צילום: דוד כהן / פלאש 90.

האסון החרדי יהיה פיטורי מפקד המחוז בעקבות הטרגדיה במירון / יעקב בנדה

אסון מירון סומן כאסון לאומי ומי שיחקור אותו יהיו התליינים הקבועים ממערכת המשפט שיחפשו את האשם במחדל. קל יהיה לנו להיגרר אחריהם ולחפש אשמים, אבל זה יותיר אותנו עם המגרעות שיחזירו אותנו לאותה נקודה תמיד - גדלנו, יש לכך מחיר / דעה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

קשה מאוד לעכל את הטרגדיה הבלתי נתפסת בליל הילולת הרשב"י במירון, 45 יהודים שקיפחו את חייהם בצורה כה טראגית וקשה. כיהודים מאמינים בני מאמינים יודיעם אנו כי גזירה היא מלפניו, ואם נרצה או לא עלינו לקבלה. עיני העדה הם שיורו לנו על מה ולמה התרגש עלינו האסון ובמה אנו צריכים להתחזק, או שמא אין אנו יודעים ורק חיזוק אישי זאת המשימה.

אולם, כמו שקשה לעכל את האסון, כך קל לנו, מי שגדל באווירה ובהוויה החרדית, להבין כיצד הגענו למצב כזה. לא בחיפוש אשמים נעסוק, אלא באיך אנו יכולים להתקדם כחברה מטרגדיה שכזו. גם אם התליינים מהעולם המשפטי יימצאו איזה קורבן שעליו יוכלו לאסוף מספיק ראיות לאחריות, לנו זה לא יפתור את הבעיה עד לאסון הבא.

מבלי להאשים אף אדם, שכן תרבות זו מתגבשת מעצמה במשך עשורים ויוצרת קוד התנהגות שאף אחד לא כתב או הגה, ההנהגה הציבורית החרדית מבוססת על ראיית אינטרסים צרים של קבוצות על פני האינטרס הציבורי הרחב – כשנציג המחויב לקהילה ממנה הוא נשלח, וקהילה זו מקיימת אירוע מסוים, הדבר היחיד שיעמוד מול עיניו יהיה איך להביא לאישור האירוע, עיניו התעוורו מלראות את הסכנות שבדרך.

נתאר לעצמנו מצב שבו מפקד האירוע במירון היה מכריז אחרי כמות מסוימת של אנשים כי הוא לא מאשר הגעה נוספת להר, הצעקות והגידופים שהיה מקבל היו מסבירות לו כי הוא טעה, על אף שנהג בהיגיון. כל מפקד בר דעת מבין את מקומו ואת מגבלותיו מבלי שיסבירו לו על כך. איך כן מסבירים לו לקבל החלטות נגד ההיגיון אתם שואלים, אז תכירו את כרוניקת האסונות.

הכרוניקה עובדת בצורה די פשוטה, לא נאמרת בה אף מילה – יש בה רק את הבעת הפנים של "תדאג לשקט תעשייתי" – הקהילה רוצה > הפוליטיקאי הדואג לשולחיו צריך לספק > אם קבוצה אחת קיבלה, כולם צריכות לקבל > ככוח של "כולם" הפוליטיקאים עושים פרצוף לראש הפירמידה שחייבים לספק את הציבור > הראש עושה את הפרצוף למפכ"ל/מנכ"ל משרד הבריאות או הפקיד התורן, "תדאג שלא יהיו בעיות, שיעבור חלק" > הפרצוף עובר לדרג בשטח. וכך מסתובבת לה החלטה שלא הייתה יוצאת מלכתחילה מתוך היגיון.

חשוב להדגיש כי לא בכל התחומים ראיית ההנהגה החרדית צרה – כך בענייני השמירה על חומות היהדות, כמו גם דאגה לרווחה כלכלית למעוטי יכולת, הפוליטיקה החרדית יודעת לגייס אסטרטגיה מתוך ראייה רחבה, אחראית וארוכת טווח. אך בכל הקשור לענייני היומיום, הדאגה היא קודם כל לרצות, מבלי יכולת לעמוד מול הציבור ולומר – "לא, את זה לא תקבלו על אף הרצון, זה מסוכן".

אולי זה הקשר הישיר מדי בין הקהילות השולחות לנציגים, "נשלחת כדי לדאוג לנו". קשר שפעל מצוין כל עוד היינו מגזר קטן שגלגלי הבירוקרטיה השלטונית הציקו לחייו. אולי זה ליבינו הרחום שמתקשה לראות את האכזבה מול עיניו. קשה לקבוע את הגורמים אבל המציאות היא שגם דברים שההיגיון הבריא אומר להיזהר מהם, מנהיגי הציבור פועלים שהם התקיימו.

בדומה לתהליך שמאושרים אירועים המוניים – לחץ כבד לאישור בכל מחיר, העיקר שיתקיים. פעלו מנהיגי הציבור החרדי בשנת הקורונה האחרונה. נכון הדבר שבבסיס חיי החברה שלנו מגפה אמורה להכות יותר, אנו מתקהלים הרבה, אבל דווקא בגלל זה היינו צריכים להקפיד יותר, גדולי ישראל יקבעו את גבולות ההקפדה על חשבון קיום חיי היהדות, אבל מעבר לכך ממגזר כמו שלנו דרושה זהירות רבה יותר. ובמקום זאת, אחרי כל ניסיון לשמור על כללי הזהירות בצורה מערכתית ראינו את נציגי הציבור (לא כולם) נלחמים לחופש גשמי – גם כאן התוצאה העגומה לא איחרה ומבני הציבור החרדי נפטרו באופן יחסי יותר מחלקם באוכלוסייה.

כאמור, ייתכן שתרבות זו הייתה נכונה במשך השנים, אבל הגיע הזמן שנבין – גדלנו. אנחנו לא קהילה קטנה שיכולה לסכם את האינטרסים שלה בחיי יומיום נוחים, אנחנו מגזר ענק עם מעל מיליון נפש שצריך הנהגה בהתאם.

נורא לחשוב שחלק מתהליך ההתבגרות שלנו עובר ב-45 קורבנות ומאות פצועים בגוף ובנפש. כמו גם מאות קורבנות בלי שם ממגפת הקורונה. אולי נצטרך לעבור עוד משברים כחברה כדי שנבין – תרבות ניהול המגזר כעסקונה בשטעטל מזיקה קודם כל לנו – דרושה תרבות הנהגה חדשה, דרוש החלפת השיטה, הנהגה ציבורית אחראית ומובילה לטוב עבור הכלל החרדי ולא סיפוק רצונות של הפרט, אפילו שהפרט הזה הוא כולנו.

יתכן שתהיה זו ההנהגה העכשווית, ממש אותם אנשי ציבור חרוצים, אך הלגיטימציה של הנהגתם תהיה ממקור אחר, מהמחויבות הכללית ולא הקהילתית. אחרי 70 שנות חברה חרדית בישראל, אולי הגיע הזמן שמנהיגי הציבור יבחרו על פי יכולותיהם לעמוד בלחצים של אינטרסים צרים ולא על פי גודל הקהילה שמהם הם באים, אולי הגיע הזמן שאת הציבוריות שלנו ינהיגו מתוך ראיה כללית – גם אם במקרה יהיו אלו שלושה מחסידות קטנה ורוב מציבור מועט, בלי מחויבות קהילתית אך עם דאגה ציבורית.

גדולי ישראל מתווים את הדרך, ההנהגה הציבורית צריכה לנהל את ענייני הציבור לאור הדרך המותוות ולמען הציבור, אך זאת כאמור מתוך ראיה ציבורית ולא קהילתית.

ייתכן שהפעם לא נסיק את המסקנה, יהיו שיטענו על הרבה נאיביות במחשבה שהשיטה תתחלף, יהיה האסון אשר יהיה, מה גם שהמנגנון מבוסס טוב מאוד והאינטרס לשנות אותו רחוק כמעט מכל מי שביכולותיו לעשות זאת. אך בטווח הארוך הנהגה אחראית תהיה מחויבת המציאות – גדלנו, יש לכך מחיר.

קל יהיה להיגרר אחרי מחפשי האשמים בתקשורת הכללית – המשטרה, מפקד המחוז או הממשלה, אך אם לא נטפל אנחנו במגרעותינו, אלו רק התעצמו ויספקו חומרים לוועדת החקירה הבאה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
13 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל מילה פנינה

קל להיות חכמים בדיעבד. נקודה למחשבה, מי אמר שהמאבק שמירון לא יהפוך לאתר לאומי הוא אינטרס צר של עסקנים. אולי זה דווקא ראיה רחבה של שמירת חומות היהדות. למשל ההשוואה לכותל. האם אנו רוצים שמירון יהיה כמו הכותל שהרפורמים ידרשו שלא תהיה בו הפרדה. שר' שמעון יהפך לאתר פרוץ ותיירותי שלא נוכל ללכת שם. שכל מיני טקסים שיהדות לא נמצאת שם ייתקיימו בתחומו. נקודה למחשבה.

הסמאל שולט אפילו גוש הימין של ביבי לא שולט, עיין ערך תקשורת בגץ רמטכלים וכו' הכל סמאל. פלא שאנחנו בשטטעל כלשונך…

כמובן שהכל גזירת שמים וכו.
אבל אם רוצים לחפש אשמים אז זה ממש לא הסיבה.
השנה היו בהדלקה פחות אנשים מכל שנה.
על פי רוב העדויות מהאנשים שהיו שם הבעיה הייתה ששוטרים חסמו את היציאה מההדלקה ושם קרה האסון!!!
אם היו מאפשרים מעבר חופשי או לפחות היו ערים למצב ומשחררים לחץ זה לא היה קורה.
הבעיה היא שהרבה מהשוטרים מרגישים עליונות ופטרונות על החרדים ובשבילם הם לא יותר מכבשים שחורות ומצידם שילכו לטבח ר"ל….

נקודה הדברים אמיתית ביותר ,אבל איך מיישמים ? הרי הציבור מפוצל לחסידיות גדולות וקטנות וכו ,וטבעי שכל "שבט" אחוז בעצמו. אז איך ימנו "אנשים כלליים"?

הסיפור כאן זה לא כמות האנשים אלא תכנון הנדסי לקוי. הכינו מעבר ורפמה ממתכת כאילו שמעבירים שם בהמות

אתה יכול להיות כתב בעיתון חילוני לא רע בכלל אם אתה חושב שהם אלו שיבואו לפתור לנו את הבעיות הפניפיות יש לך טעות ענקית ואסון מירון זו אחת ההוכחות .
להזכירך מתנהלים אירועים בסדר גודל פי כמה וכמה מזה ומסתדרים יפה בלי שוטרים ובלי גדרות תיל ופרשים (מס' הגברים היוצאים מבית המדרש גור במוצאי חג השבועות על כביש בר אילן גדול פי כמה וכמה בחישוב קל של מס' נפשות למ"ר ולא היה הרוג אחד ללא כל הבלאגן של המשטרה ,זק"א , מד"א , איחוד, וכו' וכו' ) אנחנו ב"ה יודעים להפעיל שיקול דעת לבד ולא יורדים לכביש כשמגיע רכב גם לפני גיל 9 ללא השגחת שוטר ,ולטענתך שיקולים צרים ישנן בכל מגזר ואירגון גם המשטרה מפנה ציר למשך שעות בשביל תמונה של המפכ"ל בזירה למרות הקושי של המשתתפים מבוגרים כצעירים נכים וחולים שממתינים שעות בדרכים אז אנחנו מעדיפים את שיקוליו הצרים של אדמו"ר זוטר מליגה ג' (לשיטתך) על פני המפכ"ל או ראש הממשלה או פינוי ציר לצורך אישיות חשובה ככל שתהיה שהקשר שלה עם המגזר הוא רק לדרוך ולרמוס אותו ולשלוט עליו עד שמוכן לרצוח בדם קר 45 נשמות טהורות כדי לזכות ממך לכתבה מחמיאה כ"כ טיפש מטופש שכמותך משתמשים בך כדי לכתוש אותנו משיקולים רחבים של מיגור היהדות והיהודים מכל סממן שעוד נותר כאן בארצינו הקדושה .

אנחנו כולנו מוכנים לנסות שנה אחת בלעדיהם לנהל את האירוע לבד ונראה תוצאות של מי יותר תועלתיות לציבור הן בגישה הן בתחבורה הן בהתחשבות בצרכים מינימליים של כבוד האדם וחירותו הן בחיי אדם ואתה יודע את האמת ………….

עדיף אתר תיירות לאומי, מאתר בית קברות לאומי !!!!!!!

עוד לא הבנתם ????? כמה אכזריים ניתן להיות ?!?!?!

מאמר לעניין, הנושא וודאי צריך להיות בראש סדר היום..
ויש לו הרבה השלכות נוספות.
.

כל מילה בסלע. האמת צריכה להיאמר.

מילים כדורבנות אבל אני לא רואה דרך מעשית איך לגרום שהמנהיגות שלני תתנהל אחרת

תודה רבה על שהעלית על הכתב את מחשבתם של רוב מנין ובנין של כלל ישראל

לכבוד ה'דובר אמת'. הדוגמא שנתת מחסידות גור, רק מחזקת ומאמתת את דבריו הנכוחים של יעקב בנדה, וזאת בדיוק הצעתו, למצוא 'בעל הבית'! כן, בדיוק כמו בגור! אבל כל עוד, כל מחזיק סמרטפון – כמוך, מרגיש בעל הבית ובעל דעה, ימשיכו לרמוס זה את זה, בדיוק כמו שעשית בתגובתך האלימה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture