'משמרת השבת': מאות רבנים ומורי הוראה בכנס מיוחד על מוצרי החשמל החדשים בשבת

בכינוס מיוחד אודות השימוש במוצרי החשמל בשבת בעידן הדיגיטלי השתתפו מאות רבנים ומורי הוראה מכל החוגים ומכל העדות • הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א: "שמירת השבת אינה בעיה ואין צורך למצוא לה פיתרונות" • הגאון רבי מנחם מנדל לובין שליט"א: "הפעלת חשמל היא יצירה שחשיבותה גדולה מאוד ומכאן גם מקור האיסור" • הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א: "חלק מעול הרבנות זה לברר את המציאות הטכנית בכל עניין" • הגאון רבי יצחק דרזי שליט"א: "אין ספק שרישומים דיגיטליים יש בהם מלאכה" • הגאון רבי יצחק מרדכי רובין שליט"א: "במכשירים של ימינו יש להשקיע עשרות שעות כדי להגיע לבירור המציאות לאשורה" • בכינוס הוצגו עדכונים על הנידונים ההלכתיים והטכניים ואפשרויות השימוש במכשירים הדיגיטליים בשבת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

ביום חמישי האחרון התקיים בבני ברק כינוס מיוחד לרבנים, מורי הוראה ויושבי על מדין מכל העדות והחוגים ומכל רחבי הארץ. הכנס המיוחד שנערך על ידי ארגון 'משמרת השבת' עסק במוצרי חשמל בשבת בעידן הדיגיטלי.

במהלך הכינוס הוצגו לרבנים שליט"א פרטים טכניים ונידונים הלכתיים אודות המכשירים השונים הקיימים היום, על דרכי פעולתם ועל ההיבטים ההלכתיים הנוגעים לעידן הדיגיטלי.

את הכינוס פתח הגאון רבי אליהו בייפוס שליט"א מרבני 'משמרת השבת' שסיפר על הקמת הארגון ועל הסייעתא דשמייא הגדולה שליוותה ומלווה את הארגון מיום הקמתו. כאשר רבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל יזם את הקמת הארגון ואף נתן לו את שמו.

מרן הגר"נ קרליץ שיבדלחט"א, הוסיף כי תפקידו של הארגון אינה דווקא למצוא פתרונות לשימוש במכשירים בשבת, אלא לבדוק את המציאות הדיגיטלית ולברר את המותר והאסור אליבא דהלכתא.

מאז מלוים את הארגון, בהכוונה, הלכה, עצה וסיוע, מרנן גדולי ישראל שליט"א ובראשם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א.

משמרת השבת- כנס מורי הוראה (3)

הגר"א בייפוס סקר את ההתפתחות העצומה שחלה בארגון מאז הוקם וציין את ההיענות הרבה של חברות גדולות לפניותיהם של רבני הארגון. הוא אף הציג את מטרותיו של הארגון בשלושה קווים מנחים:

א. לברר את המציאות הטכנית ברמה גבוהה ומקצועית ולהביא בפני מרנן ורבנן את הנידונים הזקוקים להכרעה הלכתית. ב. למצוא פתרונות ברמה הטכנולוגית כך שהמדע ישרת את השבת ולא חס וחלילה להיפך. ג. לעמוד בפרץ בפני ביטול ועקירת השבת על ידי הפעלת כל העולם בשבת כבחול באמצעים דיגיטליים.

"מרן החזון איש זצ"ל אמר שאמנם פיקוח נפש דוחה את השבת, אך אינו דוחה "ביטול השבת". לגבי ה'רישום הדיגיטלי' יש לדעת שאיסורו אינו מדין רישום בשבת אלא מדין איסור מלאכת בונה. כפי שכתב מרן החזון איש על חשמל שיש בזה 'ממוות לחיים'. אמנם יש שסוברים שהאיסור בהפעלת חשמל בשבת נובע ממלאכות אחרות כגון 'מכה בפטיש', 'מוליד ריח' או 'מבעיר', וכל דעה כסברתה, אך מכל מקום, אין ספק שזאת היצירה המרכזית של ימינו שבאמצעותה פועל העולם כולו ושימוש ביצירה זו אסור בשבת", אמר הגאון הרב בייפוס.

הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א ראב"ד בד"צ בני ברק שנשא דברים בכינוס אמר כי היום ברור לכולם שכל פעילות חשמלית בשבת אסורה בוודאי. "אם אומרים ששמירת השבת היא "בעיה", צריך למצוא "פיתרונות". אבל אם יודעים שזו מצווה, אין צורך למצוא פיתרונות", אמר הגר"ש.

הגר"ש הוסיף כי עם ישראל חייב הכרת הטוב עצומה למשמרת השבת על כך שלקחו על עצמם לעמוד בשער ולהתריע בפני הציבור על החששות שיש במכשירים שבחלק גדול מהמקרים לא עולה על דעתו של המשתמש שיש בהם משום חילול שבת. למותר לציין הוסיף הגר"ש כי יש להכיר תודה לארגון על-כך שמוצאים את הדרך להשתמש במכשירים החשמליים החדשים ללא חששות, ולא על ידי סברות דחויות כמו מכשירי "גרמא" וכדומה.

"אף אחד לא היה מעלה בדעתו להמציא סברות כאלו להלכות שחיטה, ואיש לא היה מתייחס לסברות דחויות בענייני נישואים וגיטין", סיכם הגר"ש והתייחס לימים אלו, ימי חודש אלול שבהם על כל יהודי לפשפש במעשיו בבחינת "נחפשה דרכנו". "עלינו לפשפש ולבדוק את מעשינו ולוודא שלא ניכשל חס ושלום בחילול שבת, במיוחד בתחום זה של מכשירי חשמל שנראים תמימים ופשוטים אך מורכבותם גדולה לאין שיעור".

מטרתו של הכינוס הייתה לתת בידי הרבנים שליט"א מורי ההלכה המורים לעם את אשר יעשו, את הכלים להתמודד עם נידונים מורכבים של העידן החדש במכשירי החשמל שהפכו דיגיטליים. בעניין זה סיים הגר"ש רוזנברג ואמר כי אל להם לרבנים למהר ולענות על שאלות מסוג זה, ויש לבדוק היטב, לדרוש ולחקור כדי להבטיח שאין בדבר חילול שבת לא עלינו.

משמרת השבת- כנס מורי הוראה (2)

הגאון רבי מנחם מנדל לובין שליט"א עמד על העיקרון שבמלאכות שבת. הגרמ"מ הסביר כי "מלאכות שבת אינן תלויות בכמות העמל והטורח אלא במלאכת מחשבת, מלאכה שהיא יצירה. כמו שכתוב בירושלמי שרבי יוחנן וריש לקיש סידרו כל מלאכה לאב המתאים, ומלאכה שלא מצאו לה אב, העמידו על "מכה בפטיש".

"רואים איפה שגישתם של רבי יוחנן וריש לקיש הייתה לבדוק בכל מלאכה האם יש בה משום חשיבות של יצירה. לא ייתכן שהיצירה החשובה ביותר בזמן הזה שהיא החשמל שמפעיל את כל העולם, ובלעדיו העולם שובת, לא תיקרא מלאכה למרות חשיבותה הרבה".

הגרמ"מ הבהיר כי נימוקים ד"אינו מתכוון" ו"גרמא" יש בהם סברות דקות ועדינות ו"לא כל מה שנראה בהשקפה הראשונה הוא באמת כך כפי שמתברר בפועל בעיון בסוגיות לעומק".

הגרמ"מ חידד את הרגישות הגדולה שיש במכשירי החשמל של ימינו בהם לכאורה אין כל מאמץ של "מלאכה" אך הם מבצעים יצירה של ממש.
הגאון רבי יצחק מרדכי רובין שליט"א בעל מח"ס 'ארחות שבת' עמד על הנקודה המרכזית אודות מכשירי החשמל הדיגיטליים של ימינו בהם קשה להכריע משתי סיבות. האחת, מדובר במכשירים חדשים שגדולי ופוסקי הדורות הקודמים לא התעסקו עמם. והשנייה, שיש להשקיע עשרות ומאות שעות ולערוך בירורים וניסויים רבים כדי להגיע לבירור המציאות לאשורה.

הגאון שליט"א שמכיר מקרוב את הנושא העיד על רבני ארגון 'משמרת השבת' שאינם מחפשים חומרות שלא מן הדין. "הכל נשקל בפלס לפי צרכי השעה והמקום" אמר הגאון והוסיף כי "כאשר במשמרת השבת נותנים הכשר למוצר עושים זאת מתוך מגמה שהדבר יהיה ללא שאלות כלל ולא כ'שאלה שהורה בו חכם'. ואף שהדבר כרוך בהוצאות גדולות ובחובות גדולים שנטלו על שכמם, נעשה הכל לשם שמיים כדי למנוע חילול שבת בעם ישראל".

הגאון שליט"א חידד את הדברים ואמר כי "בבית המדרש בו גדלנו התייחסו לחשמל כחשש דאורייתא, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל קרא לאברך שהוציא ספר והורה לו להדפיסו שנית, בגלל שנקט שם להקל בהדלקת פלורוסנט ע"י גוי לצורך מצווה. גם מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל שאמר שעד סוף ימיו לא הבין את דעת החזון איש על חשמל, אמר שמי שמקל בזה נגד החזון איש הרי הוא 'קל דעת'", והדברים מדברים בעד עצמם.

הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א תלמידו המובהק של מרן בעל ה'שבט הלוי זצ"ל ציין כי ייחודיותו של ארגון משמרת השבת הוא בכך "שלא מנסים למצוא "פיתרונות" שאינם "גלאט" לדברים שאסור להשתמש בהם בשבת. אלא מבקשים לברר את מהותם של אותם מוצרים חדשים שבמילא משתמשים בהם ובגלל החידושים יש ומתעוררים בהם כל מיני חששות ואיסורים חדשים. כל זה בכדי לסדר שיהיה אפשר להשתמש בהם ללא כל חשש בצורה שהיא גלאט".

הגרמ"ש שליט"א הזכיר את מרן בעל שבט הלוי זצ"ל, ואמר כי "מו"ר זצ"ל עורר מאוד על עניינים אלו, לא רק מצד החששות ההלכתיים שיש, אלא גם מצד ה'זילותא דשבתא' והמכשולות הרבים שיכולים לצאת מכך". הוא ציין כי במונח 'עבירה גוררת עבירה', יש לעיתים שה"גוררת עבירה" חמורה יותר משאר העבירה שלפניה… "מחמת זה החמירו לפעמים באיסורים דרבנן יותר מאיסורי תורה, כיון שהם הגדרות השומרים שלא יפרצו לארמון המלך", אמר הגרמ"ש.

משמרת השבת- כנס מורי הוראה (4)

הגאון שליט"א פנה למאות הרבנים שגדשו את האולם ואמר כי "לפעמים יותר קל רק ללמוד את הסוגיות, אבל חלק מהעול של הרבנות זה לברר את המציאות הטכנית בכל דבר ולכן חשוב לחזק את 'משמרת השבת' שעמלים וטורחים לעשות זאת".

הגאון רבי יצחק דרזי שליט"א תלמידו המובהק של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומרבני משמרת השבת אמר כי "אין ספק שרישומים דיגיטליים יש בהם מלאכה כמו שהזכירו קודם את הירושלמי מרבי יוחנן וריש לקיש שהם קבעו מה היא תולדה לפי חשיבות המלאכה ולא לפי השייכות לאב. וכפי שפירשו המלבי"ם ורש"ר הירש".

עוד אמר הגר"י כי "בעל 'תרומת הדשן' כותב שגם דברים שהם מאוד נגד סברת הלב אי אפשר להקל בהם ללא ראיות ברורות. ובב"י כותב ע"פ הירושלמי שגם מי ששמע מרבו פעמים רבות כשערות ראשו שמותר, אלא שלא בא מעשה לפני רבו ג' פעמים והתירו, אינו יכול להתיר ללא ראיה ברורה…"

"יש דגם של מד מים דיגיטלי שפועל בשבת כבחול, אלא שבשבת לא רשום עליו הצריכה אלא המילה "שבת". מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר על זה שהרי הוא כאוכל חמץ בפסח בנימוק שכתוב עליו 'כשר'", סיפר הגר"י שבסיום דבריו חיזק עד למאוד את הצוות המסור של 'משמרת השבת' שעוסק ללא לאות במציאת וסידור פיתרונות טכנולוגיים כך שלא תהיה לאנשים כל השפעה על הרישומים הדיגיטליים בשבת".

בהמשך הכינוס, הוצגו בפני מאות הרבנים שליט"א נידונים שונים במכשירים דיגיטליים והמחשת הפתרונות האפשריים. מר גבי כהן, הנדסאי אלקטרוניקה בכיר ומנכ"ל חברת 'גלביט' המייצרת את התקני 'משמרת השבת', סיפר לרבנים אודות התהליך המורכב של בניית הפתרונות המושלמים למקררים ומקפיאים ומזגני אינוורטר. פיתרונות שמנתקים פיזית את כל החיישנים והלחצנים הגלויים והנסתרים שבאותם מכשירים.

מר כהן הרחיב וסיפר על המחקר האין סופי הנערך לכל דגם ודגם מתוך מאות רבות של דגמים הקיימים היום בעולם וציין כי מטרתה של ההשקעה הגדולה היא להגיע לכל יהודי בארץ ובעולם ולכל המגזרים ולתת את לכולם את האפשרות לשמור שבת לכתחילה ללא כל חשש.

עוד הסביר מר כהן על העניינים הטכניים שבמכשירים החדשים, ועל המחשב שנמצא בכל מקרר שפעילותו גורמת מיידית לשורה של הפעלות כתוצאה מפתיחת הדלת, ועל המכשלות הגדולים שיש במכשירי חשמל, בגלל רכיבים נסתרים שפועלים פעולות חשמליות שונות באופן ישיר. הוא ציין כי למרות הטעות הנפוצה, התברר כי חלק מהפעולות אינן מבוטלות בחלק מהתקני השבת המצויים. "מסיבות אלו כל אחד חייב לברר על המכשירים שבביתו, שגם אם לפעמים נראים פשוטים וכמו שהיו פעם, הרי שהיום הם פועלים עם מערכות רבות נוספות ורובן לא ניכרות כלפי חוץ". אמר מר כהן.

הרב יהודה היינריך – הנדסאי חשמל בכיר, דיבר אף הוא בפני הרבנים והסביר את צורת פעולת הרישום והמיתוג הדיגיטלי. על צורת פעולת החיישנים, על התוכנות הסבוכות המפעילות את המוצרים ועוד. "לדוגמא, במקררים רבים קיימים מספר חיישנים במיקומים שונים, ואדם ששולף מגירה בצד אחד אינו יודע ששינה את זרם החשמל בחיישן שליד המגירה וגרם להפעלת מנוע המטה את זרימת האוויר לצד זה", הוא ציין כי כמעט לא ניתן לסדר את התכנה כך שתעבוד בשבת באופן המותר. זאת בשל העובדה שישנם מיליארדי קודים, צירופים מיוחדים, גרסאות שונות ומורכבות רבה במכשירים, עד כדי כך שגם היצרנים עצמם אינם יודעים את כל הפרטים.

"זאת הסיבה שגישת 'משמרת השבת' היא לנתק באופן פיזי כל חיישן או לחצן על מנת להבטיח שלא יהיה שום מקום וחשש לחילול שבת", אמר הרב היינריך וציין את המכשלות השונים המצויים במכשירים, ואת המומחיות הרבה הנדרשת לגלותם. את דבריו ליווה בתמונות ומצגות שהמחישו את מורכבות המכשירים ודרכי פעולתם, ואת הפיתוחים השונים למוצרים הדיגיטליים החדשים כדי שלא יהיה בהם כל חשש חילול שבת.

מאות הרבנים שהשתתפו בכינוס קיבלו עם סיומו מארז ובו ספרים וחוברות המכילים מידע טכני והלכתי רב, הכולל גם מידע עדכני על המכשירים השונים, הנידונים הקשורים בהם לעניין שבת והפיתרונות האפשריים באמצעותם מותרים מכשירים דיגיטליים לשימוש בשבת.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture