לבני זומנה לתשאול ביחידה לפשעי מלחמה של הבולשת הבריטית

שרת החוץ לשעבר נחתה בלונדון זומנה לתשאול לגבי חשד למעורבות בביצוע פשעי מלחמה • "כפי שאנחנו מכבדים את מה שבריטניה עושה נגד הטרור - אני מצפה שכך יכבדו כאן את ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שרת החוץ לשעבר, ח"כ ציפי לבני, קיבלה ביום חמישי האחרון מכתב ממשטרת בריטניה ובו זימון חסר תקדים לתשאול לגבי חשד למעורבות בביצוע פשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בעזה.

על פי דיווח בעיתון הארץ, שלכנס שהעיתון עורך טסה חברת הכנסת, רק בתום מגעים דיפלומטיים בהולים בין ישראל לבריטניה קיבלה לבני חסינות, שאפשרה לה לא להתייצב לתשאול.

לפי המדווח, התשאול נועד לעסוק במעורבותה של לבני בביצוע פשעי מלחמה ובהפרות של אמנת ז'נבה כחלק מתפקידה כשרת החוץ, ממלאת מקום ראש הממשלה וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בשנת 2008.

המכתב ובו ההזמנה לתשאול היה חריג ביותר ולמעשה חסר תקדים עד היום. בעקבות קבלת המכתב החלו מגעים בהולים בין שגרירות ישראל בבריטניה לבין משרד המשפטים ומשרד החוץ בירושלים בנסיון למצוא פתרון לסוגיה.

לאחר המגעים הדיפלומטיים סוכם עם משרד החוץ הבריטי תיקבע ללבני פגישה עם השר לענייני המזרח התיכון בממשלת בריטניה וכי ביקרה של לבני בלונדון יקבל מעמד של "משימה דיפלומטית מיוחדת" מה שיעניק לה באופן אוטומטי חסינות ממעצר ומהעמדה לדין. במקביל, שגרירות ישראל בבריטניה מסרה לסקוטלנד יארד כי לבני לא תגיע לתשאול.

לבני הגיבה לדברים בנאומה – החמאס מוגדר ארגון טרור

לבני עצמה התייחסה בנאומה בכנס "הארץ" בלונדון לזימונה לתשאול ואמרה שסוגיית האיום המשפטי על בכירים ישראלים שמגיעים לבריטניה היא "בעיה קשה ביחסים בין המדינות" שאותה יש לפתור אחת ולתמיד. "הוזמנתי לדבר כאן על מה שאני מייצגת וזאת השאיפה לשלום", אמרה לבני. "אבל במשך שנים כל ביקור שלי בבריטניה הוא תחת איום של צו מעצר בעקבות מבצע צבא חשוב שישראל ניהלה נגד החמאס בעזה בהיותי שרת חוץ וחברת קבינט. פעם אחת הוצא צו מעצר נגדי והחוק הבריטי תוקן אבל לא מספיק".

לבני אמרה כי לאור זימונה לתשאול במשטרת בריטניה כדי לתת תשובות, היא החליטה להשיב פומבית לדברים. "אני גאה בעבודתי בקבינט ואין לי מה להסתיר", היא אמרה. "החמאס מוגדר באירופה כארגון טרור. האידאולוגיה שלהם דתית הם לא פועלים להקמת מדינה אלא נגד קיומם של כופרים יהודים או נוצרים. הם תוקפים במשך שנים משפחות ישראליות בתוך מדינת ישראל למרות שעזבנו את עזה ופרקנו את ההתנחלויות שם. רק אתמול הם פגעו בגן לילדים שהיה תודה לאל סגור והם נותנים הנחיות ישירות להמשיך להרוג אזרחים".

לדברי לבני, היא דוחה כל השוואה שמבצעים בין בין חיילי צה"ל או טייסי חיל האוויר שמנסים להימנע מפגיעה באזרחים לבין טרוריסטים וכך גם כל השוואה בין ארכי-טרוריסט שנותן פקודה לחמאס לבין מקבל החלטות ישראלי. היא הוסיפה כי המערכת הבריטית מנוצלת לרעה. "ישראל פתוחה לכל שר בריטי לביקור מבלי שיישאל שאלות על החלטותיו בקבינט", אמרה לבני.

"כפי שאנחנו מכבדים את מה שבריטניה עושה נגד הטרור הבינלאומי ולא מזמינים שרים בריטיים לתשאול על קבלת ההחלטות, אני מצפה שכך יכבדו כאן את ישראל. זאת הציפייה שלי ושל ממשלת ישראל מממשלת בריטניה. המצב הזה איננו בעיה אישית שלי הוא בעיה קשה ביחסים בין המדינות וזאת אינה עמדתי האישית אלא גם של ממשלת ישראל לאחר שמשרדי החוץ והמשפטים בישראל נאלצו ללוות את הביקור הזה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture