סערת הגזענות בפרס ישראל: האם חרדי יידחה מפני המזרחי?

בינתיים לא הוכרז על אף מזרחי ברשימת הזוכים בפרס ישראל לשנת ה'תשע"ז, ובעוד רבים, בהם השר דרעי, פועלים להכנסת מזרחי לרשימה היוקרתית, ממידע שהגיע לידי JDN עולה כי מתמודד חרדי הוא בעל הסיכוי הגדול ביותר להידחק מהרשימה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

פעמים רבות נשמעו תלונות בגין הדרת ציבורים שלמים מקבלת פרס ישראל היוקרתי. לדוגמה, בשנה החולפת, כל 11 הזוכים היו אשכנזים יהודים. רובם חילונים ומיעוטם מהציונות הדתית. חרדים ומזרחיים נעדרו משם, כמו גם ערבים שלא זכו לייצוג.

כמובן שהכותרות בתקשורת הכללית התמקדו בהדרת המזרחיים, והפוליטיקאים מיהרו להגיב. כך לדוגמה כתב יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי: "חברי ועדת פרס ישראל, רגע לפני שאתם סוגרים את הרשימה, תתפלאו לשמוע שיש גם מזרחים ראויים לפרס. די עם ההדרה".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה באומרה כי "כנראה שגם בשנת 2017, כ-70 שנים אחרי הקמת המדינה, לא נמצאו בציבור אנשים מתאימים בקרב בני המזרח, ספרד והמגזר הלא יהודי, לקבל את פרס ישראל". בניגוד לדרעי, רגב הזכירה בתגובתה את הדרת החרדים מהרשימה.

"ההדרה של בני המזרח, ספרד, חרדים והמגזר הלא יהודי, לא פוסחת כנראה גם על פרס ישראל – פרס שאמור להעניק תחת קורת גג אחת את הייצוג ההולם לאוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית. גם ועדת ביטון כנראה לא השפיעה על מקבלי ההחלטות במשרד החינוך. במדינת ישראל ישנם למעלה מ-50% יוצאי ספרד והמזרח ולהם לא נמצא מקום – לא בוועדות הפרס ולא בין הזוכים.

שרת התרבות הוסיפה, :צריך לחקור ולבדוק שוב מדוע מסקנותיו של מבקר המדינה בנושא לפני מספר שנים טרם יושמו. עולם התרבות משופע באנשי רוח, יצירה ואומנות ממזרח ומספרד ומבין כולם לא מצאו חברי ועדות הפרס אפילו מועמד אחד ראוי?".

בנוסף, היא ליו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בבקשה לקיים דיון דחוף בהדרת יוצאי עדות המזרח מרשימת הזוכים בפרס ישראל. "ועדת החינוך היא הוועדה שנכון וראוי לקיים בה דיון בסוגייה זו, וראוי שבדיון זה נעמוד על השלכות ההחלטות של ועדות פרס ישראל. אלו החלטות מעין שיפוטיות, הגוררות אחריהן פגיעה בציבורים וקהלים רחבים בישראל", אמרה רגב. בשיחה ביניהם, הסכים מרגי לבקשת רגב לקיים את הדיון.

מה עם הדרת חרדים?

מתברר כי בעבר זכו מספר אישי ציבור חרדים מפורסמים בפרס היוקרתי. ביניהם ניתן למנות את הרב הראשי לשעבר הגרי"מ לאו שליט"א, רבה של מגדל העמק וראש מוסדות מגדל אור, הגרי"ד גרוסמן שליט"א, איש החסד הרב אלימלך פירר, ארגון "עזר מציון", שכידוע הוקם על ידי הרב חנניה צ'ולק, ועוד. אך בשנים האחרונות, נעדרו החרדים מהרשימה.

ממידע שהגיע לידי אתר JDN עולה כי ישנם מספר פעילים חרדים שהגישו את כל הנדרש עבור הענקת הפרס למספר אישי ציבור חרדיים, ביניהם עסקן מפורסם מתחום הרפואה ועסקן ידוע מתחום הדיור. אותם פעילים הביעו כעת חשש בשיחה עם כתב JDN כי במקרה ויוחלט על שינוי ברשימה והכנסת זוכה רק על בסיס מוצאו, הדבר יוביל לדחיקת החרדים מהרשימה.

"מדוע מתעסקים כולם בהדרת מזרחיים, בעוד הדרת חרדים עוברת בשתיקה?", שואלים הפעילים. "הציבור החרדי מונה כיום אחוז גבוה מאוכלוסיית המדינה, ועל פי הנתונים, שיעור ההתנדבות והעשייה במגזר החרדי גבוהה בהרבה מכל שאר המגזרים. מגיע לעוסקים בתחום לקבל את הקרדיט הראוי להם. הגיע הזמן שנפסיק לשתוק ונעצור את הדרת החרדים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אינני מבין מה הענין הגדול של החרדים לקבל פרס מאוכלי החזיר השקץ והעכבר האלו?
עד מתי הציבור החרדי ימשיך לראות את עצמו כחלק מפסטיבל הרשע של המדינה הזו?
די לנו שנותנים לנו לחיות במחוזותינו ולא שולחים אותנו למחנות ריכוז. פרסים אנו צריכים מהם!?

נא לא לסטות מהדיון, בכתבה הזאת לא כתוב שלחרדים יש ענין לקבל מתנות, הנושא הוא ההדרת החרדים באופן כללי, וזה אחד הסימפטומים, ובקשר לאותו חרדי שרוצה לקבל מתנה אולי באמת תתקשר אליו לחנך אותו ולהעמיד דת על תילה וכו'

נורמטיבי, על אף תקוותך להיות נורמטיבי, בכל זאת סטית מן הדיון.
האם הנושא הוא אם לרצות מתנות או לא?? הנושא הוא אם אתה רואה את עצמך חלק אינטגרלי ממדינה מורדת במלכות שמים, או שאתה חי כאן ומשתדל להצליח להתקיים גם בגלות זו כמו שחיינו באלפים שנות גלות. אם אתה נלחם בהדרת חרדים אתה רואה את עצמך כחלק מן המדינה ואתה רוצה לשמור על זכויותיך גם בחגיגותיה של המדינה. מי שמגדיר את עצמו חרדי לא יכול להיות חלק אינטגרלי ממדינה זו.
ומכיון שאיני יכול להתקשר לכל הקוראים כאן, מצאתי דרך קצרה להביע את דעתי, לכתוב תגובה כאן… (אגב אם אתה רוצה לחנך אותי היית מתקשר אלי…)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture