ח"כ אשר: "הציבור החרדי סובל מהרעבה, אך איננו מצטרפים למחאות קוטג'

את הדברים אמר ח"כ ר' יעקב אשר בפאנל הכלכלי של כנס הנבחרים • מנכ"ל בנק פאג"י: "מוסר התשלומים של המגזר גבוה לאין ערוך לעומת מגזרים אחרים" • יקי רייסנר התריע בדיון כי העברת חוק מע"מ אפס תפגע בקבוצות הרכישה והעמותות

מאות נציגי רשויות חרדיות נאספו בבית הארחה בניר עציון ל'כנס הנבחרים' המסורתי מטעם פורום הרשויות החרדיות של המרכז לשלטון המקומי.

במהלך הדיונים התקיים מושב אקטואלי על יוקר המחיה. את הפאנל הנחה כתב הכלכלה עודד לבינסון.

הנושא הבוער בארנקו של הציבור החרדי הנאבק על קיום נפשותיו במזון מינימלי, זכה להתייחסות רחבה אודות ההיבטים שהביאו למצב הקיים, והדרכים לשנותו.

חבר הכנסת ר' יעקב אשר לא חסך במילים חריפות לתיאור המצב הקשה, וקבע כי הציבור החרדי סובל מהרעבה. הוא יצא חוצץ נגד מהלכי הממשלה לפגיעה בקצבאות האברכיםוהמשפחות בתואנה של 'עידוד תעסוקה': "ברגע שפוגעים במלגות האברכים זוהי פגיעה ישירה במשפחות ברוכות ילדים במוצרי הצריכה הבסיסים שלהם" אמר אשר.

"העובדה שאיננו יוצאים להפגין ברחובות על המצב הכלכלי" הסביר אשר, "היא כי הציבור החרדי מאז ולתמיד מסר את נפשו רק עבור דברים שהם בעירי אמונתו, ואנו רואים זאת בזמן שאנשים יוצאים לרחובות למחות על דברים שונים, אולם גדולי ישראל לא מצטרפים למחאות לחם וקוטג' אלא אך ורק על דברים שהם בנפשנו".

קרא עוד:

[postim]

ר' יצחק רייך ראש מועצת רכסים אמר כי לא צריך להיות איש ציבור או ראש מועצה בשביל להבחין במצוקה של הציבור. הוא תיאר מקרה נפוץ כאשר לאדם מגיע כחוק הנחה בארנונה, אולם את האחוזים הבודדים שהוא כן נדרש לשלם אין לו, וזה גורם לו לקנסות ובעיות מיותרות, ומשם הוא מידרדר עוד. "היום ברכסים יש עמותות שמחלקות לחם לאנשים!" זעק הר' רייך בכאב "את המוצר הבסיסי אין היום לאנשים".

אליעזר גרוס יו"ר בסדנו, אמר כי מהיכרותו רבת השנים עם השוק העסקי "אני בטוח שאם הציבור החרדי יתאחד לגוף צרכני אחד גדול רק בעצם האיחוד ללא נקיטת צעדים משמעותיים יוזיל מוצרים רבים בעשרות אחוזים".

הדוברים השונים הבליטו את העובדה כי גם משפחות המצליחות להמודד ו'לסחוב' את ההואצה החודשית השוטפת, כורעות תחת הנטל כאשר מגיע עת נישואי הילדים. סעיף הדיור הנופל על כתפי ההורים בתקופה הראשונה לנישואי הזוגות הצעירים, או כאשר הוא מועמס על שכמה של משפחה צעירה המשתכרת משכורות מינימום מביישות, מכריע את הכף, ומדרדר משפחות רבות לסחרחורת של חובות ואובדן שליטה כלכלי.

כנס הנבחרים (2)חברי הפאנל בדיון

חבר הכנסת ר' יצחק כהן השווה בין הבעיות ואמר כי שוק הקישואים והדירות זה היינו הך. הכל זה עניין של היצע וביקוש. "פתרונותיו של לפיד דומים לכבאית הבאה לכבות שריפה ובמקום להתיז מים היא מתיזה בנזין- זהו חוק מע"מ אפס!" קבע מי ששימש כסגן שר האוצר בממשלה הקודמת. לשיטתו של איציק כהן, בשלב ראשון יש להסיר חסמים, להוריד עמלות. מה שצריך עכשיו זה למצוא את הבעיות, לשחרר אותם ולהתקדם הלאה.

מומחי שוק הדיור: "יוקר המחיה נעוץ במחירי הדיור"

בפאנל השתתפו גם לא מעט גורמי כלכלה בכירים במגזר החרדי, המכירים את התנהלותו לפני ולפנים, והם קבעו פה אחד כי מצבור החסמים וההגבלות בנושא הדיור והמסתעף הינם גורם משמעותי ביותר ליוקר המחיה.

מנכ"ל רייסדור יקי רייסנר התריע כי העברת חוק מע"מ אפס תפגע בקבוצות הרכישה והעמותות שתימחקנה מהשוק ברגע שהחוק יעבור. על פי הצעת החוק, ההטבה תוענק רק ברכישת דירה מקבלן ואילו העמותות שהוזילו עד היום באופן משמעותי את מחירי הדירות לרוכשיהן לא יוכלו להתמודד והשוק יפגע משמעותית, קבע רייסנר.

ינון שוויקה מנכ"ל בנק פאג"י, אמר "כשמדברים על יוקר המחיה אני חושב שהנושא העיקרי זה המגבלות בתחום המשכנתאות" שוויקה סיפר כי ישנם מגבלות חדשות על מי שנדרש לקחת משכנתא, ומעתה אישור מראש הכולל או רב לא נחשבת אלא אך ורק תלוש משכורת. כמו כן הורה לא נכנס כלווה נוסף אלא כערב משלם. זוהי גזירה קשה נגד נוטלי המשכנתאות במגזר החרדי. "מוסר התשלומים של המגזר גבוה לאין ערוך לעומת מגזרים אחרים" אמר מנכ"ל הבנק המעורה בחיי הציבור החרדי, "כמעט ולא נתקלתי באדם שלא שילם ולא קיבל עזרה מקהילתו" ולכן ההגבלות החדשות הינן מזיקות ובלתי הוגנות.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו