צילום: פלאש 90

אחרי ההתפטרות: היועמ"ש מציג את התנאים לוועדת הבדיקה לפרשת הצוללות

מנדלבליט פרסם את המכתב ששלח לגנץ, שבעקבותיו התפטרו חברי וועדת הבדיקה שמינה. בין היתר, אסר היועמ"ש לפנות לחשודים בתיק 3000, להתייחס להליכי הרכש של הצוללות וספינות המגן, ואף לא להסכמה הישראלית למכור צוללות מתקדמות למצרים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב הערב (שלישי) להתפטרות חברי ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות ומסר כי "לאחר פרסום החלטתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בדבר הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 6 והצוללות, פנה שר הביטחון ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי יוודא שתחומי הבדיקה של הוועדה אינם מפריעים להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי בפרשת 3000".

בהודעה שפרסמו במשרד המשפטים בשם מנדלבליט נמסר עוד כי "בהמשך לכך, התקיים שיח בין לשכת היועץ המשפטי לממשלה וגורמי פרקליטות המדינה העוסקים בתיק לבין הייעוץ המשפטי למערכת הביטחון, על מנת לקבוע את גדרי עבודתה של ועדת הבדיקה, כך שתוכל להגשים את הצורך החשוב שלשמו הוקמה ע"י שר הביטחון, ובו בזמן עבודתה לא תפגע בהליך הפלילי הצפוי".

"למרות שמנדט הוועדה חופף בהיבטים מסוימים לנושאים המצויים בליבת ההליך הפלילי, נעשה מאמץ רב בכדי לאפשר בכל זאת את עבודת הוועדה בהיקף הרחב ביותר האפשרי בנסיבות העניין. לשם כך התקיימו מספר פגישות, לרבות לפני יומיים, ובסיומן קבע היועץ המשפטי לממשלה את אמות המידה לעבודת הוועדה על מנת לאפשר לחברים שיתמנו לבצע את מלאכתם תוך מניעת פגיעה בהליך הפלילי".

במכתב לגנץ מציג מנדלבליט את התנאים לפעילות הועדה: "הוועדה לא תפנה אל החשודים ב"תיק 3000" ולא תגבה מהם כל גרסה, בכתובים או בעל פה. ב. הוועדה תוכל לזמן עדים ב"תיק 3000" לעדות, אך במהלך עדות זו לא תינתן להם אפשרות להתייחס לסוגיות הפליליות הקשורות לקידום עסקאות כלי השיט בין השנים 2009 – 2016, כמפורט להלן: 1) הליכי הרכש לצוללת השישית. 2) הליכי הרכש לספינות המגן. 3) הליכי הרכש לצוללות 9-7, עד שנת 2015 (מועד עזיבת אבריאל בר-יוסף את המל"ל). 4) הליכי הרכש לספינות נגד צוללות. 5) ההסכמה הישראלית למכירת צוללות גרמניות למצרים בשנת 2010".

"לצד האמור לעיל, מובן כי הוועדה תוכל לעסוק בכל יתר הנושאים העקרוניים המוגדרים במנדט שניתן לה וכן בנושאים פרטניים שונים. כך, לשם ההמחשה, תוכל הוועדה לעסוק בסוגיות הבאות: 1) הליכי רכש גומלין בין תאגיד טיסנקרופ למדינת ישראל. 2) היוזמה להפרטת מספנות חיל הים הישראלי. 3) ההסכמה הישראלית למכירת צוללות למצרים בשנים 2014-2015 – ללא התייחסות להסכמה משנת 2010. 4) הליכי רכש צוללות 9-7 – תהליכי קבלת החלטות בנושא החל מחודש אוגוסט 2015".

כזכור, חברי ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות שמינה שר הביטחון בני גנץ הודיעו היום על התפטרותם. זאת, לטענתם, בעקבות קשיים שהעלה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על התנהלות הוועדה. יו"ר הוועדה שמינה גנץ השופט אמנון סטרשנוב שלח מכתב לשר הביטחון ובו ציין את הקשיים שהעלה היועמ"ש מנדלבליט על התנהלותה, והודיע על התפטרות החברים בה.

"לאחר מינוי הוועדה, ביקשת מהיועץ המשפטי לממשלה, לבדוק את הממשקים בין כתב המינוי לבין ההליכים הפליליים המתנהלים בנושא ולקבוע 'את תחומי הפעילות של הוועדה'", נכתב על ידי מי שמונה יחד עם האלוף במיל' אברהם בן שושן ועם ישראלה פרידמן לבדוק את הליכי רכש ספינות המגן סער 6 והצוללות.

"מהדיונים המתנהלים בנושא סמכויות הוועדה לטפל בנושאים השונים, בין היועץ המשפטי למערכת הביטחון לבין נציגי היועץ המשפטי לממשלה, הנני למד כי נוכח ההליכים הפליליים המתנהלים במקביל בנושאי הבדיקה, בדעתו של היועץ המשפטי להטיל מגבלות של ממש על עבודת הוועדה, בהינתן שלהליך הפלילי יש עדיפות על פני עבודת הוועדה. במצב דברים זה, חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות ביותר, שלא יאפשרו לה למצות את הבדיקה ולהגיע לחקר האמת".

"בעת שנטלתי על עצמי את ראשות הוועדה, היה זה משום שחשתי כי מדובר במשימה לאומית וציבורית חשובה ביותר, ומתוך רצון כן ואמיתי להגיע לחקר האמת. בנסיבות שנוצרו, כמפורט לעיל, ונוכח המגבלות שהוטלו על עבודת הוועדה, חוששני כי אין כל אפשרות ממשית לבצע בדיקה אפקטיבית ואמינה בנושא כה חשוב וחיוני למדינת ישראל. בשמי ובשם חבריי לוועדה, הנני מודה לך על האמון, ומודיעך בצער כי לא נוכל להמשיך ולכהן כחברי הוועדה, שעה שסמכויותיה מוגבלות ביותר".

בעקבות כך, שר הביטחון בני גנץ שלח הבוקר מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, בו הוא דורש ממנו לסיים את הליך הבחינה והסדרת הסמכויות של ועדת הבדיקה הממשלתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. גנץ כתב ליועץ המשפטי לממשלה, כי "לאור החשיבות הרבה של הנושא, הוא מבקש ממנו לסיים באופן דחוף את הליך הבחינה ולאפשר את תחילת עבודת הוועדה משום שמדובר בנושא בעל חשיבות ראשונה במעלה- ביטחונית, כלכלית וציבורית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture