צילום: הקרמלין

הרודן הצעיר עם הנשק הגרעיני: עשור לעלייתו לשלטון של קים ג'ונג-און

עשור אחרי שהצעיר השמן והכמעט אנונימי בן ה-27 הפך לשליט צפון קוריאה על 25 מיליון תושביה וטיליה הגרעינים, העולם עדיין מנסה לפענח כל בדל מידע מהמדינה המבודדת • חיסולים המוניים, חרפת רעב, ושמועות על מצבו הבריאותי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפני עשור בדיוק הפך קים ג'ונג-און, בן ה-27 אז, לשליט צפון קוריאה. זה קרה אחרי שאביו, בן ה-70, קים ג'ונג איל, השליט הבלתי מעורער של המדינה באותה העת, עלה על רכבת מפיונגיאנג בפעם האחרונה בחייו, כשבמהלך אותה נסיעה לקה בליבו – ומת. בתום דרמה של למעלה מיומיים, הפך בנו הצעיר ליורשו.

קים ג'ונג-און הוא הצעיר מבין שלושת בניו של קים ג'ונג-איל. יש לו אח שנולד בשנת 1981, קים ג'ונג-נאם שנחשב ליורש העצר הצפוי, עד לסדרת תקריות בהן הביע התנגדות לשלטון הצפון קוריאני – בהמשך נרצח בהרעלה, ככל הנראה על ידי שליחים של אחיו. בנו השני של קים ג'ונג-איל, הוא קים ג'ונג צ'ול, שהיה לזמן מה יורש העצר הרשמי, אך בהמשך הודח לטובת אחיו הקטן. לשליט אחות שצעירה ממנו ב-3 שנים, לה השפעה רבה בפוליטיקה הצפון-קוריאנית, ונחשבת לסגנית שלו וכממלאת מקומו האפשרית.

קים ג'ונג-און התחנך בבית ספר בינלאומי פרטי קטן ליד ברן, שווייץ, שם היה על פי הדיווחים תלמיד בינוני למדי ושקט. ב-2000 חזר לקוריאה הצפונית וב-2002 החל את לימודיו באוניברסיטה על שם קים איל-סונג, מכון ההכשרה הצבאית הגבוה ביותר במדינה.

לאחר שאחיו הודח מתפקיד יורש העצר, החל לסלול את דרכו לתפקיד המנהיג הבא. תחילה קיבל דרגה ב"מועצת ההגנה הלאומית" ובהמשך הועברה מועמדותו של "בנו האהוב של קים ג'ונג-איל" כיורשו של מנהיג קוריאה הצפונית הועברה לאישור מפלגת הפועלים של קוריאה הצפונית, וזו אישרה את המועמד. הוא מונה גם לחבר הוועד המרכזי וסגן ראש הוועדה הצבאית של מפלגת השלטון והוענקה לו דרגת גנרל בצבא, אשר הפכה אותו רשמית לאיש השני בחשיבותו במדינה לאחר אביו.

מדינה גרעינית

זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, קים החליט להמשיך לפתח את תוכניות הטילים, לצד שאיפות לתקוע דגל גם בחלל. צפון קוריאה שיגרה טיל ארוך טווח ב-2012, והכניסה את מה שהיא כינתה "לוויין תקשורת" למסלול, אך אות מהלוויין הזה – מעולם לא נקלט בשום מקום. הניסוי היה תצוגת כוח של הטילים של פיונגיאנג, ממש כמו תצוגות הכוח שעשו אבותיו לפניו.

תחת קים, קוריאה הצפונית ערכה ארבעה מתוך ששת ניסויי הנשק הגרעיני שלה – כולל, ככל הנראה, בפצצת המימן הראשונה שלה – ופיתחה שורת טילים בליסטיים בין-יבשתיים המסוגלים לפגוע בארצות הברית.

במפגש עם הנשיא דאז טראמפ. צילום: הבית הלבן

הרודן הצפון קוריאני רואה בארסנל הזה את "החרב היקרה" שתגן על המדינה ועל שלטונו מאיומים חיצוניים, תוך שהוא משתווה למעצמות גרעיניות אחרות. עם זאת, הארסנל הגרעיני קירב את קוריאה הצפונית אל סף מלחמה עם ארצות הברית ב-2017, ואפילו שותפיה בסין וברוסיה אישרו סנקציות תקיפות של האו"ם.

המאמצים של קים לזכות בהקלה בסנקציות ובפריצת דרך ביחסים עם ארצות הברית הובילו לפסגות היסטוריות וחסרות תקדים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אולם השיחות נותרו במבוי סתום כשווינגטון דורשת מפיונגיאנג לוותר על חלק מהארסנל שלה לפני הקלה כלשהי בעיצומים.

חרפת רעב

המשא ומתן עם וושינגטון נמצא במבוי סתום יותר משנתיים, מאז שכשל הניסיון לשכנע את טראמפ להקל את הסנקציות. לא נראה שממשלו של הנשיא ג'ו ביידן נחפז להגיע להסכם כל עוד קים לא מראה נכונות לחסל את תוכניתו הגרעינית — שבה הוא רואה כערובה הגדולה ביותר להישרדותו.

על אף ששלטונו עדיין איתן, גוברות ההערכות שלפיהן לא סביר שקים יממש את שתי מטרותיו המוצהרות — שמירה על הארסנל הגרעיני והבאת שגשוג כלכלי לארצו הענייה. קים הציג את המטרות האלה בנאומו הראשון כמנהיג בתחילת 2012, שבו הבטיח חגיגית כי הצפון קוריאנים "לא יצטרכו יותר להדק את החגורות שלהם לעולם".

קים זקוק נואשות לביטול הסנקציות הבינלאומיות כדי לשקם את כלכלת ארצו, שנפגעה מעשרות שנים של ניהול כושל והוצאות צבאיות אדירות. אך הקלה משמעותית בגישה האמריקאית לא תתרחש אם קים לא ינקוט צעדים ממשיים להתפרקות מהנשק הגרעיני.

אפילו טראמפ לא הראה נכונות כלשהי להקל את הסנקציות, שאותן תיאר כמנוף העיקרי של ארה"ב נגד פיונגיאנג. לא ברור אם קים יפגש בעתיד עם נשיא אמריקאי אחר שיהיה מוכן לשאת ולתת אתו כמו טראמפ.

באו"ם מזהירים כי האוכלוסייה הפגיעה בקוריאה הצפונית עומדת בפני סכנת רעב אם לא יהיה שיפור במצב הכלכלי והתזונתי. המגיפה הובילה להידוק השליטה של המשטר על הכלכלה, והיא מעמידה בספק את המשך קיומם של השווקים השחורים ועל העסקים הרשמיים שעליהם מתבססים צפון קוריאנים רבים.

חיסול המוני

גם הסגנון האלים של הדורות הקודמים לא השתנה. ב-2013 קים הוציא להורג את דודו, ג'אנג סונג ת'אק –  בעלה של אחותו של קים ג'ונג איל, קים קיונג הואי. ג'אנג נחשב בעבר לאדם השני בעוצמתו במדינה החשאית, והוא חוסל – יחד עם בכירים אחרים – אחרי שבית דין צבאי מיוחד מצא אותם אשמים בבגידה.

חיסולו של הדוד היה רק נקודת ההתחלה: בשנת 2017 קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של קים, חוסל בנמל התעופה הבינלאומי של מלזיה בקואלה לומפור. שתי צעירות – סיטי איסיה האינדונזית ודואן ת'י הואונג הווייטנאמית – תועדו והואשמו בחיסול האח. גם השיטה הייתה מפתיעה: השתיים מרחו על פניו, לעיני העוברים והשבים, רעל כימי שנחשב אסור על ידי האו"ם.

במפגש עם משלחת מדרום קוריאה. צילום: הבית הכחול

הארגון, Transitional Justice Working Group, שיושב בסיאול שבקוריאה הדרומית, קבע לאחרונה כי הוצאות להורג עדיין מתקיימות בקוריאה הצפונית. באמצעות ניתוח תמונות לוויין, הצליח הארגון לחשוף כי ההוצאות להורג מתרחשות גם באתרים שמורים, בניסיון למנוע מהמידע לדלוף החוצה. הארגון אסף עדויות לגבי 442 הוצאות להורג שהתבצעו במהלך העשור האחרון. בהן, 23 אנשים שנורו או נתלו בפומבי.

בריאות חשודה

בשנים האחרונות רבו הדיווחים על מצבו הבריאותי של קים, שלפי התיעודים מהמדינה סגורה, לא במיטבו.

ביום השנה לסבו קים איל-סונג הגיעו הדיווחים לשיא, זאת בשעה שנערכו חגיגות ברחבי המדינה אך קים עצמו נעדר מהן, למרות שארבעה ימים קודם לכן הוא נראה במהלך ישיבת הממשלה – באותה עת נפוצו שמועות על מותו. לפני מספר חודשים פורסם שקים ג'ונג-און אושפז בעקבות ניתוח בלב ונמצא בסכנת חיים.

באוגוסט 2020 גורמים בקוריאה הדרומית העריכו שקים ג'ונג און אינו בתפקוד ממשי ושייתכן שאף נמצא בתרדמת, ומסרו שמי שמנהלת את המדינה הצפונית מזה מספר חודשים היא אחותו של המנהיג, קים יו ג'ונג.

לפני 4 חודשים הופיע קים כשפלסטר מכסה את החלק האחורי של ראשו. בקטע אחר מהסרטון הוא נראה ללא התחבושת, ובמקומה נראה על עורו סימן גדול כהה כלשהו. בנוסף ניכר כי קים השיל קילוגרמים רבים ממשקלו.

קים נודע כמעשן כבד וכמי שנוהג להרבות באכילה ובשתייה, וזה שנים שהוא סובל מעודף משקל משמעותי. לפי הערכות המודיעין הדרום קוריאני, מאז עלייתו לשלטון ב-2011 הוסיף קים למשקלו כ-50 קילוגרמים, ומשקלו הכללי הגיע בשיאו עד ל-140 קילו.

בדרך לעוד עשרות שנות דיקטטורה

עכשיו, לאחר 10 שנים בשלטון, קים ג'ונג און הוא אחד המנהיגים המנוסים בעולם. בזמן שמנהיגים אחרים מתחלפים, הוא נשאר על כיסאו – ואם השמועות על מצבו הרפואי לא יביאו לשינוי, קים ימשיך לשלוט על 25 מיליון איש לעוד עשרות שנים, ופרשנים מטעם עצמם ינסו לפענח את כל תמונה שמשטרו ידליף בניסיון להבין מה צופן לנו העתיד של הצעיר עם הנשק הגרעיני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture