צילום: לע"מ

הרב רבינוביץ' בוועדת החקירה: "על כל מרצפת שניסינו להזיז הייתה מלחמה"

רב הכותל והמקומות הקדושים שאחראי בין היתר על החלת הסדר במתחם ציון הרשב"י, מסר את עדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית • "לגבי 'גשר דב' לא קיבלתי דבר נקודתי, אבל חשבתי שכל האזור נראה כמו עולם שלישי", העיד הרב

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, מוסר הבוקר (שני) את עדותו בפני ועדת החקירה לאסון מירון. הרב רבינוביץ אחראי בין היתר על החלת הסדר ומתן שירותי דת בציון קברו של הרשב"י במירון, זאת כחלק מתפקידו כרב המקומות הקדושים.

הרב רבינוביץ', שאחיינו מנחם זקבך נהרג באסון, מסר את גרסתו להשתלשלות האירועים לפני האסון שבו נספו 45 בני אדם. בתחילת עדותו הוא התייחס לאסון האישי והמשפחתי.

לאחר מכן הסביר כי בתפקידו כרב המקומות הקדושים, לא הייתה לו גישה לקבר במירון או השפעה משמעותית, "לממונה הייתה בעבר גישה למבנה מסביב לקבר. כלומר, הייתה לו אחריות להרחיק קבצנים, לשמור על השבת ולדאוג למקום, אך בתחילת תפקידי ניסתי לממש את סמכותי, ואז הסבירו לי: 'זה היה עד עכשיו, כעת אין לך שום סמכות'".

הרב רבינוביץ אמר: "בהחלטת ממשלה הובהר כי אירוע ל"ג בעומר גדול עשרת מונים מיכולת הניהול של ההקדשות וועדת החמישה ולכן הוחלט בהחלטת ממשלה שהמרכז הארצי למקומות הקדושים יחד עם המשטרה ינהלו את האירוע". לדבריו, שיפוץ תשתיות המתחם מומן בעיקר מתרומות.

הרב רבינוביץ' תיאר: "המצב שם בשנת 2008 היה נורא – אין תשתיות, בנייה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום, על כל מרצפת שניסינו להזיז שם הייתה מלחמה", הוא המשיך לספר: "החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. במשך שלוש שנים נעשה שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שראיתם בסיור שלכם עכשיו זה זהב לעומת מה שהיה ב-2008. כל ילד יכל אז לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל".

הרב המשיך לתאר את ההיסטוריה הבעייתית של האתר: "לפני שנתיים הייתה מלחמת עולם בין המשטרה לארגונים הקיצוניים שבאו לשם. אמרתי למשטרה 'אתם צריכים לעשות את מה שאתם חושבים'. המשטרה אמרה שהיא אחראית, הדגשנו שאין שום סמכות לוועדה".

יו"ר ועדת החקירה, השופטת מרים נאור, ביקשה מהרב להתייחס למעבר שבו אירע האסון. ""שביל ר' דב' והמדרגות הם שטח שבניהול 'ועדת החמישה'. אם יש בעיה עם המעבר, לא תפקידכם לדאוג לו?", שאלה.

הרב רבינוביץ': "לא ידענו שיש בעיה, יועצי הבטיחות שלקחנו בשנת 2008 וגם אחר כך לא העירו ולא אמרו שיש בעיה עם 'גשר דב'. אף אחד לא בא להעיר על הדבר הזה". השופטת נאור המשיכה לחקור: "אתה יודע את ההיסטוריה שלו?". הרב רבינוביץ': "לא בתקופה שלי, אף אחד לא בא להעיר על הדבר הזה או שיש תקלה. יכול להיות שעל פני 365 ימים אין עם זה בעיה וצריך להבדיל כי באירוע בל"ג בעומר אני לא כל כך מסתובב באתר".

בנוגע לזירה שבה אירע האסון אמר: "לגבי 'גשר דב' לא קיבלתי דבר נקודתי, אבל חשבתי שכל האזור נראה כמו עולם שלישי. ביקשנו לתכנן ולבנות הכול מחדש. התחלנו בתוכנית שהייתה אמורה לשפץ את כל האזור, לא ידעתי שקיימת בעיה בטיחותית בגשר. אף בן אדם שם לא הביא את זה לתשומת ליבי".

חבר ועדת החקירה אלוף במיל' שלמה ינאי הקשה על הרב רבינוביץ': "חלקה 70 באחריותך. שם הייתה ההדלקה של תולדות אהרן. אתה לא נמצא בתהליך הזה?". רבינוביץ': "לא". ינאי: "אם היה קורה דבר כזה בכותל המערבי?". רבינוביץ': "אי אפשר להשוות בין המקומות".

ינאי המשיך ללחוץ: "אבל האירוע נעשה אצלך בחצר. אם שנה אחרי שנה אתה נותן לזה לקרות, אז בסוף זה מה שקרה". רבינוביץ' הגיב: "בלי סמכות אין אחריות". ינאי סיכם: "אני חושב שהייתם צריכים להתערב, זה שלא התערבתם זה חלק מהדברים שאנחנו בודקים כרגע".

אחרי הרב רבינוביץ ימסור את עדותו היום גם מפקד המחוז הצפוני במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס אלון אסור. אתמול, ביום הראשון לשמיעת העדויות בוועדה ברשות נשיאת העליון בדימוס מרים נאור, השמיע את גרסתו מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מסכים איתו לחלוטין!
מי שאחראי למחרדל זו המשטרה שאישרה
מי שאישר במשטרה היה המפכ"ל
מי שמינה את המפכ"ל זה שר הפנים
מי שמינה את שר הפנים זה ראש הממשלה
ומי שהיה ראש ממשלה זה ביבי
לגרור אותו חזרה מאמריקה כמו את וענונו ולזרוק לכלא!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture