אושר בממשלה: אלפי עולים מאתיופיה יגיעו ארצה בשבועות הקרובים

צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90

אושר בממשלה: אלפי עולים מאתיופיה יגיעו ארצה בשבועות הקרובים

אושר המתווה שאמור להמשיך את "מבצע צור ישראל" שיסיים את בעיית אלפי הממתינים במחנות באתיופיה ויסייע להביאם ארצה, כל זאת בצל הקורונה והחשש מפני גל נדבקים נוסף. שרת העלייה והקליטה: "אנחנו מתקנים היום עוול מתמשך"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ברקע הדיונים אודות ההתמודדות עם זן ה'אומיקרון' והחשש מפני התקרבותו של גל נדבקים נוסף, אושר היום (ראשון) בישיבת הממשלה המשך מבצע "צור ישראל" המיועד להעלאת הממתינים באתיופיה שלהם קרובים מדרגה ראשונה בישראל.

בין הגורמים שהיו מעורבים בהעברת ההצעה שגובשה על ידי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, היו, שרת הפנים איילת שקד ובהסכמת שר האוצר, שר הבריאות, שר החוץ וגורמי ביטחון נוספים.

שר הבריאות אישר את קיום המבצע למרות החששות מזן האומיקרון, ובתנאי שיתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, המורים על כניסתם של העולים לבידוד מיד עם הגעתם ארצה.

כאמור, אישור ההחלטה יוביל לעלייתם המיידית של הממתינים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל אשר רובם נמצאים על פי ההערכות, במחנות אדיס אבבה וגונדר. למטרה זו, הוקצו בתקציב הנוכחי 570 מיליון שקל, האמורים להספיק להעלאת כ-3,000 הממתינים. במידה ויידרש תקציב נוסף, תידרש הממשלה לאשר זאת בהחלטה ייעודית על מנת למצוא מקור תקציבי לטובת המשך העלאת הזכאים, כדי למנוע עיכוב בהבאתם ארצה.

על פי ההחלטה, יגבשו שרת העלייה והקליטה ושרת הפנים מתווה כולל שיוביל לסיום סוגיית הממתינים באתיופיה, במסגרתו יוקם צוות משותף למשרד הפנים ומשרד העלייה והקליטה שיבחן את זכותם של יתר הממתינים, ימסור תשובה סופית לזכאים ולאלה שאינם זכאים להגיע לישראל, יתכנס לקראת סגירת מתחמי ההמתנה באתיופיה ויחזור לבחון את זכויות המבקשים לעלות מאתיופיה והאם הם עומדים בתנאי חוק השבות.

בראש הצוות המשותף יעמוד פרויקטור שיוסכם על השרות איילת שקד ותמנו שטה, ותפקידו יהיה לטפל בבקשות הנותרות של ממתינים שלהם אין בני משפחה מקרבה ראשונה בישראל. הצוות יצטרך להגיש את המלצותיו תוך 170 ימים אשר יוגשו לאישור הממשלה. בדרך זאת, אמורה להסתיים לתמיד בעיית הממתינים באתיופיה. הממתינים הזכאים יעלו ארצה, ואלה שאינם זכאים יקבלו תשובה שהם לא יעלו לישראל, יעזבו את המחנות, והמחנות ייסגרו.

מוערך כי רוב הממתינים הינם קרובי משפחה מדרגה ראשונה, ובהתאם לכך יישארו אלפים בודדים, אשר לגביהם יצטרך הצוות המיוחד להכריע. כאמור, יצטרך הצוות לגבש רשימה של זכאים בתוך 170 יום.

לאחר אישור ההחלטה, אמרה שרת הפנים איילת שקד: "אישרנו היום את המשך מתווה 'צור ישראל' שכולל הבאה של קרובי משפחה מדרגה ראשונה, וכן הקמת ועדה שתבחן את מעמד הממתינים ותוביל לאישור מי שעומד בקריטריונים, דחייה של מי שלא עומד בהם, סגירת המחנות וחזרה לחוק השבות".

פנינה תמנו שטה, שרת העלייה והקליטה, אמרה: "אנחנו מתקנים היום עוול מתמשך שנגרם לממתינים שעלייתם אושרה כבר ב-2015 אך לא יושמה בממשלות קודמות. זהו המשך מתווה מבצע 'צור ישראל' שמטרתו להוביל פריצת דרך לסיום הסאגה, עם מתן מענה אמיתי לאנשים שממתינים יותר מדי שנים להגיע ארצה כדי להתאחד עם משפחותיהם ולהיות חלק מעם ישראל, לצד חתירה לסיום הסוגיה הכואבת".

בעקבות ההחלטה ולצורך הכנת העולים לקראת הגעתם ארצה, תפעיל הסוכנות היהודית את שליחיה באתיופיה, ועם הגעת העולים לישראל, תפעל הסוכנות לקליטתם במרכזי הקליטה אותם היא מפעילה ברחבי הארץ, וזאת בשיתוף עם משרד העלייה והקליטה. "אנו מברכים את שרת העלייה והקליטה, שפועלת על בסיס יומיומי להעלאת עולי אתיופיה לישראל, בשיתוף עם הסוכנות היהודית ועם משרד הפנים בראשות השרה איילת שקד", אמר יעקב חגואל יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, "החלטת הממשלה תביא קץ לסבלן של משפחות רבות ותאחד בין קרובי משפחה, אחרי שנים ארוכות של המתנה לעליה".

גם יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק, אמר היום לאחר ההחלטה: "אנחנו מברכים את שרת העלייה והקליטה על פעולתה הנמרצת לקידום העלייה. חידוש המבצע יציל חיים ויאפשר לאלפי ישראלים שלהם משפחה באתיופיה לחזור סוף-סוף לחייך. אנו קוראים לראש הממשלה בנט ולשרת הפנים שקד לדאוג שהעלייה תבוצע במהירות לנוכח המצב הביטחוני באתיופיה. בנוסף יש להיערך לאפשרות הסבירה שבשל המצב יהיה צורך בביצוע מבצע עלייה מלא ומזורז".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture