הפסקת האש בסוריה: הפוגה קלה בדרך לסבב אלימות נוסף

רוסיה וארה"ב סיכמו ביניהם על מתווה שאמור להביא לסיום הלחימה בסוריה, אך בפנטגון טוענים: מדובר בהפוגה שתאפשר התארגנות מחדש לכוחות אסאד שאתמול הגביר את התקיפות במדינה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ארצות הברית ורוסיה הכריזו בשבת על מתווה לסיום מלחמת האזרחים בסוריה, שמסגרתו תיכנס לתוקפה הפסקת אש ברחבי המדינה בתחילת השבוע הבא. עוד סוכם על שיתוף פעולה צבאי בין ארה"ב לרוסיה בלחימה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ונגד ארגון ג'בהת פתח א-שאם, לשעבר שלוחת אל-קאעידה בסוריה.

על המתווה שסוכם הכריזו מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב, במסיבת עיתונאים משותפת שנערכה בז'נבה בתום יום מרתוני של דיונים. קרי אמר בנאומו כי "התוכנית תוכל לצמצם את האלימות בסוריה ולהוביל לשינוי המדיני המיוחל, אחרי חמש שנות לחימה עקובות מדם".

אך שימו לב לדבריו של ג'ון קרי. לא הפסקת אש, כי אם צמצום האלימות. השלב הראשון של יישום המתווה אמור להימשך שבעה ימים, החל ביום שני הקרוב, אחרי שקיעת החמה. אז מתחיל בעולם המוסלמי חג הקורבן. במהלך אותם שבעה ימים, יזרמו שיירות שיובילו סיוע הומניטרי לאזורים המוחזקים על ידי שני הצדדים בחלב ובערים נוספות בסוריה שצבא המשטר צר עליהן.

בשלב הזה מתחייבים הרוסים לרסן את צבאו של בשאר אסד והאמריקנים את המורדים כדי שיימנעו מהתקפות, הפגזות והפצצות על הצד השני. כלומר, הקפאת מצב בכל החזיתות ובעיקר בחזית חלב, העיר השנייה בגודלה בסוריה, שחלקה המזרחי מוחזק בידי המורדים וחלקה המערבי בידי צבא המשטר.

בשלב השני, אם אכן תושג רגיעה חלקית בשלב הראשון, יקימו ארה"ב ורוסיה "מרכז יישום" שבו אנשי צבא אמריקנים ורוסיים יגבשו ביחד רשימת מטרות של דאעש ואל-קאעידה (ג'אבהת פתח א-שאם) שאותם יתקפו חילות האוויר של רוסיה ושל ארה"ב תוך שהם מחלקים את העבודה ביניהם.

בשלב השלישי, אמורים כל הצדדים המעורבים בלחימה בסוריה להתחיל במשא ומתן מדיני על פתרון קבע או על הסכם הפסקת אש ואחריו הסדר קבע בסוריה. בשלב הזה הסכימו כבר ארה"ב, רוסיה, טורקיה וגורמים אחרים, שבשאר אסד יכהן חצי שנה כנשיא סוריה אחרי שתוכרז הפסקת אש.

אחר כך תוקם ממשלת מעבר משותפת לארגוני המורדים ולמשטר הסורי שתכין את החוקה החדשה ואת הבחירות למשטר הקבע שיהיה בסוריה. אסד לא יהיה בשלטון אז, אבל אנשי משטרו יהיו שותפים לו. דאעש והארגונים הנאמנים לאל-קאעידה לא יהיו חלק ממשלת המעבר.

למרות שארצות הברית הסכימה להסכם, בפנטגון משוכנעים כי הרוסים מוכנים ל"הפחתת האלימות והפחתת הסבל" כדי שצבאו של אסד יוכל להתארגן מחדש ולחזק את אחיזתו באזורים שהוא מחזיק בהם בחלב. באחרונה נחלו המורדים כמה הצלחות והרוסים מבקשים הפוגה כדי שאסד יוכל להתארגן מחדש בעזרתם.

התגברות הלחימה לפני הפסקת האש:

כל אחד מהצדדים בסוריה מנסה לשפר עמדות רגע לפני שההסכם נכנס לתוקף. לפי הדיווחים נהרגו למעלה ממאה איש, בהם נשים וילדים רבים, בתוך שעות ספורות ממתקפות של צבא אסאד. בכלי תקשורת בסוריה דווח כי המורדים הביעו חשש שצבאו של משטר אסד לא יעמוד בהסכם שאמור להביא לסיום הלחימה לאחר כחמש שנים.

אחת התקיפות האוויריות פגעה בשוק הומה באידליב: מטוסי קרב הפציצו את מתחם השוק בעיר שנמצאת ברובה בשליטת המורדים. עשרות בני אדם נהרגו ונפצעו בתקיפה, בהם נשים וילדים רבים – כך דיווחו ארגוני סיוע מערביים. עדי ראייה טענו כי מדובר במטוסי קרב רוסיים.

גם בעיר חאלב נמשכה הלחימה, מהאוויר ומהקרקע: לפי הדיווחים במדינה צבא אסד תקף עמדות של המורדים במטרה להשיג שטחים נוספים לפני הפסקת האש. כ-30 בני אדם נהרגו מחביות נפץ שהוצנחו ממסוקי קרב, ולפי הדיווחים עוד 15 מתו לאחר שמטוסי קרב – סוריים או רוסיים – הפציצו עמדות קרביות וצירי תנועה מרכזיים.

גם המורדים הסורים אמרו כי הם מתכננים מתקפת נגד בשעות שלפני כניסת הפסקת האש לתוקפה: "הלחימה נמשכת בכל החזיתות בדרום העיר חאלב", אמר קפטן עבדול סלאם עבדול רזאק, דובר המורדים באזור המשתייך ל"צבא סוריה החופשית".

לדבריו, חברי ארגוני המורדים "לומדים את ההסכם" אך חוששים שהמתווה רק יאפשר לצבא הסורי הזדמנות להתארגן ולהכניס מיליציות לתוך חאלב בתמיכת האירנים. מנגד, אסד אישר את המתווה – כך דווח בתקשורת המקומית.

מי שעדיין אופטימי, הוא מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי שקרא לכל הצדדים לכבד את ההסכם ולחדול מלחימה ביום שני: "הדבר דורש את עצירת כל המתקפות, ההפצצות האוויריות והניסיונות להשיג קרקע – לצד הענקת גישה לסיוע אמריקני לכל האזורים הנצורים, ובהם חאלב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture