"המטוסים באוויר": המהלך שמנע מחמאס את מטח הראווה למרכז והפיגוע הגדול שנמנע

Yonatan Sindel/Flash90

"המטוסים באוויר": המהלך שמנע את מטח הראווה למרכז והפיגוע הגדול שנמנע

המהלך שמנע מטח ראווה לתל אביב בשעתיים הדרמטיות לפני הפסקת האש לאחר שבמערכת הביטחון התקבלה אינדיקציה לירי כבד שמתכנן חמאס לעבר גוש דן • וגם: חוליית מחבלים שנעה בתוך מנהרו חמאס שלוש שעות לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש במטרה לבצע פיגוע

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

על אודות כניסתה לתוקף של הפסקת האש בשעה 02:00 בלילה שבין חמישי לשישי נודע לאזרחי ישראל בשעות הערב המוקדמות, אולם לראשי מערכת הביטחון כלל לא היה ברור האם אנו הולכים לרגיעה משום שמאחורי הקלעים עמד חשש כבד שברגע האחרון חמאס ישגר מטח כבד לגוש דן, ויביא לנפגעים רבים בנפש.

גורמים במערכת הביטחון חושפים עד כמה השעתיים של בין חצות ל-2 בלילה שבו נכנסה לתוקף הפסקת האש היו דרמטיות ומותחות. כוחות הביטחון היו משוכנעים שחמאס ירצה לשגר מטח ראווה אחרון לתל אביב ולערי המרכז. לפי דיווח ב'חדשות 12', כדי למנוע את הנזק שיכול להביא מטח בסדר גודל כזה, בצה"ל שיגרו מסר חד וברור לחמאס שהתגובה הישראלית לירי לתל אביב תהיה לא פרופורציונלית.

ב'ווינט' דווח כי פיקוד דרום הורה לבצע אזהרת "הקש בגג" (כולל שיחות טלפוניות לדיירים) בשלושה רבי-קומות ברצועת עזה. כשהבניינים התרוקנו הודיע צה"ל באמצעות גורם שלישי למצרים, כדי שתזהיר את חמאס שאם ישגר רקטות שיזרעו הרס בישראל – צה"ל יפיל את הבניינים בבת אחת. "המטוסים באוויר, הבניינים בסכנה", אמרו אנשי השב"כ לבני שיחם ברצועה. מנהיגי חמאס ששמעו את נהם מנועי הסילון החליטו לוותר על מטח הסיום למרכז.

המהלך של צה"ל היה מורכב. עשרות רבות של מטוסים חמושים חגו מעל שמי עזה, מוכנים לתגובה מהירה בעת הצורך. בעזה אפשר היה לשמוע ולראות את אותם מטוסים, דבר שהעיד על המוכנות הישראלית לתקוף בעוצמה ולהכות ברצועה אם אכן ישוגרו טילים לגוש דן. במקביל, העביר הצבא למצרים גם את המטרות שיותקפו במקרה של ירי. חמאס קיבל בעצם דף עם מלוא המטרות שצה"ל יתקוף, דבר שככל הנראה סיכל את התכנית לירות לעבר גוש דן והביא בחסדי שמים ללילה שקט.

במקביל לחשש שחמאס ירה מטח ראווה אחרון לגוש דן ומרכז הארץ, ב'חדשות 12' חשפו כי שלוש שעות לפני כניסתה לתוקף של הפסקת האש סוכל פיגוע משמעותי כאשר חוליה של חמאס ניסתה לחצות באמצעות מערך המנהרות של הארגון לשטח ישראל ולפגוע בחיילי צה"ל, אולם ברגע האחרון היא זוהתה וחוסלה במקום על ידי חיל האוויר.

היה זה בסביבות השעה 23:00 בלילה שבו נכנסה לתוקף הפסקת האש, אז זיהו בצה"ל חוליה של החמאס במנהרות התת קרקעיות, כשהמסקנה המיידית שעלתה מהזיהוי היא שאותה חוליה עושה מאמץ לחצות דרך המנהרות לשטח ישראל. החוליה זוהתה, וחיל האוויר תקף את המיקום המדויק שבהם נמצאו אותם פעילי חמאס באותה נקודת זמן – ומחסל אותה במקום.

גורמים ישראליים ששוחחו עם הערוץ אומרים כי לאירוע הזה, אם לא היה מסוכל והיה מצליח לצאת לפועל, היה פוטנציאל למוטט את ההבנות בין ישראל לחמאס, בשעות הקריטיות של הפסקת האש. דובר צה"ל סירב לאשר את הפרטים. אך גורמים במערכת הביטחון ציינו כי כיוון שהמכשול התת קרקעי, שבנייתו הושלמה לפני שלושה חודשים באופן מלא, הוא בלתי עביר, ההנחה הסבירה הייתה שאם החוליה לא הייתה מתגלה, היא הייתה יוצאת מפיר סמוך לגבול עם ישראל, ומשם מנסה לפגע בחיילי צה"ל שמסיירים ופועלים לאורך הגבול.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture