דיווחים באיראן: ראש תכנית הגרעין האיראנית חוסל באזור טהראן

כלי תקשורת במדינה דיווחו כי מוחסן פח'ריזאדה, המוכר כאבי תכנית הגרעין הצבאית, חוסל ביחד עם שומר ראשו. הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית הכחיש את הדיווח, אך במשמרות המהפכה מיהרו לאיים בנקמה. נתניהו סימן אותו בעבר: "זכרו את השם הזה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

כלי התקשורת באיראן מדווחים כי מדען בתכנית הגרעין הצבאית של המשטר חוסל באזור טהרן. לפי החלק מהדיווחים בתקשורת האיראנית המדען שחוסל הוא מוחסן פח'ריזאדה – אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. פח'ריזאדה עמד רשמית בראש ארגון ממשלתי תחת השם "הארגון לחקר הגנה חדשה", ארגון הנמצא ברשימת העיצומים של מועצת הביטחון של האו"ם.

על פי הדיווח, פח'ריזאדה חוסל בבירה על ידי אלמונים שירו בו מטווח קצר ויחד עמו נהרגו גם שומר ראשו. כוחות הצלה איראנים שהגיעו למקום, הבהילו אותו לבית חולים, שם לפי הדיווחים, נכשלו ניסיונות ההצלה והכריזו על מותו. ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית "אל עאלם" טען את החיסול ביצעו אנשי המוסד. עוד נטען כי לפני שחוסל, פרץ קרב יריות בין צוות הביטחון של המדען לבין גורמים אלמונים.

הדיווח טרם אומת רשמית על ידי שלטונות הרפובליקה האסלאמית, אך במשמרות המהפכה הצהירו זמן קצר לאחר הדיווח כי "איראן תנקום את הרג המדענים כפי שעשתה בעבר". מנגד, דובר הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית הכחיש כי את קיום האירוע, דובר תוכנית הגרעין האיראנית, בהרוז כמאלונדי, אמר "שלומם של כל המדענים בסדר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפח'ריזאדה במהלך נאומו בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים: "חלק מרכזי בתכנית היה להקים ארגונים חדשים שימשיכו את העבודה. כך ניסח זאת ד"ר מוחסן פח'ריזאדה, ראש פרויקט אמאד, זכרו את השם הזה, פח'ריזאדה", כך נתניהו.

נתניהו ציטט מתוך מסמכי הגרעין את ההנחיה של פח'ריזאדה: "ולהלן הנחייתו: המטרה הכללית היא להודיע על סגירתו של פרויקט אמאד, אבל אז הוא מוסיף: "פעילויות מיוחדות" – אתם יודעים מה זה – "ימשיכו להתבצע תחת הכותרת של 'פיתוח ידע מדעי'", ולמעשה זה בדיוק מה שאיראן המשיכה לעשות. היא המשיכה את העבודה הזאת באמצעות שורה של ארגונים במהלך השנים, והיום, ב-2018, העבודה הזאת מבוצעת ע"י SPND, זהו ארגון בתוך משרד ההגנה האיראני. לא תופתעו לשמוע ש-SPND מנוהלת ע"י אותו אדם שעמד בראש פרויקט אמאד, פח'ריזאדה, וכמובן, שלא במקרה, רבים מאנשי המפתח ב-SPND עבדו תחת פח'ריזאדה בפרויקט אמאד".

פח'ריזאדה היה מדען גרעין איראני הממונה על פיתוח הנשק במדינה. הוא הוביל את תכנית הגרעין בכל גלגוליה לאורך 20 השנים האחרונות – הן בשנים בהן איראן חתרה לפצצה באופן גלוי והן בשנים בהם התקדמה במחקר גרעיני באופן סמוי. פח'ריזאדה היה קצין במשמרות המהפכה, ופעל תחת משרד ההגנה האירני, תחת השר אמיר חאתמי והוא נהנה מציר קשר אישי וישיר למנהיג איראן, איתאללה עלי-ח'אמנהאי. פח'ריזאדה קיבל תואר פרופסור לפיזיקה גרעינית מאוניברסיטת האמאם חוסיין בטהרן.

חיסולו של פח'ריזאדה מצטרף לשורה ארוכה של חיסולי מדעני הגרעין, כצוואר בקבוק משמעותי בכל הקשור לקידום תכנית הגרעין במדינה. לאורך שנות המשא ומתן בין איראן והמעצמות לקראת ההגעה להסכם הגרעין, דיווחים בתקשורת העולמית ייחסו לישראל ולארגון האופוזיציה האסלאמי הפועל באיראן – מג'אהדין ח'לק – שורת חיסולים של בכירי תכנית הגרעין.


זירת החיסול


נתניהו מסמן את פח'ריזאדה לפני שנתיים


המסמך מתוך המצגת של נתניהו


המדען שחוסל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture