הורוביץ, סיעת הרשימה המשותפת, סמוטריץ' ודרעי. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

מצעד התשובות ל'JDN': למה ראשי המפלגות נגד ועדת חקירה פרלמנטרית?

דרעי וסמוטריץ' טענו כי לא יהיה לה כלים, השר הורוביץ' סבור שצריך חקירה פלילית, גנץ סומך על ועדה בראשות שופט, וליברמן טוען שזאת תהיה ועדה פוליטית • אלה התשובות של ראשי המפלגות לפרשה החמורה ומי בחר לברוח מהשאלה?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בשלל ישיבות הסיעה שנערכו אתמול במשכן הכנסת, לפחות באלו שנתנו לנטו את האפשרות לשאול, תהינו בפני ראשי המפלגות האם יתמכו בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בראשות משותפת של הקואליציה והאופוזיציה, לחקירת פרשת פגסוס, בכדי שתזכה לאימון ציבורי רחב, בשונה מוועדה בראשות שופט שתרצה אולי רק צד אחד במפה הפוליטית. חלק מראשי המפלגות טענו כי זה לא מספיק, אחרים טענו כי היא תהיה פוליטית מידי ואין בעיה בוועדה בראשות שופט.

יו"ר ש"ס אריה דרעי השיב לשאלת 'שחרית' ו'חדשות JDN' ואמר כי "ועדת חקירה ממלכתית לא מספיקה בנושא הזה, צריך לעשות משהו שיהיה הסכמה לאומית בו ולא שהממשלה תמנה. ועדת חקירה פרלמנטרית, לצערי הרב, יכולה אולי להביא הסכמה של קואליציה ואופוזיציה – אבל אין לה שום כלים לעשות פעולות חקירה, אפילו לא צריכים להופיע בפניה. צריך או חקיקה או איזשהו רעיון כדי שכל הציבור יידע שהוועדה הזאת ניטרלית, ויש לה הסכמה רחבה, וכל מסקנות שהיא תיתן יקבלו אותה. רק ככה נוכל להחזיר את אמון הציבור בגופים הללו – כל דבר אחר לא יתקבל לצערי הרב".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר לנו כי "ועדת חקירה פרלמנטרית לא נותנת מענה מכיוון שלפי המצב החוקי כיום אין לה סמכויות. אם אתה חושב שאלשיך יבוא או שמנדלבליט יבוא – הם לא יבואו. מה שכן צריך, זה מנגנון משותף של הקואליציה והאופוזיציה למנות ועדה או בדיקה חיצונית, שיהיו לה גם הסמכויות המלאות כמו ועדת חקירה ממלכתית וגם סמכויות חקירה והגשת כתבי אישום פליליים כדי למצות את הדין עם מי שסרחו".

יו"ר כחול לבן השר בני גנץ השיב: "אני חושב שהשופטים בישראל בסופו של דבר הם אנשים נקיים שעושים את עבודתם נאמנה. בוועדת הבדיקה הממשלתית אפשר לתת לה לעבוד כמו שהיא, ואפשר להרחיב לה סמכויות. אפשר להעניק לה בממשלה החלטה נוספת – אנחנו נתכנס בסופו של דבר ונחליט".

יו"ר מר"צ השר ניצן הורוביץ ענה: "מה ועדת חקירה פרלמנטרית? בוודאי שצריך ועדת חקירה, רק שפה גם יש חקירה פלילית שצריך לעשות. יש אנשים שעשו, אם מה שהתפרסם זה נכון, עבירות פליליות חמורות. ועדת חקירה פרלמנטרית לא יכולה לנהל חקירה פלילית, אין לה סמכויות חקירה. צריך להבין – ייצא מהסיפור הזה כתבי אישום, יהיו אנשים שיעזבו את תפקידם וגם יעמדו לדין ולשאת בעונשים. כלי פרלמנטרי? זה לא נועד לדברים האלו".

יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן התייחס לנושא במענה לשאלתנו וטען כי "ועדה פרלמנטרית – היא ועדה שנגועה באינטרסים פוליטיים ומראש אפשר לדעת איזה עמדה תהיה לנציג מפלגה כזאת או אחרת. ולכן, המכשיר הכי אפקטיבי לחקירת הטענות ששמענו – זה ועדת חקירה ממלכתית. הניסיון שלי עם ועדות חקירה ממלכתיות היא ניסיון טוב, נותן מסקנות נכונות. אנחנו למודי ניסיון גם עם ועדת שמגר ועם ועדות אחרות, שם יש בדרך כלל החלטות טובות. היא הכי עניינית והכי נכונה".

ראשי הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי אמרו לנו כי "העמדה שלנו זאת ועדת חקירה ממלכתית. אנחנו נגד הטיוח. תמכנו בארבע הצעות שהיו בשבוע שעבר להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא הזה – ומי שהפיל אותה זה הקואליציה. אנחנו רוצים ועדת חקירה ממלכתית וזהו! מקווים שזה שהכיוון שאליו הממשלה הולכת. הממשלה עכשיו תחת לחץ ציבורי".

בישיבת סיעת הליכוד לא נוהגים לאפשר שאלות לעיתונאים, בסיעת יש עתיד לא מאפשרים כניסת עיתונאים ומציעים לשלוח את התשובות מראש – אך הדובר בחר שלא לשאול אותה בשמנו, בסיעת תקווה חדשה בחרו לאפשר רק לעיתונאים מסיומים לשאול.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture