בג"ץ. צילום: פלאש 90

הכרה זוחלת: בג"ץ ידון במימון ברית למתגיירים רפורמים

בית המשפט העליון ידון בעתירה המבקשת לחייב את הגופים השונים לנמק מדוע הם לא יממנו הליך ברית מילה גם לאלו שמתגיירים בגיור הרפורמי והקונסרבטיבי. כהנא מתכנן להרחיב את הגוף הבוחר את רבני ערים ולקדם מינוי ליברלים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית המשפט העליון ידון מחר (רביעי) בעתירה של התנועה ל"יהדות מתקדמת בישראל" ו"התנועה המסורתית" נגד המשרד לשירותי דת ומערך הגיור הממלכתי בה הם מבקשים מבית המשפט לחייב את הגופים השונים לנמק מדוע הם לא יממנו הליך ברית מילה גם לאלו שמתגיירים בגיור הרפורמי והקונסרבטיבי, רח"ל, כפי שממנים את הליך ברית המילה לאלו המתגיירים בגיור האורתודוכסי.

העתירה, שהוגשה כבר ב-2009, נידונה בפעם האחרונה בבית המשפט ב-2014, קבעו השופטים כי "הסוגיה של ברית מילה כחלק מגיור שאינו אורתודוכסי קשורה קשר בל יינתק בסוגיית הגיור עצמו. על כן, דעתנו היא שלעת הזו אין מקום לדון בעתירה דנא אלא יש להמתין להתפתחויות בהליכים העוסקים בסוגיית הגיור". בהחלטה נכתב, כי "הטיפול בעתירה זו יושהה איפוא כאמור לעיל".

כעת, בחלוף 8 שנים, עם החלפת הממשלה בה היו חברים מפלגות חרדיות ודתיות, והקמת ממשלה בה חברים גם נציגים רפורמים וקונסרבטיבי, בג"ץ מתכנס לדיון המשך בנושא. כעת, ולאור פסיקת בג"ץ מלפני מספר חודשים, לפי המדינה תכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים שנעשו בישראל ותעניק למתגיירים אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות, עולה החשש כי בג"ץ ינצל את ההזדמנות לפרוץ פרצה נוספת בכרם ישראל ודה-פקטו לנרמל את הגיורים הפיקטיביים של זייפני היהדות.

בעתירה, שהוגשה כאמור כבר לפני למעלה מעשור, נטען כי על פי הנוהג הקיים אדם המתגייר בגיור אורתודוכסי זוכה למימון מלא של ברית המילה אותה הוא מבצע כחלק מתהליך הגיור בעוד אדם המתגייר גיור רפורמי או קונסרבטיבי נאלץ לשאת בהוצאות ברית המילה בעצמו בעלות של אלפי שקלים. לטענת העותרים נוהג זה מפלה את העותרים בכל הנוגע למימון ברית מילה לגרים.

עוד נטען בעתירה כי בשורה ארוכה של פסקי דין פסק בית המשפט העליון כי המדינה איננה רשאית להפלות בין גיורים רפורמיים וקונסרבטיביים לבין גיורים אורתודוכסים, אולם יחד עם זאת ולמרות התשתית המשפטית האיתנה האוסרת על פרקטיקות מפלות בין הזרמים השונים ביהדות נמשכת אפלייתם של מאמינים בזרמים הליברלים כעניין שבשגרה.

"רבניות" בגוף הבוחר את רבני הערים

הדברים מגיעים ברקע טיוטת תקנות שפרסם אתמול השר לשירותי דת מתן כהנא, לקראת שינוי דרמטי בהליך בחירת רבני העיר. בטיוטה שנחשפה ב'בחדרי חרדים' מוצגים מספר סעיפים שישנו את כללי המשחק לטובת הציונות הדתית, דבר שיקשה על מינוי רבנים חרדים.

על פי השינויים, השר כהנא מבקש לשנות את הגוף הבוחר, שיגדל יותר ממה שהיה עד כה, והרכב הרשימה תשתנה לטובת מינוי רבנים מהציונות הדתית.

נציגי בתי הכנסיות בעיר שהגישו לעיתים עתירות ועיכובים במינוי רבנים – יבוטלו, במקומם ימונו כל חברי מועצת העיר, לצד רבנים ונציגי ציבור שמחציתם ימונו על ידי השר מתן כהנא בהסכמת ראש הרשות המקומית.

שינוי דרמטי נוסף בטיוטה הוא סעיף שידיח למעשה שורה של רבנים, כך מספר רבנים שמונו קודם 1974 לכל החיים, שעד עתה נותרו על כיסאם למרות השינוי בחוק שקובע גיל פרישה על 75, כעת יעמדו בפני סכנת פרישה. לפי השינוי שמציע השר כהנא, אותם רבנים שמונו לכל החיים יודחו בגיל 80, כך שאלה שחצו את הגיל יודחו מתפקידם מייד עם כניסת התקנות לתוקף.

כמו כן, כהנא מבצע שינויים דרמטיים בגוף הבוחר. בין היתר הכנסת נציגות 'רבניות' כחברות בגוף. בטויטת התקנות של כהנא נכתב: "מחצית נציגי הציבור יהיו רבנים הנושאים במשרות רבניות בעלי מעמד ציבורי בתחומי הרשות המקומית ובכלל זה רבני שכונות, רבני קהילות וראשי מוסדות תורניים ו/או נשות הלכה ונשים העומדות בראש מוסדות תורניים בתחומי הרשות המקומית".

שדולה לחיזוק ושימור הזהות היהודית

בתוך כך, אתמול התקיים אירוע השקת השדולה לחיזוק ושימור הזהות היהודית של המדינה, לראשונה בכנסת ישראל, בראשות יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית). בשדולה משתתפים ח"כ דודי אמסלם, ח״כ יעקב מרגי, ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח״כ אוריאל בוסו, ח״כ משה אבוטבול וח״כ יוסי טייב.

בתחילה פתח ח"כ מעוז. "אני שמח לפתוח את השדולה. המושג ההפוך מהמדינה היהודית, זה 'מדינת כל אזרחיה'. תרבות הפוסט מודרנה רוצה למחוק את הזהויות. החל מהזכות האישית, עבור לזהות המשפחה, וממשיך בטשטוש זהות הלאום. אני שומר את תעודת הזהות שלי, שכתוב הלאום יהודי. לא מוכן להחליף את תעודת הזהות. המטרה הבאה שלהם היא למחוק את הזהות היהודית של המדינה. אנחנו נילחם נגד כל הרפורמות הללו, שפוגעות ברבנות הראשית ומטשטשות את הזהות שלנו".

עוד הוסיף כי "חיזוק ושימור הזהות היהודית של המדינה מתבטא גם בשמירה על הכותל, מקום קודשנו. היחס למסתננים גם הוא קשור לזהות היהודית של המדינה, וזה מה שנעשה במסגרת השדולה".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו השתתף באירוע פתיחת השדולה ומסר כי "אני רוצה להודות על השדולה ועל המאמץ רב השנים. אני ואבי מכירים עשרות שנים ועבדנו ביחד למען אחינו מברית המועצות. אני מאוד מעריך את המחויבות שלך. אנחנו מחוברים לארץ הזאת, לאמונה שלנו, ללאום שלנו. אתה מיטיב להבין מכולם שאנחנו לא יכולים להיות בלי השורשים שלנו. אבל היסוד של קיומנו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture