חיות: "מערכת בתי המשפט צריכה להישאר מחוץ למשחק הפוליטי"

לאחר כמעט שנתיים בהן לא מונו שופטים חדשים, הצהירו אמונים היום בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין 18 שופטים ורשמים בכירים: 12 שופטים לבית המשפט המחוזי, 5 שופטים לבית דין לעבודה ושופט אחד לבית משפט שלום. בעוד כחודש יצהירו אמונים 54 שופטים נוספים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לאחר כמעט שנתיים בהן לא מונו שופטים חדשים, הצהירו אמונים היום (חמישי) בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין 18 שופטים ורשמים בכירים: 12 שופטים לבית המשפט המחוזי, 5 שופטים לבית דין לעבודה ושופט אחד לבית משפט שלום. בעוד כחודש יצהירו אמונים 54 שופטים נוספים.

נשיא המדינה פרש בנאומו את ציפיותיו מהמערכת. "מערכת המשפט שלנו, היא חלק בלתי נפרד מהממלכתיות הישראלית. אף אזרח – מימין או משמאל, לא היה רוצה לחיות במדינה שבה אין מערכת משפט עצמאית, חזקה ויעילה".

ריבלין קרא למערכת המשפט להיות קשובה לביקורת המופנית כלפיה: "חברה דמוקרטית חפצת חיים – מתקיימת ומתקדמת בזכות המחלוקות והמתחים שמניעים אותה. כל ביקורת מכבדת – ראוי שתשמע, וראוי שיופקו ממנה מסקנות. אל לכם לחשוש מהביקורת אלא להכניס אותה הביתה, לבחון אותה, לשוחח עמה".

"המשיכו להגביר את השקיפות, יקירי, אל תחששו להוסיף ולחשוף לעיני הציבור את יראת הקודש שבה אתם עושים ועוד תעשו במשפט האמת והצדק. אתם השליחים שלנו, והממלכתיות שלנו, החוסן החברתי שלנו, היכולת שלנו לחיות כאן יחד – כל אלה מוטלים על הכף. זוהי אחריות גדולה מאין כמוה". לשופטים המתמנים אמר: "שכשתעלו היום על כס השיפוט החדש, תעלה בלבכם יראת קודש שמכירה בגודל המעמד, אך אינה נרתעת מפעולה".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, אמרה בטקס: "מערכת בתי המשפט מתברכת היום בשמונה-עשר שופטות ושופטים המתמנים לערכאות השיפוט השונות בכל רחבי הארץ. טקס הצהרת האמונים הוא תמיד טקס מיוחד ומרגש, אשר אותו נוצרים בזיכרונם כל שופט ושופטת כחוויה מעצבת וכאבן דרך בחייהם המקצועיים".

"זאת משום שלאחר כשנתיים ימים שבהם הייתה המדינה נתונה בשלוש מערכות בחירות בזו אחר זו, ולא ניתן היה לכנס ועדה לבחירת שופטים, הוקמה סוף סוף הוועדה, ולפני שנכנסנו שוב למערבולת של תקופת בחירות נבחרו על ידה 72 שופטים, שופטות, רשמים ורשמות לכל ערכאות השיפוט ברחבי הארץ. זאת לאחר שעברו תהליך ארוך של מיון קפדני וממצה. מדובר במילוי חסר של כעשרה אחוז ממצבת כוח האדם השיפוטי במערכת".

חיות הוסיפה: "אם לא די בקושי הנובע ממחסור בכוח אדם שיפוטי, שעמו התמודדה המערכת לאורך כשנתיים בשל המצב הפוליטי, באה מגפת הקורונה והציבה בפני בתי המשפט אתגרים רבים נוספים שכמותם לא הכרנו עד היום. הרשות השופטת עמדה ועומדת באתגרים הללו באופן מעורר הערכה. בניגוד לפרסומים כאלה ואחרים, אני מבקשת להדגיש כי מאז תחילתו של משבר הקורונה ועד היום, לא ננעלו שערי בתי המשפט אף לא ליום אחד". 
    
"אדרבה, קיצרנו את פגרת הקיץ, הטמענו טכנולוגיות חדשניות ובהן, בין היתר, הטכנולוגיה של היוועדות חזותית שאפשרה את קיומם של דיונים פליליים גם כאשר העצורים והאסירים לא הובאו לבתי המשפט. והכל – על מנת לאפשר למערכת להמשיך ולתפקד, ולתת – תחת מגבלות התו הסגול – מענה להליכים שוטפים וכן להליכים נוספים שהינם תולדה ישירה של משבר הקורונה".

"בשיח הציבורי המתנהל בתקופת בחירות, יש מי שבוחרים להעלות את בתי המשפט על ראש שמחתם ולטעון בלהט כי הם אחד הנושאים המרכזיים הטעונים "טיפול". אכן, כל מערכת ראוי לה שתבדוק את עצמה ותחתור תמיד לתיקון הטעון תיקון. אך אילו נשאל אורח לרגע בארצנו מיהי ואיזו היא הרשות הטעונה תיקון וטיפול דחופים במיוחד, אינני בטוחה כלל וכלל שהיה מצביע על הרשות השופטת".

הנשיאה הוסיפה: "אדרבה, בתוך הכאוס הפוליטי וחוסר היציבות השלטונית המלווים את חיינו כבר עת ארוכה, אני מרשה לעצמי לומר כי למרות הניסיונות החוזרים ונשנים להרעיד את האדמה תחת רגלינו, הרשות השופטת מהווה אי של יציבות ומרחב לשיח ראוי, ממלכתי ומכבד. ולכל מי שמתעקש לעשות הון פוליטי על גבנו, הייתי מציעה להביט תחילה אל תוך ביתו פנימה".

היא הדגישה כי "יש להותיר את מערכת בתי המשפט מחוץ למשחק הפוליטי, כי הניסיונות לגרור אותה ואת שופטיה אל השדה הפוליטי הם מסוכנים. ניסיונות אלה חותרים תחת העצמאות ואי-התלות של הרשות השופטת, עקרונות שהם נשמת אפה ובהם מחויבים כל שופטת וכל שופט. הביטוי לכך ניתן בסעיף 2 לחוק-יסוד: השפיטה, הקובע כי "בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר בטקס: "זה לא סוד שהיו נסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לבחירת שופטים, להכניס פוליטיזציה ושיקולים לא ענייניים למרחב הזה – לא אפשרתי זאת. שופטות ושופטים, נבחרתם בצורה נקייה, בזכות עצמכם, על מנת שתוכלו לכהן ללא משוא פנים, ללא תלות, ללא מורא ובלי ניסיון לשאת חן בעיניי מישהו".

"נתקלנו גם בניסיון חמור להכניס פוליטיזציה במינוי שופטי בית המשפט העליון, במטרה להפוך את השופטים תלויים בגחמותיהם של פוליטיקאים. עצרנו גם את זה. מי שמבקש להלך אימים על החוק והמשפט, מבקש להלך אימים על אזרחי ישראל וזכויותיהם הבסיסיות. כשר משפטים פעלתי בשפיות. שמרתי על עצמאות שלטון החוק, זה הכל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture