Yonatan Sindel/Flash90

ירושלים מתקרבת למיליון תושבים: כמה משתמשים בתחבורה ציבורית? • נתוני העיר

ירושלים שומרת על מקומה כעיר הגדולה בישראל עם האוכלוסייה הצעירה בישראל. הדירוג הסוציואקונומי של העיר נמצא בעלייה ותחום התעסוקה המתפתח בירושלים הוא הייטק שצפוי להמשיך להתרחב גם בשנים הקרובות • כל הנתונים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יו"ר מכון ירושלים דן הלפרין, מנכ"ל המכון, ליאור שילת וצוות חוקרי המכון העניקו לראש העיר ירושלים, משה ליאון, את השנתון הסטטיסטי של ירושלים לשנת 2021. לראשונה, ניתחו חוקרי המכון חלק מנתוני העיר בהתאמה לאוכלוסיות השונות המרכיבות אותה, וזאת מתוך הבנה שממוצע הרכב האוכלוסייה בבירה, בעיקר בניתוח נתונים סוציו-אקונומיים, אינו מייצג את הייחודיות של אוכלוסיות העיר, את השונות ביניהן ואת הצורך במענים שונים המותאמים לצרכיהן.

נמצא כי בתחומים רבים ישנם מאפיינים דומים בין קבוצות בקרב תושבי העיר לקבוצות אוכלוסייה מקבילות בישראל. כך הדירוג הכלכלי חברתי של השכונות היהודיות הכלליות עומד על 6, בדומה למעלה אדומים, גוש עציון, נתניה וחדרה ואילו הדירוג של השכונות החרדיות והערביות עומד על 1, בדומה למודיעין עילית, ביתר עילית, רהט וכסייפה.

הנתונים

דירוג סוציואקונומי: השנה כאמור, מכון ירושלים ניתוח את נתוני הדירוג ע"פ מגזרים בעיר לאחר שהדירוג הכללי של העיר עלה לדירוג 3. בפילוח מגזרי אפשר לראות כי המגזר הכללי (חילונים וציונות דתית) הדירוג הוא 6, האוכלוסייה החרדית והערבית נמצאות בדירוג 1.

אוכלוסייה: ירושלים מתקרבת למיליון תושבים וממשיכה להיות העיר הגדולה בישראל. בסוף שנת 2020 מנתה אוכלוסיית ירושלים 952,000 תושבים, שהיוו 10% מאוכלוסיית ישראל.

מבנה גילאים: אוכלוסיית ירושלים מתאפיינת במבנה גילים צעיר. בשנת 2019 הגיל החציוני של תושבי ירושלים היה 24 שנה. באותה שנה הגיל החציוני של כלל אוכלוסיית ישראל היה 30 ובערים תל אביב וחיפה הגיל החציוני עמד על 36 ו 38.

קורונה: ירושלים יוצאת משנת קורונה מורכבת שבה מספר מקרי הקורונה בירושלים עד מרץ תחילת מאי 2021 עמד על 130,848. מספר המחוסנים בעיר עומד על 436,286 (מנה ראשונה) ו-390,940 (מנה שניה), שהם 81% מהפוטנציאל.

הייטק: התחום התעסוקתי המתפתח ביותר בבירה. בשנת 2020 הועסקו בירושלים 19,300 שכירים בתחום ההייטק שהיוו 6.2% מהשכירים שעבדו בעיר. רוב השכירים בהייטק (14,900) הועסקו בענפי השירותים בהייטק, כגון תכנות ומחקר ופיתוח. התעסוקה בענפי השירותים בהייטק בירושלים נמצאת במגמת עלייה רציפה מאז 2015 . מספר השכירים שהועסקו בתחום ההייטק בעיר בשנת 2019 היה 18,000 , מתוכם 13,800 בענפי השירותים.

התחלות בנייה: שנת 2019 הייתה השנה עם הכי הרבה התחלות בניה בעיר. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2020 החלה בירושלים בנייתן של 2,460 יחידות דיור. בשנים 2016-2020 ממוצע התחלות הבניה בעיר עמד על 2,720 בשנה. מספר התחלות הבניה הגבוה ביותר, 3,100 , נרשם בשנת 2019 והנמוך ביותר, 2,100 , בשנת 2016

חינוך: בבירה מערכת החינוך הגדולה והמגוונת בישראל עם מספר תלמידים ותלמידות העומד על 293,600, והוא גדול יותר ממספר כלל התושבים בעיר חיפה.

כלכלה: הכלכלה השנייה בגודלה בישראל, מספר המועסקים בירושלים עומד על 344,300 שהם 9% מכלל המועסקים בישראל. בולט בנתונים ענף השירותים בהייטק בעיר שנמצא במגמת עליה רצופה מאז 2015.

תחבורה: אחוז הירושלמים הנוסעים בתחבורה ציבורית ומגיעים למקום עבודתם בתחבורה ציבורית הינו 30%, לעומת ל18% בישראל כולה.

שימוש באינטרנט: ל 86% מתושבי ירושלים בגילאי 20 ומעלה היה בביתם בשנת 2019 חיבור לרשת האינטרנט. זהו אחוז נמוך בהשוואה לישראל ( 95% ), תל אביב-יפו (99%) וחיפה (98%). הסיבה המרכזית לשיעור הנמוך של תושבי ירושלים המחוברים לרשת האינטרנט קשורה בשיעור הגבוה של תושבי ירושלים החרדים שאין בביתם חיבור לרשת האינטרנט.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, אמר בעקבות הדו"ח: "גם השנה אנו זוכים לנחת בחלק מהתחומים. העיר ירושלים ממשיכה להתפתח ומגוון תחומים וזאת לאור ההשקעה חסרת התקדים המושקעת בעיר. אנו ממשיכים לקדם את הדיור, תעסוקה איכותית, חינוך ואת איכות החיים הכוללת בעיר. ירושלים תמשיך לטפס במעלה הסולם ולהתקדם אל הפסגות אליה היא ראויה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture