מסע המועצת: פגישות עם בכירי הממשל ועצרת ענק במנהטן

מה נאמר בשולחן הדיונים לפני ההחלטה על המסע הדרמטי? איזו חסידות תוותר על שמחה בחצר בגללו? מי ישנה את תכניות החורף שלו? ומה מקווים האדמורי"ם להשיג בוושינגטון? >> כך יראה המסע החסידי לגיוס דעת הקהל העולמית נגד ממשלת ישראל >> וגם: האם יצטרפו ראשי ישיבות ליטאיים למסע?

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

משא עולמי: דומה כי זה זמן רב לא התקבלה החלטה כה דרמטית על שולחנה של מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', כמו זו שהתקבלה השבוע. לפי ההחלטה, יצאו מרנן חברי מועצת גדולי התורה לארה"ב, כדי לגייס את דעת הקהל האמריקנית ואולי גם לפגוש את ראשי הממשל: סנטורים, חברי קונגרס ואולי אפילו את צמרת הממשל בבית הלבן. המטרה: הצפת מצוקת החרדים והפסקת רדיפת הדת בארץ, שמרכזה בחוק הגיוס המרחף על בני הישיבות והקיצוצים האכזריים שבוצעו בתקציבי מוסדות החינוך החרדי.

קרא עוד:

[postim]

הורתו ולידתו של הרעיון כבר בחודש אדר הקודם. היוזמה הראשונית הייתה מצידו של כ"ק מרן האדמו"ר מגור, שהציע לכמה אדמו"רים, בהם מרן האדמו"ר מויז'ניץ, לצאת יחדיו לארה"ב ולגייס את יהדות העולם, את ראשי הממשל ואת דעת הקהל נגד ההתנכלות לשומרי הדת בארץ. הנחת היסוד הייתה כי הפגנות בארץ ישחקו לידיהם של עוייני החרדים שיהפכו את הפגנות העוצמה והמחאה החרדיות לעוד כלי במאבק התדמיתי החזית שהם מנהלים נגד הציבור החרדי, לעומת זאת מחאה בחו"ל וגיוס בכירים בממשל האמריקני לטובת החרדים, יאיימו או לפחות יטרידו את מקבלי ההחלטות בארץ שיקלעו לבעיה תדמיתית-עולמית לא פשוטה.  מסיבות טכניות בעיקרן לא יצא הדבר לפועל באותו זמן, והרעיון נגנז.

אולם בינתיים בעוד החרדים לא מתאגדים לכלל החלטה על פעולות נגד מוסכמות, דהרה הרכבת האנטי חרדית ורמסה בדרכה את עולם התורה, את האברכים, את תלמידות הסמינרים ובחורי הישיבות כשכעת היא מתקרבת לקראת תחנה משמעותית במסעה לשינוי פני החברה החרדית: העברת חוק הגיוס.

לקראת ראשית השנה האזרחית החדשה, עתידה ועדת שקד לסיים את עבודתה בעניין גיוס תלמידי הישיבות ולהעלות את החוק להצבעה בכנסת. האפשרות כי הוא יכלול סנקציות כלכליות ואולי אף פליליות, הייתה הסיבה להתכנסותה הבהולה של מועצת גדולי התורה, כדי לגבש דרכי פעולה כנגד החוק המתגבש.

שוברים את הכלים

בימים שקדמו להתכנסות האחרונה, סר מזכיר המועצה הרה"ג רבי מרדכי שטרן למעונותיהם של חברי המועצה, כדי להזמינם אל האספה. לקראת האסיפה  העלה הרב שטרן את ההצעה הישנה, שנשלפה שוב מהמגירה, על שולחן כל אדמו"ר בנפרד, כדי לקבל את הסכמת האדמו"רים כולם להעלות את הנושא לדיון בישיבת המועצה. ההסכמה ניתנה מקיר לקיר.

במהלך האספה, לאחר שהאדמו"רים שמעו סקירה מפי ח"כי יהדות התורה, העלה הרב שטרן לדיון את ההצעה הישנה-חדשה והפעם היא שודרגה, והציעה לכלל חברי המועצה להתלכד יחד לקראת יציאה משותפת לארה"ב.

העלאת היזמה הביאה להתפתחות דיון ער בקרב חברי המועצה. המשתתפים הבהירו כי חובה לגבש תכנית פעולה מסודרת, פרטנית ומדויקת, ולאחר שפרטיה יאושרו, ניתן יהיה לעבור לשלב המעשי.

במהלך הישיבה הוסיף כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא חלק נוסף ליוזמה ואמר כי בטרם יציאת הנסיעה לפועל, יש לשגר משלחת שתכלול אדמו"רים ורבנים למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי שישמע מפיהם באופן בלתי אמצעי את זעקת היהדות החרדית.

אם לא תהיה היענות של נתניהו והבטחה ברורה כי יבטל את גזרות הגיוס ואת הסנקציות הכלכליות הכרוכות בו, יהיה זה אות לשבירת הכלים, והמועצה תיאלץ לצאת לארה"ב כדי לעורר את דעת הקהל.

במהלך הדיון אמר אחד האדמו"רים הבולטים במועצה, כי הוא רואה בנסיעה גם ממד רוחני, מעבר לאפקט הציבורי: "אם יראו בשמים, שמנהיגי הציבור, נוטלים את מקל הנדודים ויוצאים לגולה, בצעד שכרוך במסירות ובמאמצים רבים, אפשר ונזכה כי הדבר יעורר רעש בבית דין של מעלה ונזכה לביטול הגזרות", הטעים האדמו"ר.

בסיום הדיון החליטה המועצה, כי ועדת רבנים שתכלול נציגים מקרב כל חצרות האדמו"רים, תשב ותדון בתכנית ובדרכי הוצאתה אל הפועל.

תנועת מלקחיים

ההחלטה שהתקבלה כאמור פה אחד, קיבלה רוח גבית כשפורסמה בעיתונים המפלגתיים כבר ביום למחרת, כשהסיבה לכך שהיא פורסמה בהבלטה למרות שהפינות בתכנית טרם נסגרו הייתה להפוך אותה למחייבת ולמעשית.

בשלב זה, שלושה ימים אחרי ההחלטה כבר התגבשה ועדת הרבנים וכיוון הפעולה שצפוי לצאת לפועל בלוח זמנים קצר הולך ולובש צורה.

על פי התכניות המסתמנות שהגיעו לידי 'משפחה', מסתמנים בשלב זה שתי אפיקי פעולה משמעותיים. האחת היא עצרת מחאה רבתי בהשתתפות היהדות החרדית בארה"ב, שתתקיים במנהטן או באחד הריכוזים החרדיים בניו יורק, והאחרת היא פגישות עם ראשי הממשל באמריקה. הנטייה היא לכוון כלפי מעלה, כלומר ליזום פגישה של האדמו"רים עם הדרג הבכיר ביותר בממשל האמריקני כדי לשתף אותם ברדיפת הדת ושלילת זכויות המיעוט בישראל, נושא שאמריקה הדמוקרטית חרדה לו מאוד.

"נתניהו הוא כידוע לא כוס התה של אובמה, וסביר להניח שהדברים ייפלו על אוזניים קשובות", אומרים מקורבים לוועדת הרבנים המתגבשת.

הגורמים מוסיפים, כי מטרת העצרת כמו הפגישות עם ראשי הממשל, ליצור מנוף לחץ על מדינת ישראל, שתניח לציבור החרדי את מרחב המחיה הנחוץ לו בארץ, על פי אמונתו והשקפתו.

"גם בעצרת וגם בפגישות עם סנטורים וחברי קונגרס ובכירי הממשל לא יושם דגש על גזרת הגיוס עצמה, הכוונה היא לעסוק בנושא הכללי של רדיפת הדת ושלילת זכויות המיעוט החרדי בארץ לחיות על פי דתו ואמונתו".

בעצרת הזעקה הצפויה, יפנו האדמורי"ם ליהודי אמריקה בבקשה כפולה. ראשית הם יבקשו להפעיל את השפעתם כיחידים וככלל על בעלי כח השפעה ויכולת להטות את דעת הקהל נגד מדיניות הממשלה בארץ, ובנוסף הם יתבקשו להטות אוזנם לזעקת המוסדות העומדים בפני קריסה ולפתוח את לבם וכיסם, לעמוד לימין המוסדות ולחלץ את לומדי התורה בארץ ישראל מהבוץ הכלכלי שנקלעו אליו בגין הקיצוצים.

מראשי הציבור יבקשו הבאים, להפעיל השפעתם על סנטורים, על חברי קונגרס ועל ראשי הממשל וליצור את מנוף הלחץ הנדרש על ראשי השלטון בארץ, כדי לשנות את טעמם כלפי המגזר החרדי.

"ייתכן שגם יחריפו את הטון ויקראו לגורמים עסקיים מקרב הציבור החרדי להפסיק להשקיע בישראל ואף להימנע מכל שיתוף פעולה כלכלי עמה. נראה את ישראל יושבת בחיבוק ידיים, לנוכח המגמה הזו", אומרים הגורמים.

תחמושת אחרונה

ההחלטה כאמור התקבלה בשיתוף פעולה מלא. מועצת גדולי התורה החסידית שבעבר הייתה מפולגת והתחדשה רק בשנה שעברה, מתגלה כגוף יעיל בעל קול אחיד שלא נסדק גם מול חילוקי דעות רבים במרחב הציבורי, אולם על אופן הביצוע של המסע המתוכנן עדיין אין קו אחיד.

לעומת התכנית שככל הנראה זוכה לרוב בין האדמורי"ם שמבקשת לערב גורמי ממשל נגד ממשלת ישראל, ישנם ישנם קולות אחרים הטוענים, כי בשלב זה יש להסתפק רק בעצרת זעקה רבתי, ללא פניה לגורמים רשמיים בשלטון האמריקני.

"העצרת היא שלב ראשון המחאה. אין בכוונת המועצה להשתמש כבר עכשיו בכל התחמושת העומדת לרשותה. מה שברור הוא, שמכיוון שלא ניתן יותר לשתוק מול השלטון שמצר את צעדנו, יש לפעול נגדו. אבל, פנייה מידית לראשי הממשל האמריקאי עלולה לשרוף את הגשרים, ליצור חיץ בלתי הפיך בין המגזר החרדי לשלטון ואולי גם לפעול כבומרנג נגדו. לכן, המועצה תבחן את המשך צעדיה לאחר העצרת, על פי מעשי השלטון הישראלי וכוונתו. אם הוא יקשה עורפו וימשיך להתעלל בחרדים, גם המועצה תחריף צעדיה, בהתאם" אומר ל'משפחה' מקורב לאחד האדמורי"ם במועצה.

נושא נוסף שלא לובן עד כה היא שאלת שיתופם שך הפלגים הקנאים שבארה"ב וחסידויות סאטמר ביוזמה. השאלה עשויה להתגלות כמשמעותית לאור היחסים בין חצירות בולטות במועצת גדולי התורה לבין הפלגים הקנאים, אולם גורמים בחצירות אלו אמרו ל'משפחה' כי גישושים בנושא נערכו כבר וכי ההכרעה תתקבל בסופו של דבר על פי קריטריונים של טובת המסע ולא בשל שיקולי יריבויות היסטוריים, במידה וכאלו קיימים.

אגודה אחת

מהצד האמריקני של המסע כבר החלו להערך אליו. ראשי תנועת 'אגודת ישראל' בארה"ב; הרב שלמה ורדיגר, הרב אברהם ניסן פרל ועוד, כבר התבקשו להתחיל להכין את הנדרש למסע. עם זאת כבר בשלב זה מסתמן כי לא רק עסקנים אגודאיים יקחו חלק בהכנת המסע בארה"ב, אלא גם כאלו הנמנים על קהילות שאינם שייכים ל'אגודה'. כבר השבוע החל הרב שטרן, מזכיר המועצה, בגיבוש רשימת עסקנים בקרב החצרות החסידיות ובקרב היכלי הישיבות הליטאיות, כדי לרתום אותם לגייס את הציבור החרדי להשתתף בעצרת הצפויה.

"'אגודת ישראל' תעשה את המוטל עליה, כדי להביא את ההמונים לעצרת, אך חשוב כי עסקני החצרות והיכלי הישיבות יפעלו במקביל, כדי להביא את האדמו"רים תושבי ארה"ב ואת חסידיהם, ואת ראשי הישיבות ותלמידיהם, כדי שבעצרת זו ישתתפו מאות אלפים מקרב הציבור", מבהירים מקורבים לעוסקים במלאכה.

עוד נודע ל'משפחה', כי למרות שהיוזמה למסע יצאה ממועצת גדולי התורה החסידית, יתכן שלמסע יצטרפו גם מספר מהבולטים שבין ראשי הישיבות הליטאיות. בצד החסידי יש רצון להפוך את המסע לחוצה מפלגות וקהילות, וגם בצד הליטאי לא מסתמנת בשלב זה לפחות, התנגדות. גורמים במועצת גדולי התורה הליטאית אמרו ל'משפחה' כי כל הכרעה כזו תתקבל רק על ידי מרן הגראי"ל שטייינמן שנסיעה שלו עצמו כלל לא עומדת על הפרק, בגין סירוב רופאיו לאפשר לו לטוס לחו"ל.

ל'משפחה' נודע כי כי גורמים בולטים המקורבים לגדולי ישראל מקרב הציבור הליטאי, כבר הביעו עניין במסע, וכי נקודת ההנחה היא כי כל הנראה  גם ראשי ישיבות ליטאיים מקרב חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה יצאו לארה"ב.

עושים היסטוריה

לצד ועדת הרבנים שהתכנסה לדיון ראשון אתמול בערב (ד') וחברים בה הגאון רבי אברהם צבי דירנפלד חבר בד"ץ מחזיקי הדת וראש כוללי עיון של בעלזא, כנציג בעלזא, הרה"ג מרדכי שטרן מזכיר המועצה כנציג ויז'ניץ ורבנים נוספים, הוקם צוות היגוי בראשות חנוך זייברט ראש עיריית בני ברק, שאחראי על הצדדים הטכניים של ארגון המסע.

מה שכבר מסתמן כעת הוא, כי לא יצא ככל הנראה מטוס פרטי ועליו האדמו"רים, וכל אחד יגיע בנפרד ובכוחות עצמו. גם כך, ייתכנו תנודות ושינויים ברגע האחרון.

"את הפרטים הלוגיסטיים של הנסיעה, משאירים לרגע האחרון. כעת עוסקים בצעדים מוקדמים וחשובים של גיבוש התכניות והפרטים הרלוונטיים לעצם המסע", אומרים מקורבים לוועדה.

בחסידות בעלזא מקבל המסע משמעות היסטורית כפולה. שם מספרים כי מדובר במסע היסטורי של ממש, שכן האדמו"ר מבעלזא כבר לא ביקר בארה"ב עשרות שנים, בשונה מחברי המועצה האחרים שביקרו במדינה בעשור האחרון.

במסע הנוכחי יתמקדו האדמורי"ם בארה"ב, כשעל פי גורמים במועצת גדולי התורה, אם הוא יוכתר בהצלחה ואם יהיה צורך יתוכנן מסע נוסף לארצות אירופה מיד אחריו.

מתי יצא המסע לארה"ב לפועל? על פי גורמים בכלל החצירות, הוא צפוי לקרות מהר מאד אולי אפילו בעוד שבועיים. מרן האדמו"ר מויז'ניץ השוהה באנגליה, יגיע ככל הנראה היישר לארה"ב. בחצר כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ – מרכז מוסדות ויז'ניץ, אומרים שהאדמו"ר היה צפוי לצאת לארה"ב בחודש אדר הקרוב, ואפשר כי ייערכו שינויים בתכנית לרגל המסע והאדמו"ר יישאר כעת לתקופה ממושכת יותר, כדי להשיג את יעדי הנסיעה שהייתה צפויה בעתיד.

בחצר מודז'יץ אומרים, כי בעוד שבועיים צפויה להיערך שמחת הבר מצווה של נכד כ"ק האדמו"ר, ואם הנסיעה תתקיים ביום שנועד לחגיגת הבר מצווה, יש נכונות בחצר להקדים את החגיגה או לאחרה, על פי התכניות המסתמנות.

מכיוון שלהבדיל, בארה"ב אמורים לחגוג בימים הקרובים את חגאותיהם של הנוצרים, צוות ההיגוי פועל כדי להשלים את התכניות בהקדם, על מנת להקדים את הנסיעה לפני כניסת השנה הלועזית החדשה שתחול בכ"ט בטבת ולמנוע התנגשות אפשרית בין התכניות לאירועים הצפויים במדינה בתקופה זו.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חד משמעי האדמו"ר מבעלז לא נוסע
ברור במליון אחוז

למה לערבב את נושא הכספים יחד עם הגיוס ?
זה נושא דבילי לחלוטין היות והוא רק יצמצם את הכספים של כלל החסדיות לקופה אחת
וגם שיש חסידות הידוע בטבעה להשתלט על כספים מקופות כאלו

איזה רבנים ליטאים יסעו

אם הבעלזער לא נוסע, זה כבר לא זה

דברי האדמו"ר וויזניץ מאנסי נגד….

אמש הגיעו ראשי ומנהלי אגודת ישראל בארה”ב ​לחוות את דעת מרן האדמו”ר שליט”א כמידי חודש בחודשו במעונו בשיכון וויזניץ במאנסי .

לאחר התייעצות ארוכה בנושאי הגיוס ובעוד נושאים העומדים על הפרק חיווה מרן האדמו”ר שליט”א את דעתו שלא צריך כלל וכלל נסיעה לארה”ב או לשום מקום בחו”ל וכל הנסיעה לא תועיל כלום.

ואם רוצים יכולים לארגן שמרנן האדמורי”ם והרבנים מארה”ב שליט”א יארגנו הפגנה באחדות עם כולם כולל הליטאים וכולי וכולי וכך אפשר לפעול כמו ואפילו יותר מאשר ההפגנה המדוברת כעת והאדמורי”ם מארה”ק יפגינו שם ביחד עם כל היהודים מכל הגוונים בארה”ק.
בסיום דבריו התבטא האדמו”ר שליט”א שכל הסיבה שאינם רוצים שההעצרת תהיה בארה”ק הוא משום פוליטיק גרידא ואינם רוצים באחדות ” הם מחריבי הדור” זעק האדמו”ר.

ללא אחדות לא נראה שום ישועה באופק החופשיים רואים שהחרדים אינם מאוחדים אז הם יודעים שאפשר לשחק איתם. לסיום דבריו אמר האדמו”ר שליט”א שיפעלו שההעצרת תהיה בארה”ק ובחו”ל יארגנו עצרת לאנשי חו”ל .

חיים מאיר, אם כבר העתק הדבק, אז תביא גאולה לעולם, ותצטט בשם אומרו……..

הסיפור אם הקופה הקודמת שקר מאחד שהיה מעורב בסיפור

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture