צילומים: הבית הלבן, מחלקת המדינה

גורם ישראלי אחרי הפגישה: "לא צפוי להיחתם הסכם נורמליזציה עם סעודיה"

פרטי הפגישה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי נחשפים: הגרעין האיראני, הפלסטינים, ממשל ביידן, עסקאות נשק, החשש מטורקיה בהר הבית, וגם עיר העתידית של סעודיה. נתניהו לח"כים: "אל תאמינו לכל דיווח לא מדויק בתקשורת על פגישות חשאיות לכאורה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

גורם ישראלי שצוטט ב'כאן חדשות' אומר כי למרות הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן – לא צפוי להיחתם בקרוב הסכם נורמליזציה בין המדינות. לפי אותו גורם: "הפגישה לא מסמלת פריצת דרך להסכם. זה לא יקרה כל כך מהר, והתגובות בסעודיה מוכיחות את המחנות במדינה, בין אלו שתומכים בהתקרבות לישראל – לבין אלו שמתנגדים".

ב'חדשות 12' דווח כי מצד נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הייתה ציפייה שפגישה פנים אל פנים תאפשר לסעודים לעשות צעד נוסף אל עבר נורמליזציה ותאפשר הצהרה גלויה, אך גורם מדיני בכיר מצנן את ההתלהבות: "למרות מאמצי השכנוע של פומפאו ונתניהו, הסעודים הבהירו שהם לא בשלים בשלב הזה לעשות את הצעד הנוסף. לכן אין מה לצפות לטקס נוסף בתקופה הקרובה".

על פי הדיווח של דנה ויס, במהלך השיחה עם נתניהו הזכירו הסעודים את הבעיות הפנימיות שלהם בדעת הקהל והבהירו שהם עדיין לא בשלים לנרמול היחסים, אך ההערכה היא שזה לא סוף פסוק. נתניהו וראש המוסד יוסי כהן משקיעים רבות ביחסים עם הסעודים, והפגישה בין הצדדים מהווה איתות לנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן וגם לאיראנים.

דיפלומטים בכירים ממדינות ערב אומרים שצוטטו בדיווח של רועי קייס אמרו כי מצד אחד הסעודים מאוד חפצים בהרחבת שיתוף פעולה עם ישראל כדי להתמודד עם האיומים באזור, ובראשם איראן. לצד זאת, הם עדיין בוחנים בזהירות את נושא הנורמליזציה, שכן מעמדם בעולם הערבי והאסלאמי רגיש ושונה מהאמירויות ובחריין שקיבלו אור ירוק מסעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל.

אותם דיפלומטים הזכירו בהקשר הזה את היותה של סעודיה הוגת יוזמת השלום הערבית, וזאת שבשטחה נמצאים שני המקומות הקדושים לאסלאם. "לא יהיה חכם מצד סעודיה להפנות עורף לחלוטין לפלסטינים", אומרים אותם דיפלומטים. על פי הדיווח, בסביבתו של יורש העצר בן סלמאן תומכים בהתקרבות לישראל, אך בסביבת המלך הסעודי מתנגדים.

בכירים סעודים שצוטטו ב'ישראל היום' אמרו כי הנושא העיקרי שעליו דנו נתניהו ובן סלמאן בפגישתם היה הקמת חזית אחידה מול איראן וממשל ביידן המסתמן. על פי הבכירים הסעודים שמעורים בפרטים, בסעודיה בטוחים שביידן ואנשיו כבר הכינו תוכנית להסכם חדש עם האיראנים ומעוניינים למזער נזקים. כמו כן ציינו כי ריאד רואה בישראל את בת הברית החשובה ביותר בסוגית האיום האיראני.

למרות ההתחממות הפומבית ביחסים בין שתי המדינות, הבכירים הסעודים מדגישים בשיחה עם דניאל סיריוטי כי לפי שעה, יסתפקו בריאד בסטטוס היחסים הנוכחי עם ישראל. הדברים האלו נאמרו אישית על ידי בן סלמאן לנתניהו, אך יחד עם זאת בן סלמאן הציג לנתניהו סקרים של מכון מחקר בעל שם עולמי, שהראו כי כמעט מחצית מהסעודים תומכים בנרמול היחסים עם ישראל.

נושא נוסף שבו דנו באריכות ראש הממשלה ויורש העצר בן סלמאן הוא הסוגיה הפלסטינית. הסעודים מעוניינים בחידוש המשא ומתן עם אבו מאזן ובהגעה לסיכום עקרוני על הסדרה בעזה בחסות מצרית. עוד נודע כי הסעודים מוכנים לסייע בהעברת כספים והפניית תקציבים לרשות הפלסטינית ולרצועה.

עוד דווח כי אל מול הסוגיה הפלסטינית, צף ועלה החשש הסעודי מטורקיה והפעילות של הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן ו"עמותות הצדקה" של הטורקים בהר הבית. ישראל תאפשר לסעודים להפעיל עמותות צדקה במזרח ירושלים במטרה לבלום את השפעת ארדואן. כמו כן ישראל תתמוך בשילוב נציגים סעודים במועצת הווקף האסלאמי בהר הבית.

ב'גלובס' דווח כי במפגש עלה גם נושא המתקפות של המורדים החות'ים בתימן על מתקני נפט ואתרים אחרים בערב הסעודית. סעודיה מעוניינת ברכש של מערכות ישראליות להגנה מפני מתקפות כאלו. בשולי המפגש קיבל נתניהו הסברים מבן סלמאן על הפרויקט השאפתני שלו – "עיר העתיד" של סעודיה: העיר שתוכננה ונבנית כעיר דיגיטלית מתקדמת, שמשלבת תיירות לחופי הים האדום ומרכז לטכנולוגיה עילית.

גורמים מדיניים ישראליים וסעודיים שצוטטו בדיווח של דני זקן מסרו כי במפגש לא הוסכם על הסכם בין המדינות דוגמת ההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות. לדבריהם, הנושא עלה בשיחה, אך העמדה הסעודית הרשמית של המלך בן סלמאן, כפי שפורסמה על ידי שר החוץ שלו בראיונות עיתונאיים, היא כי הדבר כרוך בהתקדמות במישור הפלסטיני.

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה תא"ל אבי בלוט, היו במשלחת לערב הסעודית עם ראש הממשלה. בלוט התלווה לנסיעה ללא ידיעת הרמטכ"ל אביב כוכבי. הממשלה לא מינתה ממלא מקום לראש הממשלה בעת היעדרותו ונתניהו לא עדכן את הצבא בנסיעה ל"מדינת אויב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לח"כי בישיבת הסיעה הסגורה: "אל תאמינו לכל דיווח לא מדויק בתקשורת על פגישות חשאיות לכאורה". כשנשאל כך כך בחלק הפתוח של הישיבה אמר כי "מעולם לא התייחסתי לדברים כאלה במשך שנים ולא אתחיל בזה עכשיו. אני רק יכול להגיד לכם שלאורך שנותי כראש ממשלה לא חסכתי שום מאמץ כדי לחזק את מדינת ישראל וכדי ולהרחיב את מעגל השלום. בעזרת ה' הצלחנו לעשות זאת עם שכנותינו באמירויות, בחריין, סודאן ואני מקווה שהמעגל הזה ילך ותתרחב".

שר החוץ הסעודי, פייסל בן-פרחאן אל סעוד, הכחיש את הדיווחים על הפגישה ואמר כי נכחו בה "גורמים סעודים ואמריקאים בלבד". עוד אמר שר החוץ הסעודי: "ראיתי דיווחים רבים על כך שיורש העצר נפגש עם בכירים ישראליים – לא התרחשה פגישה כזאת". מנגד, עיתון ה'וול סטריט ג'ורנל' דיווח כי מקורות סעודיים רשמיים אישרו את הדיווחים בישראל על הפגישה.

גורם סעודי אמר לעיתון כי השיחה עסקה בסוגיית הנורמליזציה בין שתי המדינות וההתמודדות המשותפת עם האיום האיראני. עוד נמסר כי הפגישה ארכה מספר שעות, אך לא הושגו בה הסכמות מהותיות. בכירים יודעי שצוטטו ב'ווינט' אמרו כי יורש העצר הסעודי לא התנגד שהפגישה החריגה בינו לבין ראש הממשלה הישראלי תפורסם.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ תקף את נתניהו ואמר היום בישיבת הסיעה של כחול לבן כי "הדלפת הטיסה החשאית של ראש הממשלה הינה צעד חסר אחריות. לא כך אני נוהג. מעולם לא נהגתי כך ומעולם לא אנהג כך ואני חושב שבהקשר הזה אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים".

אתמול (שני) הותר לפרסום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן טסו אתמול לסעודיה. השניים נפגשו במדינה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. השניים חזרו ארצה כעבור מספר שעות. בלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה כי הם "לא מתייחסים", אך הצנזורה אישרה את פרסום הידיעה שמגיעה מפי "גורם ישראלי".

לפי נתוני אתרים למעקב אחרי טיסות, השניים המריאו מנתב"ג במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל בשעה 19:50, בטיסה ישירה לעיר החוף ניאום – שנמצאת בדרום מפרץ אילת, באזור מצרי טיראן, בשטחה של סעודיה. המטוס נחת בשעה 20:30, ולאחר כשלוש וחצי שעות על הקרקע, המריא בשעה 23:50 בחזרה לישראל. המטוס נחת בנתב"ג בשעה 00:50.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture