כעת, השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה".

הנשיא הוסיף, "כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה. במהלך היום הזה, נבחרי הציבור יעלו אל בית הנשיא, הוא בית העם, וישמיעו את קולו, את קולכם. גם בסבב ההתייעצויות הזה, כפי שהיה בסבבי ההתייעצויות הקודמים, מאז נכנסתי לתפקידי, תהליך ההתייעצות יהיה שקוף וגלוי לציבור, מתוך רצון ומחויבות, לקדם שקיפות מול אזרחי ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture