צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

הרצוג בכפר קאסם: "מבקש, בשמי ובשם מדינת ישראל – סליחה"

נשיא המדינה ביקר בכפר קאסם ונשא דברים באירוע זיכרון להרוגי הטבח: "הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור. הם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית. זוהי ההזדמנות שלנו להעצים את המשותף לנו כאזרחים וכשכנים"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום, יום שישי,  בכפר קאסם, ונשא דברים במסגרת אירוע זיכרון להרוגי הטבח. טבח כפר קאסם ארע ב-29 באוקטובר 1956, ביום הראשון למבצע קדש, ובו 49 אנשים נהרגו.

"מכובדיי, אני ניצב כאן היום בפניכם, בראש מורכן ובלב כואב", פתח הרצוג. ביום השנה השישים וחמישה לאחד המאורעות העצובים בתולדות מדינתנו. אירוע שמעולם לא הייתה מחלוקת בנוגע לחומרתו. הרי ברור לכולנו: הרג ופגיעה בחפים מפשע הם אסורים בתכלית האיסור. הם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית".

"אני מרכין את ראשי בפני זיכרון ארבעים ותשעה ההרוגים, מרכין ראשי בפניכם, בני משפחותיהם, ובפני תושבי כפר קאסם לדורותיהם, ומבקש, בשמי ובשם מדינת ישראל – סליחה. אני מושיט לכם יד תומכת ומחבקת, ונושא תפילה מעומק ליבי כי הקל הרחום והחנון יהיה לצידכם".

"מכובדיי, ההיסטוריה מראה כי עוצמתה של מדינה נבחנת גם ביכולתה להביט ישירות אל מאורעות עברה. אך, אחיי ואחיותיי, העבר, קשה ככל שיהיה, הוא המנוע החשוב ביותר להווה ולעתיד שלנו כאן במדינת ישראל. הפצע העמוק שנפער כאן, במקום הזה, לפני 65 שנים, הוא פצע של כלל החברה הישראלית – יהודים וערבים כאחד. מאז אותה טרגדיה נוראה נחקק בסלע האיסור של פקודה בלתי חוקית בעליל. השיעור הזה נלמד מזה עשרות שנים וימשיך להילמד מדור לדור. ואני תומך ביוזמה שילמד בצורה מסודרת במערכת החינוך בכל רחבי מדינת ישראל: תלמידי בתי ספר ותיכונים, חניכים בתנועות נוער, וחיילים, מפקדים וקצינים בצה"ל ובכוחות הביטחון כולם – לומדים על האירוע הנורא הזה ועל הלקחים שהופקו ממנו. גם אני, בנערותי ובבגרותי, בבית הספר ובצבא, למדתי וחקרתי באותו אירוע, במסקנותיו ובלקחיו, שחלילה לנו מלשכוח אותם. באותו יום ניתנה פקודה שתוארה לימים על ידי השופט בנימין הלוי, כפקודה – ואני מצטט "הדוקרת את העין ומקוממת את הלב", כזו ש"דגל שחור מתנוסס מעליה"".

"הטקס הזה, במלאת 65 שנים לאסון שאירע כאן ממש, איננו רק רגע לחשבון נפש באשר לעברנו – הוא גם הזדמנות חשובה להביט אל עתידנו המשותף. לא מאוחר מדיי לתקן את הדורש תיקון. להיפך: זוהי בדיוק העת לעשות זאת. זוהי ההזדמנות שלנו – כציבור – להגיד לא לדעות קדומות, זוהי ההזדמנות שלנו – כחברה אנושית, להעצים את המשותף לנו כאזרחים וכשכנים. אין זו גזירת גורל, זוהי שותפות גורל. זוהי ההזדמנות שלנו – לעקור מן השורש אפליה ושנאה".

"מכובדיי, בנאום ההשבעה שלי כנשיא המדינה אמרתי בפירוש שבכוונתי לגעת בנקודות הכואבות ביותר שלנו – בחברה הישראלית. בלי שנעשה כן – לא נוכל לאתגרינו המשותפים. ביום זה, בחלוף 65 שנים מהאסון, נתפלל ונייחל לכך שזכרם של הקורבנות ילווה אותנו כלקח וכמצפן, וכי מעומק הכאב נצמיח יחד עתיד משותף ומלא תקווה", דברי הרצוג.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מרגש. הלב דומע על בני אנוש, שנבראו בצלם, שנהרגו בידי צבא הכיבוש האכזר והמנוול, על נשים וטף לא חסו, והרגו בהם ככל האפשר. הננו ניצבים כאן היום, בנערינו ובזקנינו להודיע, שלנצח! לא נשכח ולא נסלח, אין מחילה ואין כפרה ונמשיך להילחם בצבא הכיבוש ובמדינת האפרטהייד, מתוך השראת החזון שני מדינות לשני עמים ולנצח את צבא הכיבוש.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture