צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

מרתון חקיקה • המרד בכחול לבן מתרחב; יו"ר ו' הכנסת נכנס לבידוד – פינדרוס מחליפו

הכנסת דנה בהצעה לפיה תקציב המדינה החד-שנתי ל-2020 ול-2021 יובא לאישור הכנסת בקרוב. הקואליציה מתקשה בהשגת רוב לדחיית פיזור הכנסת. חברת הכנסת מיכל קוטלר-וונש הצטרפה לשר לשעבר אסף זמיר ולח"כים רם שפע ומיקי חיימוביץ': "הגיעה העת לבקש את הכרעת הריבון"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הקואליציה מתקשה להשיג רוב בוועדת הכנסת, שצפויה להכריע היום (שני) על דחיית פיזות הכנסת, לאחר שחברת הוועדה, ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) אובחנה בנגיף הקורונה, ולא תוכל להשתתף בהצבעות, ויו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג – אף הוא מכחול לבן – נדרש להיכנס לבידוד. ייתכן שגם חברי כנסת נוספים מהמפלגה יידרשו לכך – ולא יוכלו להצביע.

במקביל, בכחול לבן מתרחב המרד ונראה שהרוב במליאה לשינוי החוק ולדחיית הבחירות מצטמצם עוד יותר. לצד אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע מצטרפת גם חברת הכנסת מיכל קוטלר וונש שמתנגדת לפשרה. "‏מונעת מאחריות לאזרחי מדינת ישראל, תמכתי בממשלת האחדות. אותה אחריות מחייבת כעת לשקול את האפשרות הגרועה של בחירות, אל מול מציאות בלתי נסבלת של ממשלה בלתי מתפקדת, שמפוררת בפעולותיה את כללי המשחק, לרבות שימוש לרעה בחוקי יסוד. הגיע העת לחזור לריבון בדמוקרטיה ולבקש את הכרעתו", כתבה בטוויטר.

ח"כ איתן גיזנבורג שעומד בראש הוועדה הוחלף בח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה בשל הבידוד שנאלץ להיכנס אליו. הוועדה דנה בתיקון לחוק יסוד: הכנסת, לפיו תניח הממשלה את הצעות תקציב 2020 ו-2021 עד 23 בדצמבר, כלומר מחרתיים. אם תקציב 2020 לא יובא בפני הכנסת עד 31 בדצמבר או שתקציב 2021 עד 5 בינואר – "יראו כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה לפני גמר תקופת כהונתה, והבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו ביום י' בניסן התשפ"א (23 במרץ 2021)".

במענה לטענת ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תלם) כי שינוי החוק דורש תמיכה של 80 חברי כנסת, השיבה היועמ"ש של הוועדה עו"ד ארבל אסטרחן כי הצעת החוק מצריכה רוב רגיל מכיוון שהחוק אינו משוריין. רק סעיף ממשלת החילופין משוריין והוא דורש רוב מיוחד. ח"כ טופורובסקי הודיע שהוא יעתור לבג"צ.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עו"ד אורלי עדס בדיון בוועדת הכנסת: "אנו אומר דברים שאיני נוהגת לומר. עמדנו באתגרים, אולם הצעת החוק מכניסה אותנו להקפאה עד 5 בינואר. אם אכן ייערכו בחירות יהיו לנו 76 ימים למערכת בחירות הכי מורכבת שהייתה לנו אי פעם. זה אינו זמן מעשי. זו לא יכולת מקצועית אלא זה בלתי אפשרי. אם לא נתחיל לעבוד מידית ולא יהיו לנו 90 ימי עבודה, יש סכנה לקיום הבחירות כהלכה כפי שאנחנו מצפים. אנחנו לא מבקשים להיות בשיקולים של מועדי הבחירות. אולם, ככל שתחוקקו את החוק, תוסיפו סעיפים שיאפשרו לנו להתחיל בהיערכות מידית ולא להמתין לראות מה יתפתח. הכוונה להיערכות וקבלת מקדמות של 60 מיליון ₪ שיאפשר לנו לצאת למכרזים".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, אמר: "אנחנו חייבים לתת מענה לדבריה של מנכ"לית ועדת הבחירות. מ"מ היועמ"ש של הכנסת, עו"ד שגית אפק, אמרה שתקציב ועדת הבחירות צריך להגיע לאישור ועדת הכספים. אני מציעה שוועדת הבחירות תגיש לוועדת הכספים תקציב לאישור. ועדת הכנסת לא מוסמכת לאשר תקציב לוועדת הבחירות". ח"כ פינדרוס קרא: "תתכנסו בדחיפות ותכינו הצעת תקציב. מירב הסיכויים שהבחירות ייערכו ב-23 במרץ 2021".

מ"מ היועמ"ש של הכנסת עו"ד שגית אפק בדיון שנערך ברגעים אלו בוועדת הכנסת: "בהצעת החוק יש הארכת מועדים ומתן הזדמנות לממשלה להנחת חוק התקציב ולכנסת לאשר את התקציב. זהו אינו תיקון פשוט ומעלה שאלות משפטיות. בהארכה הקודמת לתאריך-23/12/20, בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי מחשש ביחס לשימוש לרעה בתיקון שנעשה לחוק יסוד".

"עם זאת, בזמנו סברנו בוועדת הכספים כי בין החלופה של תקציב המשכי שמנוהל על ידי החשב הכללי לבין אישור תקציב- מוטב לאפשר את ההזדמנות לאישור התקציב. לתיקון לשנת 2020 – מדובר בהארכה שתאפשר את אישורו של התקציב ההמשכי שחלק ניכר ממנו אושר כבר על ידי ועדת הכספים. עם זאת, לעניין התיקון לתקציב 2021 נראה שהתאריך ה-5 בינואר לסיום אישור התקציב 2021, ולסיום תהליך החקיקה, הוא מועד לא פשוט שכן הוא מקצר במאוד את יכולתה המעשית של הכנסת לפקח ולחוקק את הצעת חוק התקציב במועד ישים וריאלי", דברי מ"מ היועמ"ש.

במהלך הדיון גם ח"כ חיים כץ (ליכוד) קרא לפזר את הכנסת: "הכנסת הזאת צריכה להתפזר, העסק הזה לא עובד. כל ההחייאה הזאת מיותרת, צריך לפזר את זה וללכת לבחירות שהעם יגיד נחרצות את דברו כי העסק לא עובד. עוד 10-20 יום, מה זה הקשקוש הזה?". ח"כ אלעזר שטרן הוסיף: "נתניהו רוצה בחירות אחרי יום העצמאות והטקסים בהר הרצל. כדי שגנץ ימחק סופית".

ח"כ בצלאל סמוטריץ הטיל פצצה בועדה כשאמר שימינה תשקול לתמוך בפשרה כדי לאפשר את העברת התקציב: "יש לנו אחריות למדינה ובלי זה תהיה קטסטרופה". עם זאת, בימינה מיהרו להבהיר כי "סיעת ימינה תצביע נגד כל דחייה מכל סוג. הממשלה הגרועה הזו חייבת ללכת הביתה מיד, ורק הנהגה חדשה תוכל לתקן את ישראל".

עוד נמסר מימינה: "ללא קשר, מכיון שהמשחקים הפוליטיים של נתניהו וגנץ, יביאו לעצירת פעילות הממשלה ב 1 לינואר, אנחנו קוראים לממשלה הרעה הזו, רגע לפני פיזורה, להעביר את התיקון לחוק יסוד משק המדינה בהכין משרד האוצר ולאפשר להעביר כספים לכלל משרדי הממשלה על מנת שהמדינה לא תשותק בחודשים הגורליים שלפנינו".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר כתב בטוויטר: "‏המורדים בכחול לבן מוכנים לקחת את ישראל לבחירות בשיאו של משבר בריאותי רק כדי לפגוע בנתניהו אישית. כנראה שגם הסכמי השלום, מליוני החיסונים שמגיעים הנה שבע״ה יוציאו אותנו מהמגיפה, שנים של הובלה ביטחונית נבונה וכינון יחסים בינלאומיים חסרי תקדים ברחבי העולם, לא עוזרים להם להחליט נכון".

בתוך כך, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה לקצין הכנסת ניצב יוסף גריף בדרישה למנוע את כניסתם של חברי הכנסת מכחול לבן למשכן הכנסת, לאחר שנחשפו ביום חמישי שעבר לחברת הכנסת שי וזאן. במקרה שחברי המפלגה יחויבו להיכנס לבידוד, תהליך החקיקה של דחיית פיזור הכנסת עלול להתעכב באופן משמעותי. הצבעה של חברי כנסת מבודדים הוסדרה עד היום רק בהצבעות במליאה, אך לא בוועדות. ייתכן כי הייעוץ המשפטי בכנסת יידרש לסיטאוציה הנוכחית כדי למנוע את פיזור הכנסת.

במקביל לדיון מסר גדעון סער: "יותר משבעה חודשים מעת הקמת הממשלה לא הספיקו לה להביא ולאשר תקציב. עכשיו רוצים להעביר תקציב תוך שבוע. לא היתה בישראל ממשלה שביזתה את הכנסת, זילזלה באזרחיה ופגעה במרקם החיים הדמוקרטיים והממלכתיים כמו הממשלה הזאת. אזרחי ישראל ראויים לממשלה שטובת המדינה ואזרחיה לנגד עיניה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture