Olivier Fitoussi/Flash90

"אין תקדים לזה בעולם": המומחים לדמוקרטיה חלוקים על "חוק סער"

הטוענים בעד החוק: "מדינת ישראל קיבלה בשנים האחרונות הוכחה מובהקת לנחיצות החוק - שיהיה תקף על כל מנהיג" • המתנגדים: החוק לא באף דמוקרטיה פרלמנטרית, 8 שנים יכולות להסתיים באמצע קדנציה, החוק יבוטל בקלות

חלק משמעותי מהמומחים לדמוקרטיה מתנגדים להצעת החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה.

פרופ' עופר קניג, מרצה מהמכללה האקדמית אשקלון ועמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, סבור כי "על אף שהשנתיים האחרונות של נתניהו כראש ממשלה, החלישו מעט את ההתנגדות שלי להגבלת כהונה, אני עדיין סבור שהחסרונות של המהלך גדולים יותר מיתרונותיו".

"ראשית", הוא מסביר, "הגבלת כהונה לא מתאימה לשיטת המשטר הישראלית. בשיטה שלנו יש מספיק כלים בהם ניתן להדיח ראש ממשלה, והסבירות שיקום מנהיג שיצבור כוח מסוכן היא פחות גבוהה בהשוואה לדמוקרטיות עם משטרים נשיאותיים, כמו ארה"ב. לראייה, באף דמוקרטיה עם צורת משטר כמו שלנו אין הגבלה על אורך הכהונה של ראשי ממשלה".

"מלבד זאת, נוסח הצעת החוק קובע שברגע שראש ממשלה יגיע ל-8 שנות כהונה – כהונתו תיפסק אוטומטית והמשמעות היא שגם הממשלה תתפטר. אבל מכיוון שהבחירות אצלנו לא נערכות במועד קבוע זה עלול לייצר דווקא חוסר יציבות – להביא לנפילת ממשלה באמצע (אולי אפילו בהתחלת כהונה שלה) בלי הצדקה של ממש".

"לבסוף, כל עוד חוקי יסוד לא ישוריינו משינויים ברוב מיוחס (למשל של 80 ח"כים) – אין טעם של ממש בצעד הזה, כי לראש ממשלה חזק ופופולרי לא תהיה בעיה לבטל את המגבלה הזו בעתיד", דברי קניג.

בתנועה למשילות ודמוקרטי מסבירים כי "הצעת החוק פוגעת בזכות לבחור ולהיבחר, שהינה זכות יסוד בדמוקרטיה. ההצעה פוגעת בתמריץ המרכזי של נבחר ציבור להתאמץ ולעבוד למען האזרחים על מנת שאלה יבחרו בו שוב. אורכי הכהונה של ראשי ממשלה בישראל עד כה לא מצדיקים הגבלה ובהשוואה לנעשה בעולם המערבי, ראשי ממשלה ישראלים מכהנים פחות מהממוצע".

עוד הסבירו כי "הצעת החוק כפי שהיא מנוסחת כיום תביא לאבסורד שלטוני – המצב בו ראשי ממשלה משלימים כהונה מלאה של 4 שנים הוא נדיר ולכן הסיכוי שראש ממשלה יסיים 2 תקופות כהונה בנות 4 שנים מלאות כל אחת, הוא נדיר מאוד. כך שסביר להניח, יהיה צורך להפסיק כהונת ממשלה באמצע ברגע שראש הממשלה יגיע למכסת 8 שנות כהונה".

מנגד, התנועה לאיכות השלטון בירכה על קידום החוק: "אנו מברכים את השרים על ההחלטה החשובה והמתבקשת לשמירה על האיזונים והבלמים בשלטון, על מגבלות הכח ותפקוד בריא של דמוקרטיה מתפתחת ומשתנה בהתאם לנסיבות המציאות. יישום החוק יבטיח שממשלות ישראל יפעלו לטובת אזרחי ישראל ולא למען שרידותן הפוליטית".

"כלל ידוע הוא שכח עלול להשחית – ועל כן חייבים לשים לו גבולות לטובת תפקודה התקין של הדמוקרטיה. מדינת ישראל קיבלה בשנים האחרונות הוכחה מובהקת לנחיצות החוק – שיהיה תקף על כל מנהיג, מימין ומשמאל", נמסר.

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אולי שיגבילו גם כהונה של שופט עליון, ושל ראשי ערים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו