המפכ"ל שבתאי על פרעות תשפ"א: "הפרות סדר בגלל אי שוויון ושסעים בחברה"

מפכ"ל המשטרה שבתאי: "בשומר החומות חוסלה אינתיפאדה תוך ארבעה ימים עם אפס הרוגים". ח"כ אחמד טיבי: "תחזור בך מהאמירה אפס הרוגים – מוסא חסונה נהרג". ח"כ בן גביר: "איך אפשר להגיד שלא היו הרוגים? היו הרוגים יהודים"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת ביטחון הפנים בראשות ח"כ מירב בן ארי התכנסה היום לישיבתה הראשונה. הישיבה הוקדשה לסקירת השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, על פעילות משרדו. בראשית דבריו אמר השר בר-לב: "אין ספק שכתוצאה ממכלול של אירועים שקרו במדינה ובעולם בחודשים האחרונים המשרד לביטחון פנים מקבל אחריות נוספת. מדינת ישראל בעיצומה של התמודדות עם מגפת הקורונה, ואחרי הווריאנט הזה יבואו וריאנטים אחרים, חלק גדול מעיקר האכיפה במדינת ישראל על קיום ההוראות והכללים הועברה ממשרד הבריאות למשרד הבט"פ. בשנתיים האחרונות היינו בארבע מערכות בחירות, לא היה תקציב למדינת ישראל והמצב מבחינת הרשות המבצעת היה מאוד מאוד קשה לתפקד. המדינה במקרה הטוב, היתה במין 'הולד'. על רקע זה אירעו סדרה של אירועים שמציבים את מדינת ישראל ומשרד הבט"פ בחזית נוספת, חדשה. הנושא הראשון הוא אירועי מבצע 'שומר החומות' שהתבררו לנו דברים שחלקם היו מובנים וידועים גם קודם, אבל היו מתחת לפני השטח וכאן קפצו מעל לפני השטח: כאשר מדובר באירועי פשיעה ואלימות בעיקר ברחוב הערבי, זה לא מתחיל ומסתיים באירועי פשיעה, אלא נוצרת חפיפה לאירועים לאומניים שייעודם לפגוע בממלכתיות של מדינת ישראל ובעצם קיומה של המדינה. זאת היתה הפתעה אסטרטגית למשטרת ישראל, לשב"כ, לממשלת ישראל ולכל אזרחי ישראל".

השר בר-לב נתן כדוגמה לפשיעה ברחוב הערבי של משפחות פשע, את הירי על ביתו של ניצב ג'מאל חכרוש, ואמר :"אין ספק שיש כאן קריאת תגר פומבית על רשויות החוק של מדינת ישראל ועל המשילות של מדינת ישראל. על זה מוסיפים את מה שקורה עם הבדואים בדרום, ברור לנו שקיים היום איום אמיתי על ביטחון הפנים של מדינת ישראל".

השר בר-לב התייחס לשירותי הכבאות וההצלה וציין כי "שינויי האקלים טופחים לנו על הפנים. השריפות וגם השיטפונות בחורפים, הולכים ומתגברים, וגם גורמים לשריפות ברחבי הארץ שהולכות ומתגברות,. מדינת ישראל צריכה להתכונן לאירועים קשים שבהחלט צפויים להתרחש. כשאני מחבר את כל הדברים האלה, המשרד לביטחון פנים מוצא את עצמו במצב שונה וחשוב יותר מאשר היה בעבר". ח"כ אורית סטרוק שאלה את השר בר-לב אם אמר ברצינות שמזג האוויר גורם לשריפות, והוא השיב שדיבר ברצינות".

דדי שמחי, נציב הרשות הארצית לכבאות והצלה הציג בוועדת ביטחון הפנים בראשות ח"כ מירב בן ארי, את פעילות הרשות שהוא עומד בראשה. שמחי הסביר כי לרשות מחסור של 1200 לוחמי אש. "היום אנחנו מונים כמעט 2100 לוחמי אש והמשמעות היא שבכל נקודת זמן יש 600 לוחמים במשמרת. צריך לגייס עוד 1200 לוחמי אש. לצערי אין מחזורי גיוס קבועים ובכל פעם כשאני צריך לגייס לוחמים אני צריך לכתת רגליי ולקבל אישורים". עוד אמר כי כבאות והצלה לישראל לא מוגדרת כגוף בטחוני. "בכבאות והצלה יש ועד עובדים, יש שביתות, היו גם הפגנות, ואין אישור על פי חוק לגייס חיילים בסדיר. אני צריך גיוס קבוע על פי מחזורים כדי להגיע ל-3300 לוחמי אש. זה קריטי". שמחי הוסיף כי צריך להגדיר את הכבאות כגוף בטחוני ולאסור שביתה בכבאות. "פעם היה אסור לומר את זה כי היו מפגינים לי מול הבית, אבל היום אני אומר את זה קבל עם ועדה – אסור לשבות בכבאות".

שמחי הציג את היקף הנזק בעקבות השריפות: "נזקים כמו בשריפות לא גרם שום חיל אויר ערבי. באסון הכרמל נספו 44 לוחמים מתקלה אחת קטנה, ב-2016 נשרפו 600 בתים כליל באזור הצפון ונפגעו עוד 1000, ב-2019 ב-20 דקות נשרף ישוב מבוא מודיעים באופן מלא. הכל תוצאה של סופות אש. בשריפה באזור ירושלים הצלחנו למנוע אסון גדול. בסופות האחרונות בעולם ראינו מה קרה ואנחנו צריכים להיערך כדי שלא יהיו פה אסונות טבע".

רב ניצב יעקב שבתאי מפכ"ל המשטרה, אמר בוועדה: "משטרת ישראל נתפסה בתחילת האירוע של שומר החומות כשהיא לא מספיק חזקה. הופתענו מהאירוע. חלק מהפקת הלקחים היא שלא נופתע בעתיד. מהרגע שהבנו את עוצמת האירועים ניתן מענה בכל הארץ ותוך ארבעה ימים חוסלה האינתיפאדה עם אפס הרוגים ומינימום אמצעים".

בתגובה צעק ח"כ אחמד טיבי: "תחזור בך מהאמירה אפס הרוגים – מוסא חסונה נהרג". ח"כ איתמר בן גביר יצא גם הוא נגד האמירה של המפכ"ל: "איך אפשר להגיד שלא היו הרוגים? היו הרוגים יהודים". המפכ"ל שבתאי השיב להם: "מדובר בהתקוממות עם אפס הרוגים מצד כוחות הביטחון. זה שתטיחו בי האשמות לא יפתור לי את הבעיות".

מוקדם לכן בוועדה אמר המפכ"ל כי הפרות הסדר אירעו בעקבות אי השוויון והשסעים שיש בחברה "הפרות הסדר הן כשכל אחד טוען לאי שוויון מצדו". חבר הכנסת בן גביר תהה למה הכוונה באי שוויון, וח"כ אחמד טיבי ענה "יש אי שוויון במדינה". ח"כ אורית סטרוק שאלה האם כל הפרות הסדר קשורות לאי שוויון? והמפכ"ל השיב שהפרות הסדר קשורות לשסעים בחברה הישראלית: "יש טענות לכאן ולכאן של אי שוויון מכל הקבוצות ומכל הפלגים".

ח"כ יצחק פינדרוס הגיב: "החברה שאני בא ממנה אכן סובלת מאי שוויון, וכך גם החברה הערבית. אבל אי השוויון אינו מתרחב, הוא משתפר. בעקבות ממשלת נתניהו זה השתנה לטובה.לפני "שומרי החומות" אני אמרתי: "אתה מזמין אינתיפאדה כשאתה מכיל אירוע קטן אפילו יריקה. זה נכון גם כלפי החברה החרדית – כשאתה לא נכנס למאה שערים, אתה מזמין בעיות. הניידת הזמינה את השריפה".

נציבת שב"ס, רב גונדר קטי פרי התייחסה לבריחת האסירים: "איום הבריחה נמצא על סדר יומו של כל מפקד. בעשור האחרון סוכלו 300 ניסיונות בריחה. ברחו 6 ביטחוניים, חלקם עם דם על הידיים, והאחרים גם הם מסוכנים. הקמתי צוותים יחד עם יחידת יהל"ם הצה"לית. הם עובדים מיום פרוץ האירוע. עוברים תא תא, אגף אגף, בבתי הכלא האדומים, לבדוק את המבנה ההנדסי ומה יש תחת הקרקע. האגף ממנו ברחו פוזר. האגף הנושק לו נוייד לבית סוהר אחר. כוחות השב"ס תוגברו לעצימות מלאה מיום פרוץ האירוע. יש החלטה של השר למנות ועדה, וכל עוד הדברים בחקירה שעדיין מתנהלת, לא אמסר חצאי מידע, כשאוכל אתן את כל התשובות. מבטיחה להגיע לכאן לדבר בפתיחות ובכנות כשאפשר יהיה".

עוד אמרה הנציבה: "זה 6 חודשים אני עובדת על רפורמה. ישבו על זה 5 צוותים. אחזקת הכלואים במשמורת צריכה להיות בטוחה ונאותה. אי אפשר לכלוא ולא לספק מרכיבי חינוך, טיפול ושיקום. בעשור האחרון יש מגמת התגברות חלופות המאסר. יש לנו 14,000 כלואים ב-30 מתקנים. 9200 אנשי סגל ו05000 בחלופות כליאה. 60% מהאסירים הבטחוניים מוחזקים במחוז דרום. יש איסוף מידע מודיעיני. יש שריפות תקיפות סגל, ירי לעבר מתקנים, אנשי סגל מאוימים. ועדת דורנר וגם הבג"ץ מכוון אותנו לכך שכל מי שלא צריך להיות בתוך סורגים, ירצה את עונשו בחלופת מאסר".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק שאני אבין:
אם 'חרדים' למשל יתפרעו על חילונים על רקע אי שוויונם בחברה [ויש אי שוויון!] אדוני המפכ"ל יקבל זאת?! נא להשיב בקול רם וצלול!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture