טראמפ למען ישראל: שלום יושג רק בעזרת מו"מ בין הצדדים

נשיאה הנבחר של ארה"ב אומר כי ישראל היא "קרן אור של תקווה לאנשים רבים" • טראמפ צפוי למנות אוהדי ישראל לבכירי ממשלו, בהם מייק האקבי, ניוט גינגריץ', רודי ג'וליאני וכריס כריסטי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

דונלד טראמפ, נשיאה הנבחר של ארצות הברית, אולי נחשב לבן אדם בלתי צפוי, אך לכל הפחות בכל הנוגע למדינת ישראל, הוא מצהיר על תמיכה בלתי מסוייגת בה.

בהודעה שמסר לעיתון ישראל היום אמר הנשיא טראמפ: "אני אוהב ומכבד את ישראל ואת אזרחיה. ישראל וארה"ב חולקות כל כך הרבה ערכים משותפים, כמו חופש הביטוי, חופש הפולחן והחשיבות המיוחסת ליצירת הזדמנויות עבור כלל האזרחים להגשים את חלומותיהם. אני מצפה לחזק את הקשר הבל־ינותק בין שתי אומותינו הגדולות".

"אני יודע היטב כי ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון והמגינה היחידה על זכויות אדם, ומשמשת קרן אור של תקווה לאנשים רבים. אני מאמין שהממשל שלי יוכל למלא תפקיד חשוב בסיוע לצדדים להשיג שלום צודק ובר קיימא, שחייב להיות מושג במו"מ בין הצדדים עצמם ולא ייכפה עליהם על ידי אחרים. ישראל והעם היהודי ראויים לכך".

גם אם הצהרותיו אינן מספיקות, נראה כי בכירי ממשלו של טראמפ יהיו אנשים בעלי דעה חיובית מאוד למדינה היהודית. ביניהם אפשר למנות את מייק האקבי, ניוט גינגריץ', רודי ג'וליאני וכריס כריסטי.

באתר מידה מזכירים כי כל האישים הללו הם תומכים נחרצים בישראל, והמוכנות שלהם לחרוג מהקונצנזוס התבטאה גם בתמיכה בישראל שהיא אף מעבר לתמיכה הרפובליקנית הרגילה. גינגריץ', למשל, התבטא שהפלסטינים הם עם מומצא, אמירה שלא נמצאת בקונצנזוס הפוליטי אפילו בישראל ובוודאי שלא בארה"ב.

גם פוליטיקאים אחרים ששמרו על קשרים סבירים עם טראמפ לאחר שזכה במועמדות הרפובליקנית (ריק פרי, למשל) ממוקמים ברובם באגף הימני יותר של המפלגה, ותמיכתם בישראל מודגשת יותר .

גם יועציו של טראמפ בקמפיין לעניין ישראל הם שניים מעורכי דינו שהם יהודים אורתודוקסים ותומכי ישראל נלהבים – דיוויד פרידמן, שאולי ימונה לשגריר כאן, וג'ייסון גרינבלט. יועצו בקמפיין לענייני המזרח התיכון, וליד פארס, שצפוי לקבל תפקיד ייעוץ בכיר גם בבית הלבן, הוא נוצרי לבנוני שבשנות השמונים השתייך למפלגות לבנוניות בעלות קשרים טובים לישראל.

בנוסף, הרפובליקנים שמרו על הרוב שלהם בבתי הקונגרס, וזה טוב לישראל. גם אם טראמפ יתהפך וישנה את עמדותיו בעניין ישראל, נוכל לצפות שהרפובליקנים בקונגרס – שממש לא צפויים לתמוך בטראמפ בכל עניין אף שמדובר בנשיא מהמפלגה שלהם – ימשיכו לתמוך בישראל.

בסופו של דבר, אצל טראמפ הכול אישי. אם נתניהו יצליח לפתח אתו קשרים טובים, יחסינו עם הנשיא הבא יהיו מצוינים. טראמפ הביע בעבר את דעתו החיובית מאוד על נתניהו ולאחרונה הם נפגשו, אך כאמור נתניהו גם הסתייג מטראמפ בהקשר של מניעת הגירת מוסלמים. הפער בהשקפות העולם בין נתניהו לטראמפ בוודאי קטן יותר לעומת הפער בין נתניהו לאובמה. אחרי ימים קשים עם אובמה, אנו עומדים כנראה בפני תקופה יפה יותר ביחסי ישראל־ארה"ב.

סקירה • מייק פנס מבטל את החשש הישראלי מדונלד טראמפ

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture