Flash90

וועדת הבדיקה לבריחת האסירים החלה: מפקד כלא גלבוע משחזר את רגעי המתח

הבוקר נפתחה וועדת הבדיקה בהמשך לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע בערב ראש השנה, גונדר משנה פרדי בן שטרית – מפקד הכלא, משחזר את רגעי המתח מרגע קבלת ההודעה וטוען: "הפעלתי את כל פקודות החירום האפשריות"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

גונדר משנה פרדי בן שטרית מפקד הכלא גלבוע פתח הבוקר (חמישי) את היום השני של עדותו בפני וועדת החקירה שנפתחה בעקבות בריחת המחבלים מכלא גלבוע. לטענתו, בוצעו כל פעולות האבטחה הנדרשות תחת פיקודו.

בן שטרית פתח פתח את עדותו בתיאור הלילה הדרמטי: "קיבלתי דיווח טלפוני שאזרח דיווח למשטרה על דמויות בשטח חקלאי, סמוך למגדל ח', באותה נקודה קיבלתי החלטה להגיע לכיוון הכלא מביתי בקיבוץ, ובאותה העת מעדכן אותי מפקד המשמרת כי שישה אסירים חסרים בתא 5 באגף 2, הייתה בריחה, מדובר בדרמה גדולה".

כאמור, לטענתו לא בוצעו כשלים בניהול המקרה תחת פיקודו: "כל פעולת אבטחה, ספירה, ביקורת של בעלי תפקיד, ביקורת של בורות ביוב – מוזמנת ונרשמת, גם חיפוש בתוך תאי האסירים". כך סיפר מפקד כלא גלבוע לחברי ועדת הבדיקה והציג תיק עב-כרס שבו קיימות עדויות רבות לביצוע פעולות שונות שנערכו בכלא תחת פיקודו – "תמצות של פעולות האבטחה בתוך הכלא, הכול מתועד".

בן שטרית סיפר כי "עוד בשלב הטלפון הראשוני התחלתי לבצע בדיקות וספירות, יצרתי קשר עם גונדר מחוז הצפון, ובמקביל חייגתי גם למפקד כלא שאטה הסמוך – לבדוק האם קיבל דיווח על אותן דמויות חריגות. הוא התעורר משנתו ואמר לי 'לא קיבלתי דיווח חריג על דמויות בשטח החקלאי'".

מפקד הכלא המשיך לתאר: "הפעלתי כל פקודת חירום אפשרית עם קבלת העדכון על בריחת האסירים. עדכנתי את מפקד המחוז: 'יש בריחה', וגם הוא הגיע בהמשך לכיוון הכלא, ויחד התחלנו לפעול על פי הוראות החירום. לקחתי כוח חמוש ועשינו סיור סביב הכלא – ואז גילינו לראשונה את המנהרה ממנה ברחו האסירים. עם זיהוי המנהרה הנחיתי את הכוח להישאר ליד הפתח מחשש שהאסירים עדיין נמצאים בתוכה. במקביל, הנחיתי על הצבת מחסומים בסביבת הכלא, כחלק מפקודת החירום 'ענן עשן'".

מפקד הכלא ממשיך לגולל את הסיפור ואומר כי מיד לאחר הדיווח הראשוני חתר לשיתוף פעולה עם כלל גורמי הביטחון בפרשה, לרבות המשטרה וצה"ל: "הוקם חפ"ק בבית השיטה. לצד פעולות החיפוש אחר האסירים הנמלטים, בוצעו גם פעולות רבות לאבטחה ושמירה של יתר התאים בבית הכלא, מחשש שאסירים נוספים יצטרפו לבריחה", סיפר בן שטרית. "כבלנו את האסירים בתאים הסמוכים כדי לוודא שאין פעולה נוספת". עוד סיפר, כי המליץ לנציבת שירות בתי הסוהר לפזר את האסירים הביטחוניים במתקנים אחרים "מחשש לאירוע בריחה נוסף".

לדבריו, תקופה קצרה לפני הבריחה שודרגו משמעותית מערכות האבטחה בבית הכלא בעקבות אירוע הבריחה מכלא חרמון, אז ברח אסיר פלילי שהצליח לטפס על גדר בית הכלא. "עשינו סיור בתוך התא בניסיון להבין איך בדיוק התרחשה הבריחה, ואחר כך גם קיימנו סיור עם השר לביטחון הפנים". בהמשך אמר מפקד הכלא כי באותו בוקר הוא לא הספיק לשוחח עם הסוהרת ששהתה במגדל השמירה הסמוך לפתח המנהרה שממנו יצאו האסירים.

בהמשך סיפר כי גונדר ראש אט"ל (אגף הלוגיסטיקה), בשירות בתי הסוהר, הגיע יומיים לאחר האירוע לסיור בבית הכלא ובסיכומו קבע כי "מפרטי התקן של בית הסוהר לא סיפקו את הסחורה". הוא הוסיף כי "זאת הפעם הראשונה שגורם נציבות מתייחס לאירוע הבריחה ולוקח אחריות על התוצאה, הוא לא מדבר על הסוהרת אלא על מפרטי התקן. בשנת 2014 היו חפירות נוספות של מנהרות בריחה, וההבנה אז הייתה שתקלות שנחשפו – טופלו, אולם בפועל – גורם נציבותי בכיר אומר שכל מה שקרה ב-2014 לא טופל ולא סודר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture