חשש ישראלי: אובמה ייתן הצהרה על פתרון שתי המדינות בסוף כהונתו

במחלקת המדינה עדכנו את הרשות הפלסטינית שהם אכן שוקלים לפרסם הצהרה רשמית • על הפרק: יישוב מחדש של המתנחלים בגושי התנחלויות, ובירה פלסטינית באזור ירושלים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מקור בכיר באש"ף טוען כי במחלקת המדינה עדכנו את רמאללה שהם אכן שוקלים לפרסם הצהרה רשמית בעניין מדיניות ארה"ב והאינטרסים שלה במזרח התיכון, אולי מפי הנשיא אובמה עצמו.

הדברים באים על רקע הבחירות המתקרבות בארצות הברית. דיפלומט אמריקאי בכיר בתל אביב סיפר לאל-מוניטור בעילום שם, שממשל אובמה היוצא אכן מביע עניין בגיבוש קווים מנחים לפתרון שתי המדינות.

הנשיא אובמה אמנם מעורב מאוד במערכת הבחירות, אבל יש להניח שהוא עצמו יישא נאום מדיני בעניין זה בחודשים הקרובים. הבכיר הוסיף וציין שבארה"ב לא מעוניינים בהצעת החלטה של מועצת הביטחון, ושאם תועלה הצעה כזאת מצד אחרים, קרוב לוודאי שאובמה יטיל עליה וטו.

הדיפלומט האמריקאי התווה כמה מהשיקולים של הממשל בגיבוש הצהרה מדינית שכזו. בפתח דבריו, ביקש להבהיר שבעיני וושינגטון, שני הצדדים כשלו בקבלת ההחלטות ההיסטוריות הנחוצות לשם השגת פשרה היסטורית. הממשל האמריקאי מתנגד למדיניות ההתנחלויות של ישראל, ובה בעת גם להסתה לאלימות מצד בכירים ברשות הפלסטינית.

הדיפלומט הוסיף וציין שכדי להימנע מוואקום דיפלומטי, מעוניינים בוושינגטון לשרטט בפומבי קווים מנחים לפתרון שתי המדינות לשני עמים, אשר ישקפו את העמדות שהוצגו במאמצים הדיפלומטים האחרונים.

לדבריו, האינטרס האזורי הראשון במעלה של ארה"ב הוא שמירה על ביטחונה של ישראל. לפיכך, החליטו בוושינגטון להגיע להסכם ביטחוני מקיף על הסיוע האמריקאי שיינתן לישראל בעשר השנים הקרובות. במקביל, מעוניין הממשל לטפח קואליציה אזורית למלחמה במדינה האיסלאמית, בהשתתפות מצרים, סעודיה, ירדן ומדינות נוספות, ומעריך שניסוח מצע ברור לפתרון של שתי מדינות עשוי לתרום רבות גם לביטחון האזורי.

הוא הוסיף ואמר שבוושינגטון מבקשים לחזק את שלטון פתח בראשותו של אבו מאזן, ומקווים שקווים מנחים לקראת כינונה של מדינה פלסטינית – תוך שמירה על האינטרס הביטחוני של ישראל – יגבירו את התמיכה הציבורית באבו מאזן.

הדיפלומט האמריקאי הוסיף ושרטט בקווים כלליים את תוכנה של ההצהרה המדינית הנשקלת כעת. לדבריו, היא תכלול את הסעיפים הבאים: ההכרח להגיע לפתרון שתי המדינות למען האינטרסים של שני הצדדים – חירות לפלסטינים, ביטחון לישראל; שרטוט הגבולות על בסיס קווי 67׳ עם חילופי שטחים הדדיים; אזכור כללי של בירת פלסטין שתוקם באזור ירושלים; יישוב מחדש של מתנחלי הגדה המערבית בכמה גושי התנחלויות בלבד; השגת פתרון מוסכם וצודק לסוגיית הפליטים הפלסטינים (כפי שנקבע ביוזמת השלום הערבית מ-2002); הכרה הדדית בין שתי האומות (כלומר, גם הכרה במדינת ישראל כמולדת העם היהודי); וסידורי ביטחון ברוח התוכנית שהציע הגנרל ג'ון אלן בתחילת 2015, כולל נוכחות צבאית של ישראל לאורך נהר הירדן.

הדיפלומט הוסיף וציין שההצהרה המדינית תכלול גם היבטים חיוניים לאזור כולו, כמו תיאום ביטחוני למלחמה בטרור ונורמליזציה של יחסי מדינות ערב עם ישראל, בהתאם לקווי יוזמת השלום הערבית (ובזיקה ישירה ליישום ההסכם על מעמד הקבע בין ישראל לפלסטינים). לדבריו, למצרים, לירדן ולסעודיה שמור תפקיד חשוב בהשגת הסכם מעמד הקבע, המבוסס על אינטרסים משותפים עם ארה"ב וישראל למלחמה בפונדמנטליזם של המדינה האיסלאמית.

בכיר במשרד החוץ הישראלי סיפר לאל-מוניטור בעילום שם, שבלשכת ראש הממשלה עושים מאמצים למנוע הצהרה נשיאותית שכזו, ושבכל מקרה אין ערך רב להצהרה של נשיא שנתפס כ"ברווז צולע". ובכל זאת, הצהרה נשיאותית שתשרטט עקרונות מנחים לפתרון שתי המדינות היא עניין חשוב ביותר – לא רק כמצע מדיני עתידי לממשל הבא, אלא לשם שמירה על יציבות יחסית עד שהנשיא הבא ימנה צוות ויפתח אסטרטגיה לטיפול בבעיות של המזרח התיכון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בעזרת השם בזכות האר"י ז"ל- יתפגר רגע לפני שיזיק לישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture