אישור חשאי: הקבינט אישר בנייה פלסטינית בשטחי C

לראשונה מזה מספר שנים, וכחלק מתוכנית המקל והגזר של ליברמן, אישרו בנייה לפלסטינים בשטח בשליטה ישראלית מלאה • ומדוע שמרו על אישור התוכנית בחשאיות?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר לפני כשבועיים שורה ארוכה של תכניות מתאר והיתרי בנייה לפלסטינים בשטחי סי בגדה המערבית, בהם יש לישראל שליטה אזרחית וביטחונית מלאה – כך נחשף בהארץ.

על פי הדיווח, ההצעה עליה הצביעו שרי הקבינט היתה חלק מתכניתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן שזכתה לשם "המקלות והגזרים". ליברמן הציג את התכנית בתקשורת באמצע חודש אוגוסט. "תכלית התכנית היא להיטיב עם אלו שמוכנים לדו קיום איתנו ומצד שני להכביד על אלה שרוצים לבצע פיגועים", אמר אז ליברמן. "נתתי הנחיה שכל מה שניתן לשפר בתחום התשתיות ההומניטאריות והכלכליות יבוצע. המטרה שלי היא להראות לפלסטינים שמשתלם להם לחיות בדו קיום ולא להיכנס למעגל הטרור. זה אמור להוביל לדו קיום ולפחות ליחסים כלכליים בלי קשר להתפתחות במישור המדיני".

מיד לאחר ראש השנה, התקיימה ישיבת קבינט בה הוצגה התכנית בפירוט. לישיבה הגיעו כמחצית משרי הקבינט בלבד ובסיומה התקיימה הצבעה. מתוך השרים שנכחו בישיבה הצביעו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ליברמן, שר הפנים דרעי, שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר השיכון גלנט בעד התכנית. שר האוצר משה כחלון השאיר פתק ובו הצביע בעד. שר החינוך נפתלי בנט שנכח בישיבה הצביע נגד ושרת המשפטים איילת שקד, שלא נכחה, השאירה פתק ובו הצביעה נגד.

התכנית שגובשה על ידי מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב מרדכי, והובאה על ידי ליברמן להצבעה בקבינט, כללה אישור של תכניות מתאר ומתן אישורי בנייה למבני ציבור ויחידות דיור לפלסטינים בשורה של כפרים בגדה המערבית. כך למשל, יורחבו תוכניות מתאר לכפרים בצפון הגדה ולעיר קלקיליה, יוקם מסדרון כלכלי בין יריחו לירדן, ייבנה אזור תעשייה מערבית לשכם וכן בית חולים בבית סאחור ליד בית לחם, ויוקמו גני ילדים ומגרשי כדורגל בכפרים פלסטינים.

למרות שהנושא אינו רגיש מבחינה ביטחונית או מדינית נשמרה החלטת הקבינט בסוד ואף פרט לגביה לא נמסר לציבור. פקיד ישראלי בכיר הסביר לכתבי הארץ כי הסיבה להתנהלות הזו היתה דווקא הרגישות הפוליטית. לדבריו, בקרב הנהגת המתנחלים לה יש השפעה רבה הן בתוך הליכוד והן בתוך "הבית היהודי" קיימת התנגדות רבה לכל בנייה פלסטינית בשטח סי.

בעיתון מזכירים כי כבר ב-18 באוגוסט אחרי שליברמן הציג את תכניתו, שלחו לו ראשי שדולת ארץ-ישראל בכנסת ח"כ יואב קיש מהליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי מכתב ובו דרשו ממנו להסיר מהתכנית את החלקים שנוגעים לאישור בנייה פלסטינית. "הלבנת בנייה בלתי חוקית של פלסטינים ותיתן רוח גבית לתוכנית ההשתלטות של אבו מאזן וחבריו על שטח סי". במקביל, גם מועצת יש"ע פרסמה הודעה באותה תקופה וטענה כי "שר הביטחון נותן גזר לפלסטינים ומקל להתיישבות".

בנובמבר-דצמבר 2015 ניסו נתניהו ושר הביטחון הקודם משה יעלון לקדם מהלך דומה, אך רחב בהרבה, של בנייה לפלסטינים בשטח סי, אולם נבלמו בקבינט עקב התנגדות עזה של שרי הבית היהודי וחלק משרי הליכוד. שרי הבית היהודי בקבינט אף איימו אז כי יהיו מוכנים להפיל את הממשלה. הפעם הסתפקו השרים בנט ושקד בהצבעה נגד המהלך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture