Miriam Alster/FLASH90

בעקבות ריבוי אירועי הטרור: סוף לחקירות באירועי הגנה עצמית עם נשק

בהוראת השר אוחנה: נוהלי המשטרה באירועי שימוש בנשק ישונו. מעתה הנשק ייתפס למשך עד 48 שעות, והיורה ימסור "הודעה פתוחה" במקום להיחקר באזהרה. השר אוחנה: "התפיסה המשטרתית המסורתית חייבת להשתנות: אזרח הנושא נשק ברישיון אינו איום - הוא הזדמנות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בהנחיית השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, ישונה הנוהל המשטרתי לתפיסת נשק מאזרחים באירועי הגנה עצמית ללא נפגעים. "הנוהל החדש מחזק את זכות ההגנה העצמית; אזרח שנושא נשק ברישיון אינו איום, הוא הזדמנות". אומר השר אוחנה עם שינוי הנוהל.

לפי הדיווח ב'ישראל היום', בחודש מרץ נערך במשרד לביטחון הפנים דיון אחרון בראשות השר אוחנה יחד עם בכירים במשטרה, שכותרתו "שימוש בנשק אישי לצורך הגנה עצמית", אשר משנה באופן משמעותי את הנוהל המשטרתי ונכנס לתוקף בימים האחרונים.

עד לאחרונה, הנוהל המשטרתי במקרה שבו דווח על ירי להגנה עצמית היה כי היורה נחקר באזהרה, נפתח לו תיק חקירה שיופיע במרשם הפלילי, הנשק שבו בוצע הירי נתפס כמוצג, ואם תהליך החקירה נמשך יותר מ־14 ימים – נדרש בעל הרישיון לתהליך חדש ומלא של הוצאת רישיון נשיאת כלי ירייה, וזאת רק בתום ההליך הפלילי, שיכול להימשך שנים.

אלא שכעת, על פי הנוהל החדש הנחשף כאן לראשונה, אדם שייאלץ לירות מטעמי הגנה עצמית – לא ייחקר באזהרה, אלא יידרש למסור "הודעה פתוחה", ונשקו ייתפס לכל היותר ל־48 שעות באירוע ללא נפגעים בנפש או ברכוש. זאת, אם מתקיימים התנאים הבאים: הנשק שבו בוצע הירי מוחזק ברישיון, הירי היה לצורך היחלצות היורה מסכנת חיים והוא הופסק מייד בחלוף הסכנה, לא ידוע על תלונה בעקבות הירי או על פגיעה בנפש ו/או נזק לרכוש כתוצאה מהירי, והיורה דיווח על הירי למשטרה בהזדמנות הראשונה.

במקרה כזה, לאחר שיתברר כי האדם דיווח אמת – יוחזר לו נשקו האישי ללא צורך בחידוש הרישיון, בכפוף להתחייבות שימשיך להחזיק בנשק במשך פרק זמן שייקבע, לא לבצע כל שינוי בנשק, ולהציגו בהתאם לדרישת המשטרה. באירוע שבו היו כמה מחזיקי נשק והירי בוצע רק מכלי אחד – לא ייתפסו כלי הנשק של שאר האנשים והם יידרשו אך ורק למסור את פרטיהם. ואולם, במקרה של ירי שיגרום לפגיעה בנפש או ברכוש, עדיין תתקיים חקירה באזהרה ותפיסת נשק.

עם זאת, בשני המקרים רישום הנשק "התפוס" כמוצג במשטרה לא יבטל אוטומטית את רישיון הנשק (גם לאחר 14 יום), אלא רק אם המשטרה תמליץ על ביטולו ואם יוחלט על כך בהתאם להמלצה. כמו כן, אם יוחלט להחזיר את הנשק ליורה לאחר שתוקף רישיון הנשק בוטל, תהליך חידוש הרישיון יהיה מקוצר.

גורם שהשתתף בדיונים ציין כי הנוהל החדש אמר לעיתון כי הוא "מהווה מהפכה תפיסתית ביחס למצב הקיים". השר אוחנה אישר את הדברים ואמר: "התפיסה המשטרתית המסורתית חייבת להשתנות: אזרח הנושא נשק ברישיון אינו איום – הוא הזדמנות. תפיסת הביטחון האישי מחייבת שותפות בין המדינה על מוסדותיה לבין האזרח, מתוך ההכרה שלא ניתן יהיה לעולם בשום מדינה להציב שוטר בכל מטר רבוע, ועל כן בהחלט ייתכנו מקרים, בעיקר במדינת ישראל רוויית הפיגועים והאיומים, שאזרח חמוש יהיה המגיב הראשון לאירוע, עוד טרם הגעת הכוחות".

לדברי השר לביטחון הפנים, "בנוהל הנוכחי שני הבדלים משמעותיים: הראשון, שיקול דעת במקום אוטומטיזם בתחום החקירה באזהרה. השני הוא במשך תפיסת הנשק וצמצום מעורבות אגף כלי הירייה בתהליך. הנוהל בכללותו מחזק את זכות ההגנה העצמית ומסייע להגשים את תכליתו של סעיף 34(י) לחוק העונשין, הוא סעיף ההגנה העצמית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture