פתרון למצוקת הדיור החרדית? מוזס: דרושים צעדים מיידים

במשרד השיכון הכינו הצעת מחליטים ולפיה יבנו מידי שנה 5,000 דירות ייעודיות לציבור החרדי מידי שנה • מוזס בתגובה: עד שהתוכנית תמומש יקחו שנים. יש פתרון מיידי • בכנסת הקימו שדולה בנושא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

מצוקת הדיור במגזר החרדי: שר השיכון יואב גלנט, הנחה את בכירי משרדו לגבש הצעת מחליטים בממשלה ולפיה יוקצו למגזר החרדי אלפי דירות מדי שנה באזורים חרדיים, או בערים חדשות שיוקמו עבור המגזר החרדי. טיוטת ההצעה נשלחה אל חברי הכנסת החרדים.

בהקדמה להצעה מוסבר כי "נוכח אומדן צרכים העומד על כ-200,000 פתרונות דיור הנדרשים למגזר החרדי עד לשנת 2035, מוצע לקבוע בשלב ראשון יעדים תלת-שנתיים לשנים 2016-2018, כאשר בכל אחת מהן יהיה יעד שיווק שנתי של 5,000 דירות לחרדים, ויעד תכנון להמשך של 6,500 דירות לחרדים בשנה".

אלא שבהמשך ההסבר מתברר כי לא רק דאגה לדירות לחרדים עומדת בראש מעייניהם, אלא הם חוששים כי "בהיעדר מענה לביקוש האוכלוסייה, יפעלו כוחות השוק למציאת פתרונות קהילתיים, תוך זליגה לשכונות מעורבות ודחיקת האוכלוסייה הוותיקה. תופעות אלו גורמות לחיכוכים ולמתחים חברתיים שיש למונעם".

.

בתגובה לפרסום ההצעה, אמר בכנסת ח"כ מנחם אליעזר מוזס, "אני אמנם מברך על כך, אך יחד עם זאת אני חייב לשאול את השאלה: ומה עד מימוש ההחלטה?! מה יעשה הציבור החרדי עד אז? הלא המצוקה נוראה. הצעת המחליטים מצוינת אך מימושה יארך שנים ארוכות. כשבינתיים בשטח חותם משרד השיכון מידי יום על תכניות בנייה לרחבי הארץ והציבור החרדי מודר מהם".

מוזס אמר כי אמנם הכח וההחלטה אם לתכנן עבור המגזר החרדי מצויים בידי ראשי הערים, אך האוצר יכול למנוע זאת על ידי עיכוב הסכמי הגג. "כל ראש עיר הוא מלך בעירו, מחליט כראות עיניו, אך הייתי מצפה מקברניטי הדיור – משרדי השיכון והאוצר, שלא יחתמו על שום הסכם גג עם אותם ראשי רשויות שלא יאשרו חלק מהתכנון עבור הציבור החרדי".

בהמשך דבריו ציין כי רק בימים הללו מתגבש הסכם גג בין האוצר לעיריית רמת השרון לפיו ייבנו בה 40,000 יח"ד כשהעלות לאוצר היא 4 מילארד ₪. "רמת השרון, קרובה לבני ברק, וגובלת עם השכונות הצפוניות שלה. יש בה תשתית מתאימה לציבור החרדי. מדוע ייגרע חלקם מהסכם זה? אותו הדבר בבאר שבע, 8,000 יח"ד וכן בהרצליה 7,000 יח"ד, ומכל הפרוייקטים הללו מודר הציבור החרדי!

"שר האוצר צריך לקחת את השוט הזה של הסכמי גג ולהשתמש בו. הוא צריך לעכב חתימה עד שלא יתברר שיש בתכנית מענה גם לאוכלוסייה החרדית. אמנם, הצעת המחליטים טובה, אך היא איננה נותנת מענה מיידי, ועד שהאוצר לא יתערב בכך, נמשיך לראות גורדי שחקים, ללא מרפסות לסוכה, כדי שהציבור שלנו לא יוכל להתקרב לשם".

Shas parliament member Yoav Ben Tzur seen during a plenum session in the Israeli parliament on December 02, 2015. Photo by Miriam Alster/FLASH90 *** Local Caption *** ????? ???? ?''? ?? ???? ?? ???
Miriam Alster/FLASH90

בתוך כך, חברי הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) ויואב בן צור (ש"ס), יוזמים הקמת שדולה לפתרונות דיור למגזר החרדי. בימים האחרונים החליטו השניים על הקמת השדולה, כאשר הם גם יעמדו בראשה.

בדברי ההסבר להקמת השדולה כתבו השניים כי "אמנם הממשלה מקדמת פתרונות למצוקת הדיור בארץ, מתוך הבנה כי שוק המקרקעין בישראל אמור לתת מענה לדיור לכלל אזרחי המדינה, אולם הפתרונות המבוצעים ע"י הממשלה אשר מטרתם להגדיל את היצע הדירות אינם עונים על צרכי האוכלוסייה החרדית, שכן אוכלוסייה זו הינה בעלת מאפייני דיור ייחודיים, אשר שונים ממאפייני הדיור של האוכלוסייה הכללית, ואין בפתרונות המבוצעים ע"י הממשלה מענה על מצוקת הדיור בקרב אוכלוסייה זו".

Untied Torah Judaism parliament member Yaakov Asher reacts during a Finance committee meeting regarding the 0-VAT law, in the Israeli Parlaiment in Jerusalem on September 04, 2014. Photo by Miriam Alster/Flash90 *** Local Caption *** ???? ???? ??? ???? ?????? ???? ????? ???? ??? ?? ??? ???? ????? ????? ?????
 Miriam Alster/Flash90

הם מסבירים בדבריהם כי גם לחברי הכנסת שאינם נמנים על המגזר החרדי, כדאי להצטרף ליוזמה זו. "קידום פתרונות דיור תוך התחשבות במאפייני המגזר, יועיל הן למגזר החרדי והן בהשפעה על הורדת מחירי הדיור במגזר הכללי, ויהווה נדבך חשוב בפתרון מצוקת הדיור הכללית בארץ".

חברי השדולה יהיו חברי הכנסת: דוד ביטן, מיקי זוהר, חיליק בר, מנחם אליעזר מוזס, יעקב מרגי, רועי פולקמן, ישראל אייכלר, איציק שמולי, אורי מקלב, משה גפני, אראל מרגלית, מאיר כהן, טלי פלוסקוב, ויגאל גואטה.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הפתרון למצוקת הדיור ולבעיית ניגוד האינטרסים בין ראשי הערים למנהל ומשרד השיכון.
הוא להפוך את הסדר הקיים, בו המנהל משווק קרקעות, ומבקש את רשותו של ראש העיר\ המועצה המקומי, ואת הפדיון מעביר לקופת המדינה.
מוצע בזאת להפוך את הסדר הממונה לתכננן ולשווק את הקרקעות תהיה העיריה \המועצה, שבשטחה המגרשים הרלוונטים, שבתורה תבקש אישור מן המנהל
והרוחים יתחלקו בין קופת העיריה לקופת המדינה.
בצורה כזאת יהיה לחץ בכל ישוב על ראש העיר לקדם תוכניות בניה לטובת הדודות הבאים, של תושבי העיר, וגם לעיריה יהיה אינטרס להרויח את כספי המכירה של הקרקעות.
בצורה זאת גם יהיה ניתן לסגור מול כל ראש עיר בניה לציבור באופן רשמי או מוסתר,
במידה מסוימת הצעה זו מפריטה את ניהול ומכירת הקרקעות בארץ מידי גוף אחד שאם הוא כושל, או לא מעונין, הכל תקוע!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture