שישו ושמחו: אדמו"רי ורבני בית שמש במעמד סיום הש"ס בבית המדרש 'ממזרח שמש'

גלריה מפוארת של אדמו"רים, ראשי ישיבות ורבני השכונות והקהילות כיבדו את המעמד והביאו יקר לכבודם של מסיימי הש"ס • צילום: יעקב לדרמן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במעמד מרגש ורווי הוד קדומים ובהשתתפות פאר של אדמו"רי ורבני העיר בית שמש, נערך מעמד סיום הש"ס המרכזי של בית המדרש הגדול 'ממזרח שמש' בקריה החרדית בבית שמש, לרגל סיום הש"ס שנלמד בבית המדרש במסגרת הדף היומי, ועתה זכו לסיים את הש"ס במחזור השלישי, כאשר בין מסיימי הש"ס יש בעלי בתים ואנשי עמל שבקביעות השתתפו בשיעורים וזכו לסיים את הש"ס יחד עם כלל לומדי הדף היומי בעולם.

המעמד המפואר נערך באולם של בית המדרש ממזרח שמש, ולצד בימת הרבנים המפוארת, הוכן מקום של כבוד עבור מסיימי הש"ס ועבור אלו שהצטרפו במהלך המחזור ללומדי השיעור, וגם הם בעז"ה מתכוונים להמשיך בשיעור וללמוד את הש"ס כולו.

את השיעור בדף היומי מוסר בבית המדרש דבר יום ביומו הגאון רבי פנחס זליג בלויא שליט"א ראש כולל 'קנין יוסף', שמזה למעלה מעשור מרביץ תורה בבית המדרש ומוסר את השיעור בדף היומי בצורה קולחת ובהירה בכדי שגם אלו שלא למדו בימי נעוריהם בישיבות, יוכלו להצטרף לשיעור ולהבין את סוגיות הש"ס.

המעמד המכובד נפתח בדברי ברכה ע"י מייסד ויו"ר בית המדרש, חה"כ הרב משה אבוטבול, שאף התמסר ביותר למען ארגון המעמד. בדבריו הביע את התרגשותו לראות את מסיימי הש"ס ובהם בעלי בתים שעמלים קשה לפרנסתם שעשו להם חוק לבוא כל יום לבית המדרש לשמוע את השיעור בקביעות.

בדבריו בישר הרב אבוטבול כי לצד השיעור של הגאון רבי פנחס בלויא שנמסר כל ערב בשעה 8:00, עתה עם תחילת המחזור החדש בדף היומי יפתח שיעור נוסף בשעה 11 בלילה, אותו ימסור הרה"ג שמואל רז, כאשר יחד עם השיעור יבוא גם המרא דאתרא של הקהילה הגאון רבי דוד כהן שליט"א להוסיף דברי הלכה מהנושאים שנלמדים בדף הלכה למעשה.

במעמד הקריא הרב אבוטבול מכתבי ברכה מרגשים שנשלחו למעמד הסיום ע"י מרן הגר"ש כהן שליט"א נשיא מועצת חכמי התורה, והגאון הגדול רבי בן ציון מוצפי שליט"א ראש ישיבת בני ציון.

מסכת הברכות

ראשון המברכים במעמד היה הגאון רבי שלמה סויסה שליט"א רב שכונת גבעת שרת שאמר בדבריו כי הוא מלווה את השיעור כבר שנים רבות, הוא אף השתתף בסיומים של כמה מסכתות וראה איך הציבור מחובר לשיעור. מבחינתי היתה זו קנאת סופרים לראות איך בעלי בתים מסיימים את הש"ס וכך גם הוא זוכה לסיים את הש"ס עם לומדי הדף היומי בזכות לומדי השיעור.

הגאון רבי פנחס מזוז שליט"א רב בית המדרש 'אוהל עופרה' בשכונת פסגת השבע, סיפר בדבריו כי לפני כ-35 שנה כאשר הגיע כאברך לבית שמש לא היו כאן שיעורים שכאלו, מרן הגרב"צ אבא-שאול זצ"ל אמר לי בימים ההם 'בית שמש תהיה עוד עיר של תורה', והנה רואים אנו כיום איך חכם עדיף מנביא, ויש בבית שמש לא רק אלפי אברכים, אלא גם בעלי הבתים מסיימים את הש"ס.

בהתרגשות רבה קיבל הקהל את פניו של כ"ק האדמו"ר מויזניץ שליט"א מבית שמש, שבא לחזק את קהל הלומדים, ואף בירך את המשתתפים ומסיימי הש"ס באומרו: "זכיתם לסיים את הש"ס, לימוד בקביעות דבר יום ביומו, ה' יעזור שתוכלו ללמוד את הש"ס שוב פעם, כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא וזה גם משפיע על כל הבית וחינוך הילדים לתורה ויראת שמים. לכך אברככם שתוכלו ללמוד מתוך מנוחת הנפש ובריאות, ללמוד וללמד לשמור ולעשות".

בסיום דבריו האדמו"ר שליט"א שיבח את הרב משה אבוטבול "כולנו יודעים את הדברים הגדולים שעשה למען בית שמש, השי"ת יתן לו כוחות להמשיך במפעליו הברוכים לעשות למען התורה ולומדיה".

הגאון רבי נתן הכהן קופשיץ שליט"א מרא דאתרא נחלה ומנוחה בירך בברכת כהנים את מסיימי הש"ס ואת מגיד השיעור הגר"פ בלויא שליט"א, וחיזק את לומדי השיעור והמצטרפים החדשים שחפץ הם בידם להצליח, ללמוד ולהבין את הש"ס.

הגאון רבי פנחס אביטן שליט"א ראש ישיבת 'קנין התורה' אמר בדברי ברכתו כי הוא מתרגש לראות את מסיימי הש"ס, ואמר כי לפני למעלה מיובל שנים כשזקינו רבי שמעון וחבריו הגיעו לארץ ממרוקו, נתנו להם לעבוד בייעור ההרים שסביב בית שמש, ואחרי יום עמל היו הולכים לבית הכנסת ללמוד כמה שעות, ולכך מרגש לראות כי המסירות הזו ממשיכה ואנשי עמל שיש להם טרדות רבות מגיעים מדי יום לבית המדרש לקבוע שיעורי תורה ולסיים את הש"ס.

מחיל אל חיל

הגאון רבי אליהו מוגרבי שליט"א רב בית הכנסת 'אשל אברהם' ברמב"ש אמר בדבריו כי חלק בלתי נפרד מההצלחה של מסיימי הש"ס זהו הלימוד בצוותא, שבת אחים גם יחד, ברכת האחדות היא שנותנת כוח ללמוד ולסיים את הש"ס.

כ"ק אדמו"ר מבערגסאז שליט"א הנמצא בעיצומם של ימי השבע ברכות לרגל נישואי נכדתו, הגיע למעמד עם בגדי שבת, ואמר כי למרות השמחה שבמעונו הגיע למעמד בכדי להיות שותף בשמחה כה גדולה של מסיימי הש"ס. בדבריו סיפר כי בסיום בשנת תשמ"ג אמר האדמו"ר ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע כי הדף היומי החל בפולין אבל עכשיו זהו הזמן גם לחבר לעניין גם את יהדות ספרד, ולכן כמה מפעים לראות איך רעיון הדף היומי מתרחב לכל הקהילות. מתחילים עכשיו מסכת ברכות, וזו הברכה הגדולה ביותר, להצטרף ללומדי הש"ס בכוח הרבים.

הגאון רבי חנוך אלבק שליט"א רב בית הכנסת המרכזי ברמב"ש ג', עמד על כך שיום הסיום נקבע ליום ט' בטבת, יום שנקבע בשו"ע ליום תענית, וכותב המשנה ברורה כי הסיבה לתענית היא פטירתו של עזרא הסופר. המיוחדות של עזרא הסופר הייתה שלימד תורה לכל העם, 'כל מבין לשמוע', ולכן רואים מכאן את החשיבות של שיעורי הדף היומי שנערכים בכל מקום ולכל העם, הרבצת תורה ללא מיצרים, ומכאן השמחה הגדולה שמחברת את כל כלל ישראל.

ראש כולל 'אור החיים' הגאון רבי דוד בניזרי שליט"א עמד בדבריו על הפיכתו של בית המדרש ממזרח שמש לבית גדול של תורה, יש מקומות ששומרים על ניקיון הכיסאות, אבל בית המדרש נועד לתורה, וכאן אנו רואים איך לאורך כל היום יש כאן שיעורי תורה וכוללים, כל היום תורה, כך שזה ה'מה טובו' האמיתי. עכשיו אנו בסיום הש"ס, מסופקני אם בשנת תרפ"ד כאשר מהר"מ שפירא זצ"ל תיקן את הדף היומי הוא חשב שזה יגיע עד להן שהגיע, מאות קהילות ספרדיות עם שיעורי הדף היומי, אין זה אלא זכות התורה שנתנה בדורות האחרונים בכדי שנוכל להחזיק מעמד.

הגאון רבי יחיאל יהושע רבינוביץ שליט"א מרבני רמב"ש ג-2 הביא בדבריו במעמד את דברי הגמרא  "אמר אביי תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן", ואמר שרש"י כותב שהיה עושה שמחה לכל התלמידים, וללמדנו כי סיום הש"ס זה לא רק שמחה של אלו שסיימו, אלא כולם שותפים בשמחה שלהם.

מרא דאתרא שכונת בית ומנוחה הגאון רבי משה טוביה דינקל שליט"א אמר כי שמחת הסיום היא שמחה של כל השכונה, זו שמחה שיש בו את הכוח של מרובים העושים את המצווה, ובדורנו שיש כל כך הרבה מרובין הלומדים ומסיימים את הש"ס זו שמחה גדולה ועצומה, שמחה של יותר קדושה, כפי שאנו רואים בברכת הזימון שככל שיש יותר קהל, כך יותר מוסיפים בברכה.

בהמשך דבריו בירך הגרמ"ט דינקל את הרב משה אבוטבול, באומרו כי כיום כולם קוצרים את הפירות שהוא זרע, וכולנו נזכור את כבוד השמים שהרבה בפעליו להקים עיר של תורה. כמו כן בירך את מגיד השיעור הגר"פ בלויא באומרו שאין ספק שזה יש כל כך הרבה שמסיימים את הש"ס בשיעור זה הודות לכל שהשיעור נמסר בשפה מסבירה ומאירת פנים, מתוך חביבות ודביקות.

הגאון רבי בנציון וואזנר שליט"א רב קהילת 'שבט הלוי' ברמב"ש אמר בדבריו במעמד כי מגידי השיעורים בדף היומי צריכים לראות שכל אחד ממשתפי השיעור יצא עמו מדי יום עם דבר תורה מהשיעור, להאיר נושא אחד שכל אחד יוכל לקחת עמו הביתה, וכך יביא את אור התורה לבית. גם לומדי השיעורים צריכים להיות ערוכים לכך לקחת עמהם דברים, וזה מחזק את הקשר לתורה.

הגאון רבי יהושע פטרוף שליט"א רב קהילת חניכי הישיבות בשכונת חפציבה, אמר בדבריו כי בסיום הש"ס אומרים 'כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא", וכולם שואלים הרי כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, אלא מאי כשמגיעים לכאן לשיעור של הגאון רבי פנחס בלויא, שיעור בכזה נעימות והבנה, רואים שגם מי שעדיין בעולם הזה יכול להיות 'בן עולם הבא', כבר כאן הוא רואה את המעין עולם הבא.

קשר של קיימא

כ"ק אדמו"ר מדז'יקוב ויז'ניץ שליט"א אמר בדברי ברכתו שצריך להודות לקב"ה על הזכות שנפלא בחלקינו בדור הזה לראות כל כך הרבה יהודים שמסיימים את הש"ס. התורה היא מתנה גדולה אך לפעמים לא מצליחים להשיג אותה, לאדם שיש פצע בלשון הוא לא יכול להתענג עם דברים מתוקים, אבל החיסרון הוא שלו, לכן צריך להכין כלי קיבול טוב, בכדי להתענג מהתורה הקדושה. במסכת אבות יש 48 קניינים לתורה, יש דברים שנראים לכאורה לא קשורים לתורה, אבל ללמדנו כי שיפור המעשים והמידות זה חלק מההכנה לקבלת התורה, ולהפוך את התורה לקשר עם הקב"ה.

הגאון רבי צבי הכהן דוידביץ שליט"א רב קהילות החסידים ברמב"ש א', אמר כי מגידי השיעורים יכולים להעיד כי יש מיוחדות לשיעורי הדף היומי, בשיעור רגיל ניתן להפסיד שיעור, אבל שיעורי דף היומי אף אחד לא רוצה להפסיד, כל אחד רוצה ללמוד ולסיים, ולכן עתה עם תחילת מחזור חדש יש לקרוא לכולם להצטרף לשיעורי הדף היומי וכך יהיו כולם מקושרים לתורה.

הגאון הגדול רבי יצחק בלויא שליט"א ראש כולל 'שומרי החומות' בבית שמש ואביו של מגיד השיעור, אמר בדבריו במעמד כי הוא לא יכול שלא לברך בקהל רבים על הזכות שנפלא בחלקו שבנו בכורו מסיים פעם שניה את הש"ס בשיעור שמוסר ברבים.

הגאון רבי ברוך קליינמן שליט"א מרא דאתרא שכונת חפציבה אמר כי הוא שמח להשתתף במעמד זה, ולראות עין בעין את היהודים היקרים שמזה שבע וחצי שנים אותי יום יום ידרשון, בגשם ובחום, לא מסתכלים על טרדות, ובאו ללמוד שיעור דף היומי בקביעות.

הגאון רבי יצחק אמסלם שליט"א מו"ץ בבית שמש, אמר בדבריו כי לראות את מסיימי הש"ס זה מחזק ומרגש וגם נותן תביעה אישית לכל אחד ואחד ללכת בעקבותיהם.

מרא דאתרא של קהילת ממזרח שמש, הגאון רבי דוד כהן שליט"א עמד בדבריו על כך שלימוד הש"ס לא רק שהוא מצווה של לימוד התורה אלא זה מעדן את כל הבית ומשפיע על כל הילדים, ואמר משמו של מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל כי לימוד התורה בקביעות זוהי זכות שלא נגמרת, ולכן אשרי חלקם של לומדי ומסיימי הש"ס שמביאים ברכה אל ביתם. בדבריו שיבח את מגיד השיעור רבי פנחס שלומד עם מתיקות התורה ומחבר את כל המשתתפים לסוגיות הש"ס.

כבוד ויקר

אחרי מסכת הברכות, הפתיע הרב משה אבוטבול בשם ועד בית הכנסת, כאשר העניק מתנה טלית עם עטרה מכסף למגיד השיעור הגאון רבי פנחס בלויא, וכן העניק גביעים מכסף לכל אלו שזכו לסיים את הש"ס.

אחר נקרא מגיד השיעור הגאון רבי פנחס בלויא שליט"א לסיים את הש"ס, תוך שהוא שוזר בדבריו את החשיבות של להיות מחוברים לתורה, גם מי שעובד קשה כל היום צריך להיות מקושר לתורה, וזה אנו רואים כאן בשיעור, לימוד מתוך מסירות של ממש, ולכך גם זוכים לראות את הפירות, לראות את מסיימי הש"ס ויש כאלו שכבר מסיימים את הש"ס בפעם השנייה.

לאחר הסיום נקרא הגאון רבי שמואל רז שליט"א להתכבד להתחיל את המחזור החדש בלימוד מסכת ברכות, כשהוא מוסיף ציצים ופרחים על המשנה הראשונה במסכת ברכות, בחשיבות לימוד התורה עם קבלת עול מלכות שמים.

עם תחילת המחזור החדש בלימוד הדף היומי, נכנס לאולם כ"ק אדמו"ר מלעלוב שליט"א, שבירך את הקהל ולומדי השיעור שיצליחו להתמיד גם במחזור הבא, ללמוד וללמד לשמור ולעשות. האדמו"ר שליט"א חיזק בדבריו את החשיבות של לימוד התורה בקביעות, ובירך את כל המסיעים להרחבת מעגל שיעורי התורה וההלכה בבית המדרש.

במעמד השתתפו גם הרבנים: הרה"צ רבי יהודה אליעזר דוד נישלאס שליט"א  אב"ד סערדהאלי, הגאון רבי שלום שאול מונק שליט"א רב קהילת אבי עזרי ברמת חסידים, הגאון רבי יוסף רובינשטיין שליט"א  ראש ישיבת נתיבות התורה, הגאון רבי דוד רייכמן שליט"א רב קהילת בני הישיבות רמב"ש א', הגאון רבי יוסף אברומסקי שליט"א ראש ישיבת "קנין דעת", הגאון רבי אפרים מזרחי שליט"א ראש ישיבת אמרי בינה, הגאון רבי מאיר יונגרייס שליט"א משגיח ישיבת "אור לישרים", הגאון רבי שלמה גבאי שליט"א ראש כולל "הדרום", הגאון רבי משה המבורגר שליט"א מח"ס פניני משה, ועוד.

מיד עם תום מסכת הנאומים, יצא הקהל בריקודים לכבודה של תורה, ואחר הקהל התפזר מתוך התרוממות הרוח והנפש לשמחה של מצוה וחיזוק ללימוד התורה, להתחיל מחדש את שירת התורה "מאימתי קוראין את שמע".

.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture