מה קורה למתנגדים של פוטין? אחד הורשע, השני אושפז

אלכסיי נבלני, הודיע שירוץ לנשיאות רוסיה, חשף שחיתות והוביל גל מחאה נגד פוטין, הורשע היום בבית המשפט • במקביל, ולדימיר קארה-מורזה, אף הוא מהאופוזיציה הרוסית לפוטין, שהורעל כבר לפני שנתיים, אושפז שוב ושקע בקומה • שלטון הצאר פוטין

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית משפט ברוסיה הרשיע את בכיר האופוזיציה אלכסיי נבלני, מיריביו הגדולים של הנשיא ולדימיר פוטין, בפרשת שחיתות משנת 2013 שהובאה למשפט חוזר. פירוש הדבר שנבלני לא יוכל להתמודד בבחירות בשנה הבאה. השופט אלכסיי וטיורין קבע כי נבלני אשם במעילה בשווי חצי מיליון דולר. הוא גזר עליו חמש שנות מאסר על תנאי וקנס של חצי מיליון רובל.

בפעם הקודמת שנבלני הורשע בעבירה זו הפך בית הדין האירופי לזכויות אדם את ההחלטה וקבע כי רוסיה לא נתנה לנבלני את הזכות למשפט הוגן. נבלני היה הכוח המניע מאחורי גל המחאה נגד הממשלה בשנים 2011 ו-2012. בדצמבר הוא הודיע כי בכוונתו להתמודד על הנשיאות והוא כבר החל לגייס כספים לקמפיין.

אחרי ההרשעה והקראת גזר הדין היום אמר נבלני כי ההרשעה היא סימן לכך שהקרמלין רואה בו גורם מסוכן מדי, ואמר כי הוא מתכוון להשתתף בבחירות. הוא לא הבהיר כיצד. יצוין כי פוטין עצמו טרם הודיע אם יתמודד על כהונה רביעית בבחירות שייערכו ב-18 במרס 2018, אבל ההערכה הרווחת היא שהוא יתמודד.

נבלני, בן 40, הוא איש האופוזיציה המוכר ביותר ברוסיה והוא פעיל מוביל במלחמה בשחיתות. לאורך השנים הוא האשים שוב ושוב את פוטין ואת המעגל הקרוב אליו בשחיתות, וניצל את הזעם של רבים בציבור הרוסי על אורח חייהם הראוותני של אישים שונים המשתייכים לאליטה במדינה. תומכיו טוענים כי התיק נגדו נתפר מסיבות פוליטיות.

נבלני אמר שכנשיא הוא יפעל לחלוקה שונה ושוויונית יותר של נכסים, יילחם בשחיתות, יגביר את ההשקעה בחינוך ובבריאות, יהפוך את הממשל לריכוזי פחות, יערוך רפורמה במערכת המשפט ויפחית את המעורבות של רוסיה במלחמות מעבר לים. "הגיע הזמן שנבחר לא רק אישיות בבחירות – הגיע הזמן לבחור בין קיפאון לבין תוכנית פיתוח", אמר בדצמבר כשהכריז על מועמדותו.

הודעתו של נבלני על מועמדותו זכתה לסיקור מצומצם בלבד בערוצי הטלוויזיה הממלכתיים ברוסיה, התומכים כמעט לגמרי בפוטין. אלה הערוצים שדרכם מתעדכנים רוב הרוסים בחדשות. נבלני, עורך דין מיומן, עומד בראש "הקרן למלחמה בשחיתות", המפרסמת חשיפות מעמיקות על עושרם ומעשי השחיתות לכאורה של גורמים רשמיים ברוסיה. עם זאת הוא לא החזיק מעולם במשרה ציבורית. הוא התפרסם הודות לפרסומים בבלוג שלו הנוגעים לשחיתות.

ב-2013 הוביל נבלני קמפיין מימון המונים שמטרתו הייתה לקרוא תיגר על סרגיי סוביאנים – ראש העיר המכהן של מוסקבה, התומך בפוטין – בניסיון להביס אותו בבחירות לראשות העיר. הוא הפתיע פרשנים פוליטיים רבים כשהגיע למקום השני עם כמעט 30% מהקולות.

מתנגד של פוטין שהורעל מאושפז בתרדמת

במקביל, ולדימיר קארה-מורזה, פוליטיקאי רוסי מהאופוזיציה, שקע בתרדמת בעקבות "הרעלה חריפה" מחומר בלתי ידוע – שנתיים אחרי שכמעט מת, לפי החשד גם כן מהרעלה. כך סיפרה רעייתו. קארה-מורזה התמוטט במוסקבה ביום חמישי, וכעת הוא מחובר למכונת הנשמה ועובר דיאליזה. "מצבו קשה אך יציב", סיפרה אשתו יבגניה. "האבחנה הרשמית היא הרעלה קשה מחומר בלתי מזוהה".

לפי שעה אין שום אישור לכך שקארה-מורזה הורעל בכוונה, אבל אשתו אומרת כי דגימות נשלחו למעבדות בצרפת ובישראל כדי לבדוק מה מקור ההרעלה, משום שבדיקות שנערכו ברוסיה לא גילו דבר. קארה-מורזה, בן 35, אושפז בשנת 2015. הוא סבל מכשל חמור בכליות בעקבות הרעלה, ובבדיקות שנערכו לו נמצאו בדמו רמות גבוהות של מתכת.

יצוין כי הוא היה בעל בריתו של הפוליטיקאי הרוסי מהאופוזיציה בוריס נמצוב, שנורה למוות קרוב לקרמלין ב-2015. עד לשנה שעברה הוא היה סגן יושב ראש מפלגת "פרנס" הליברלית, מפלגה שהונהגה על-ידי ראש הממשלה לשעבר מיכאיל קסיינוב, שכיום הוא מבקר חריף של הקרמלין. קארה-מוזה מכהן כעת כמתאם של קרן "רוסיה הפתוחה" עבור מיכאיל חודורקובסקי, איל נפט לשעבר שישב בכלא במשך עשור אחרי שמתח ביקורת בגלוי על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

אביו של קארה-מוזה אמר בשבוע שעבר לעיתון רוסי כי ייתכן שהתמוטטות בנו קשורה להרעלה הקודמת שלו. "בריאותו התרופפה", אמר האב, שגם שמו ולדימיר. אשפוזו של קארה-מורזה משך את תשומת לבם של סנאטורים נציים בארה"ב. הם ניצלו את אשפוזו כדי להזהיר את נשיא ארה"ב החדש דונלד טראמפ שלא להתקרב יותר מדי לפוטין.

האסטרטגיה של טראמפ: להפריד בין רוסיה ואיראן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture